Selasa, 22 Jun 2010

COMPARISON OF EDUCATION ESTABLISHMENT BETWEEN MALAYSIA AND UK-CASE OF ETON COLLEGE PART 2

(VISIT TO ETON COLLEGE: MUNAWWAR HUSSEIN AND TIMUR (THE STUDENT OF ETON COLLEGE)

Bangunan-bangunan lama ratusan tahun menyaksikan ramai anak didik yang telah menamatkan pelajaran berbakti kepada masyarakat, negara dan dunia.


Salah satu arca manifestasi dan inspirasi dari seorang pelajar



Perpustakaan Eton College

Asrama pelajar dari umur 13-18 tahun. Mereka didik untuk berdikari. Seawal usia ini mereka dibimbing bagi menguruskan diri sendiri

Salah satu rumah pelajar yang dihias cantik dengan bunga Ros

Timur berketurunan Palastin dan beragama Islam adalah salah seorang daripada 30 pelajar beragama Islam di kolej ini. Keluarganya telah menetap di Tunisia.

Kediaman ini merupakan tempat tinggal pelajar yang terpilih dari yang terpilih. Mereka yang menetap disini merupakan pelajar genius dan istimewa.



The Chapel. Gereja Angelikan di dalam Eton College.




Kami memasuki gareja ini bersama Mr Munawwar


Suasana di dalam chapel yang sudah berusia ratusan tahun




Dekorasi syiling chapel yang dibuat dengan teliti bersama seni kaca mozek yang mengandungi cerita-cerita dari kitab Injil.


Setiap pagi semua pelajar akan datang ke chapel ini dan menyanyikan lagu gareja. Pelajar agama lain kena datang juga tetapi diberi pilihan sama ada mahu menyanyi bersama atau tidak.


Dihujung kerusi ini ada sebuah rosterum (tempat berucap) di mana setiap pagi seorang pelajar akan bergilir-gilir menyampaikan sermon atau khutbah dan di dengari oleh semua pelajar.


Lukisan dinding ini sebenarnya tertanam di sebalik lapisan lain dan ditemui dengan secara tidak sengaja apabila kerja baik pulih dilakukan. Lukisan ini ditemui di kedua belah dinding yang menceritakan peristiwa yang berlaku waktu itu.


Timur menjadi pemandu pelancong kami pada hari ini. Saya memanggil beliau Timur Lane bekas pahlawan Moghul




Tiada ulasan:

Catat Ulasan