Rabu, 9 Jun 2010

08 JUN 2010 YANG MEMBUKA MINDA


UNDERSTANDING ISLAM AND MUSLIMS IN UNITED KINGDOM SOCIETIES

(11.00 a.m-01.00 p.m)

ISLAMIC EDUCATION IN UNITED KINGDOM


(02.00 p.m-04.00 p.m)




                                                                 Dr. Ataullah Siddiqui




BA (Hons), PhD (University of Birmingham), PhD (Honouris Causa) University of Gloucestershire


Job Title :Academic Director, and Reader in Religious Pluralism and Inter-Faith Relations

Interests: Christian-Muslim Relations

Interfaith Relations

Islam and Pluralism

Islam in/and the West

Muslim Chaplaincy

Islam in South Asia

Training of Religious Leadership -Imams and ‘ulama



Email ataullah@mihe.org.uk

Tel 01530 244922 begin_of_the_skype_highlighting 01530 244922 end_of_the_skype_highlighting ext. 283


PhD in Theology from the University of Birmingham and PhD (Honouris Causa) for Inter-Faith understanding and Education from the University of Gloucestershire. Dr Siddiqui is a Visiting Fellow in the Centre for the History of Religious and Political Pluralism, University of Leicester and also a visiting Research Fellow at Centre for Health and Spirituality, Faculty of Health, Staffordshire University. His publications include:
Christian-Muslim Dialogue in the Twentieth Century (1997), Christians and Muslims in the Commonwealth: A Dynamic Role in the Future [Co-Edited 2001], Islam and Other Faiths [a collection of Ismail Raji Al-Faruqi's articles] (1998).

He has contributed chapters in several books including: ‘Believing and Belonging in a Pluralist Society - Exploring Resources in Islamic Traditions' in David A. Hart (ed.) Multi-Faith Britain (2002). ‘Islam and Christian theology' in The Modern Theologians, Edited by David Ford 2005.

He has published several articles in academic journals.

He is also the author of government report ‘Islam At Universities In England- Meeting The Needs and Investing In The Future'.
Maklumat lanjut tentang beliau.....


Dr Ataullah Siddiqui telah memberikan 11 istilah untuk diterangkan:


1-The West : Ada 4 perkara penting jika mahu membicarakan mengenai istilah ini:

a)Idea asas bagi fahaman dan keilmuan barat. Orang Greek adalah mereka yang mahir dalam ilmu falsafah, masyarakat yang sivik, mempunyai akauntabiliti dan bertamadun. Oleh sebab itu mereka yang yang tidak dapat bertutur dalam bahasa Greek dengan baik digelar barbarian ( asalnya apabila mereka  bercakap tidak betul dengan menyebut ba ba  ba ba....). Mereka mempunyai pemahaman bahawa segala kehidupan ini tidak ada campur tangan Tuhan dan kita hidup, menetap dan mati di sini. Asas ilmu dan kebenaran adalah dengan kamu membangkang dan berdebat dengan orang lain.

b)Greek is good thinker and Roman is good administrator which they know how to manage the minority. Pemikiran agung Greek dan ditambah dengan corak sistem pentadbiran Rom yang hebat telah membentuk satu gelombang kebangkitan barat. Ia merupakan elemen penting bila membicarakan istilah ini.

c) Kristianiti. Pemikiran Greek telah memberikan jiwa kepada pemerintahan empayar Rom. Ditambah lagi pada zaman pemerintahan Maharaja Constantine dimana beliau memasukkan  eleman keagamaan iaitu agama kristian dalam pentadbiran negara. Maka lahirlah kerajaan Rome Kristian walaupun sebelum ini maharaja dan negara menganut agama pagan yang telah berakar umbi dalam tamadun ini semenjak sekian lama iaitu menyembah matahari sebagai tuhan. Maharaja sebenarnya melihat pengunaan agama sebagai alat untuk mengawal rakyat dengan menjadikan paderi sebagai perantara antara raja dan rakyat. Namun pengaruh pagan dalam agama Kristian ini masih berakar umbi. Kerana itu Kristian di sini berbeza dengan Kristian di Timur Tengah.

d) Mewarisi kerajaan utara (Northic Country) seperti Sweden, Norway dan Denmark yang mempunyai kebebasan semenjak zaman berzaman.

Pembangunan keintelektualan kerajaan Islam Andalusia selama 7 abad di Sepanyol  sebenarnya memberi impak kepada kewujudan Oxford, Balognia, Cambridge dan lain-lain universiti tua di sini. 

2-The Enlightenment

3-State

4-Citizenship

5-Secularism

6-Humanism

7-Liberalism

8-Fundamentalism

9-Oreantalism

10-Modernity

11-Post-Modernity

Laporan yang dibuat oleh Dr Ataullah Siddiqui ........







Tiada ulasan:

Catat Ulasan