Ahad, 6 Jun 2010

TINTA PERJALANAN KEMBARA ILMU DI BUMI LONDON 2010-PERMULAAN

Keluarga saya isteri tersayang dan anak-anak yang hadir untuk memberi sokongan di Bayan Lepas International Airport

Us Zulkhiry dan anaknya yang turut sama hadir

Us Azzeman sudah bermalam di Hotel Seri Malaysia Bayan Baru bersama keluarganya. Turut kelihatan En Arman dan En Fairuz.

2 Jun 2010: Bertolak dari Pulau Pinang bersama Us Zulkhairy Timbalan Imam Besar Masjid Negeri Pulau Pinang  dan Us Azzeman Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia Negeri perlis. Kapal terbang  yang sepatutnya dijadualkan pada 9.45 malam telah ditunda kepada jam 10.45 malam. Anak dan isteri tersayang dan ibu bapa yang tercinta serta sahabat-sahabat seperjuang turut sama hadir bagi memberikan sokongan moral dan lambaian perpisahan. Hati terasa berat dan sedih meninggalkan keluarga di tanahair. Namun perjuangan menuntut ilmu Allah SWT dan  menimba pengalaman dan pendakian untuk kejayaan mesti diteruskan jua. Air mata kesedihan akan perpisahan sementara tidak akan mematahkan semangat dan hati peserta kursus ini untuk agama, bangsa dan negara. Pemergian yang diiringi oleh linangan air mata dan tangisan bonda bakal menyuntik harapan fizikal dan mental  kami. Semata-mata  demi melihat umat Islam di negara  ini akan  mendapat sesuatu buah tangan cendera kenangan  angin perubahan apabila pulang kelak InsyaAllah.
Timbang bagasi di  Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas Pulau Pinang telah melebihi had yang dibenarkan. Inilah ujian pertama kami. Barang saya sahaja baru 2 beg buah  telah mencecah berat 36 kg. Ditambah lagi  beg Us Zulkhairy dan Us Azzeman akhirnya melebihi 90 kg -+. Semua kena  bayar lebihan bagasi sebanyak RM 150.00. Maka kami bersetuju untuk berkongsi pembayaran sebanyak RM 50.00 seorang.  Syukur  semuanya selesai dan tidak ada masalah yang besar berlaku.

Perjalanan sungguh lancar. Langit tiada awan dan hanya ditemani oleh cahaya rang bulan purnama Jamadil Akhir.   Saya  kadang-kadang tersengguk akibat keletihan semenjak 2-3 minggu yang lalu. Ditambah dengan melayan karenah anak-anak yang semestinya diberi perhatian yang sewajarnya tambahan anak yang no 2 Muaz Muayyad yang semakin banyak celoteh dan permintaannya.

Alhamdulillah  sampai di KLIA dengan selamatnya. Selepas mengambil bagasi Us Azzeman berjumpa dengan saudaranya di bahagian ketibaan dan selepas itu kami pergi ke aras 5 KLIA untuk mencari tempat berehat  dan beradu.

Seribu wajah yang tidak mampu diungkapkan apabila kapal terbang berlepas
Di tingkat atas KLIA itu kami tercari-cari bangku kosong untuk tidur dan kebanyakan bangku sudah dipenuhi oleh musafir-musafir yang akan bertolak seawal esok pagi. Rupanya KLIA tidak menyediakan kemudahan kerusi rehat (yang juga dipangil kerusi malas) untuk pengembara-pengembara seperti kami. Jika di lapangan terbang Dubai kita akan berjumpa dengan kerusi yang selesa dan memudahkan urusan pengguna kapal terbang . Dicadangkan kepada pengurusan KLIA agar menyediakan bangku seperti itu untuk kemudahan pengguna lapangan terbang tersebut.
Tetapi di sini kemudahan itu tidak disediakan. Maka terpaksalah kami mengambil inisiatif mengambil kerusi-kerusi yang masih kosong untuk melepaskan lelah dan tidur sementara menunggu keesokan hari.

Sejurus tiba di KLIA kami mengambil bagasi dan bersiap sedia ke tingkat 5 untuk beradu