Selasa, 27 Julai 2010

PROF ABDUL ALI HAMID (SHIAH AND THE INTRODUCTION OF MUSLIM COLLEGE) dan THE FEMINISME IN UK MRS KHALIDA KHAN

1 9 JULAI 2010


PROF ABDUL ALI HAMID (SHIAH AND THE INTRODUCTION OF MUSLIM COLLEGE)


Dr Ali yang mempunyai banyak ilmu

Beliau adalah yang paling senior di Muslim College


Aliran Syiah Islam berpecah kepada cabang-cabang kecil. Tiga cabang yang utama pada masa kini mempunyai bilangan pengikut yang besar. Yang paling terkenal dan terbesar ialah golongan Syiah Imam Dua belas atau Ja'fariyah @ Imamiah Ithna Assyariyyah (Twelvers /(اثنا عشرية iṯnāʿašariyya) yang merangkumi 90% penduduk di Iran dan sebahagian besar penduduk Iraq. Golongan Syiah yang kecil lain termasuklah Ismailiyyah, Zaidiyyah dan Syiah Imam Bertujuh. Alawiyyah dan Druze juga menganggap diri mereka Syiah meskipun mereka tidak sentiasa diiktiraf oleh Syaih lain. Tarikat-tarikat Sufi beraliran Syiah termasuklah Tarikat Alevi, Bektashi Hamadani dan Fatimid. Dua puluh peratus dari penduduk Turki adalah mengikut Tarikat Alevi sementara Lubnan dan Siria pula mempunyai bilangan besar golongan Druze dan Alawi.




Aliran Syiah mempercayai bahawa Nabi telah mewasiatkan KeturunanNya menjadi pemimpin umat Islam dan hendak lah bersatu di bawah Pemimpin.



Pergerakkan Hizbollah di Lubnan adalah dari golongan Syiah Imam Dua belas.



Di Malaysia,fahaman Syiah sering tersalah kerana sebahagian ulama menganggap Syiah diasaskan oleh Abdullah bin Saba, tetapi sebenarnya ia adalah kaum Ghulat yang menggunakan nama Imam ALI untuk mendapat kepercayaaan orang-orang Arab menentang Utsman. Pada ketika itu pusat pemerintahan Ahlul bait berada di Iraq.Maka Syiah ini dekenali sebagai Syiah Sabahiyyah yang telah difatwakan oleh Ulama Syiah Imamiyah sebagai ajaran sesat kerana telah memalukan mazhab Ahlul bait ini sehingga sekarang.






THE FEMINISME IN UK



KHALIDA


Tajuk agak Panas dan perbincangan juga begitu menarik


Pn Khaleda dan saudaranya yang memperjuangkan hak-hak wanita Islam di London


LINK WEB MEREKA...... DAN  PDF AN NISA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan