Selasa, 27 Julai 2010

BATH-THE ROMAN CITY

Kota Rom di Britain. Itulah yang sesuai untuk diungkapkan apabila anda berkunjung ke sini. Rombongan kami begitu bertuah kerana dalam perjalanan pulang ke London, shah dan pemandu van telah mengatur laluan kami untuk singgah menatap sejarah. Britain merupakan jajahan empayar Rom dahulu kala daripada negeri-negeri taklukan pada zaman keemasannya. Sempadannya adalah Handrian Wall di Scotland. Kerajaan Rom begitu hebat kerana ia merupakan salah satu dari kuasa dunia ketika itu di Barat bersama Kerajaan Parsi di Timur dan kerana itulah Allah SWT telah mewahyukan sebuah surah yang bernama Ar Rum.

Terowong dalam perjalanan ke Bath dari Cardiff

Cardiff kami tinggalkan dengan penuh kenangan perjuangan saudara seIslam di sini

Sampai akhirnya di Bath (maaf gambar agak kabur). Pemandangan sepanjang perjalanan cukup mengujakan


KOTA BATH Latar Belakang Kota Bath.....

Bath (diucapkan / bɑ ː θ /) adalah sebuah bandar di daerah Somerset kawasan di barat selatan Inggeris. Ianya terletak 97 batu (156 km) di barat London dan 13 batu (21 km) selatan-timur dari Bristol. Penduduk bandar ini seramai 83.992 orang telah dianugerahkan status bandar oleh Royal Charter daripada Ratu Elizabeth I pada 1590, dan membuat wilayah kekuasaan pada tahun 1889 yang memberikan kemerdekaan pentadbiran dari daerah tersebut, Somerset . Bandar ini termasuk sebahagian dari Avon ketika county yang diciptakan pada tahun 1974. Sejak tahun 1996, ketika Avon dihapuskan, Bath telah menjadi pusat utama dari pihak berkuasa Kesatuan Bath dan North East Somerset (B & SPN).

Bergambar di Arch bandar Bath yang unik. Orang Rom merupakan arkitek yang mahir dalam mendirikan pintu genrbang sebegini.

Berlatar belakangkan sebuah gereja lama yang terdapat di Bath


Bandar ini pertama kali di dirikan sebagai resort Spa dengan nama Latin, Aquae Sulis ("air Raihan") oleh orang Rom pada 43 AD  walaupun tradisi lisan menunjukkan bahawa Bath dikenali sebelum itu.  Mereka membina tempat mandi dan kuil di perbukitan sekitar Bath di lembah Sungai Avon di sekitar mata air panas, yang merupakan satu-satunya sumber semulajadi di United Kingdom. Edgar dinobatkan sebagai raja Inggeris di Bath Abbey pada 973. Kebelakangan ini, itu menjadi popular sebagai resort Spa pada era Georgia, yang menyebabkan pengembangan besar yang meninggalkan warisan senibina Georgia yang dibina dari Bath Stone.
Batu ini dahulu merupakan tempat kuda berhenti dan minum semasa dalam perjalanan sekitar bandar Bath

Bangunan lama bercorak Roman cukup memberikan seribu makna bagi peminat sejarah dan seni bina

Penanda arah yang memandu pelancong berjalan sekitar Bath


Bandar Bath itu tertulis sebagai Tapak Warisan Dunia pada tahun 1987. Bandar ini mempunyai pelbagai teater, muzium, dan tempat-tempat sukan dan budaya lain, yang telah membantu untuk membuatnya menjadi pusat utama untuk pelancongan, dengan lebih daripada satu juta pengunjung dan 3,8 juta pengunjung hari ke bandar setiap tahun. Bandar mempunyai dua universiti dan beberapa sekolah dan pusat perguruan . Ada sektor perkhidmatan besar, dan maklumat tumbuh dan teknologi komunikasi dan industri kreatif, mempunyai lapangan kerja bagi penduduk Bath dan daerah sekitarnya.
 
Sejarah Menarik Roman Bath.....

The balnea istilah (dari βαλανείον Greek) atau thermae (dari termos Greek 'panas' adalah) kata-kata orang-orang Rom kuno yang digunakan untuk bangunan rumah pemandian umum mereka.




Kebanyakan bandar-bandar Rom mempunyai paling sedikit satu, jika tidak banyak bangunan tersebut yang menjadi pusat mandi awam dan sosialisasi. Mandi wap atau air panas ini sangat penting bagi masyarakat Rom. Mereka pergi setiap hari dan tinggal di sana selama beberapa jam. Cara mandi orang kaya Rom ialah mereka akan didampingi oleh satu atau lebih budak suruhan. Selepas membayar kos, mereka akan mandi tanpa pakaian  dan memakai sandal untuk melindungi kaki mereka dari lantai panas. Budak suruhan pula akan  membawa tuala majikan mereka dan menghidangkan mereka minuman. Sebelum mandi, pengunjung akan bersenam terlebih dahulu. Mereka melakukan hal-hal seperti lari, angkat besi-ringan, gulat, dan berenang. Setelah berolahraga, hamba-hamba tersebut akan menutupi dan menggosok badan tuan mereka dengan minyak yang dipanggil dengan strigil (seperti pengaut terbuat dari kayu atau tulang) yang dibersihkan dari kotoran.

Ratu Victoria merupakan pemerintah yang mendapat pengiktirafan daripada Persatuan Wanitanya pada tahun 1890an. Bergambar kenangan di pasar Bath

Batu yang berlubang ini merupakan batuan laut yang unik menandakan mereka amat teliti dalam memberi imej serta pemilihan bahan binaan



Tempat masyarakat Rom mandi juga disediakan untuk vila peribadi, rumah bandar dan benteng; ini juga disebut thermae. Mereka dibekali dengan air dari sungai yang berdekatan atau sungai, atau lebih biasanya, oleh sebuah saluran air. Rancangan mandi dibahas oleh Vitruvius dalam De Architectura.
 
Sejarah Tempat Mandi Awam....

Cerita Turkish Bath......


Masyarakat Rom juga mementingkan landskap dan susun atur tanaman. Hasilnya taman ini juga merupakan warisan tamadun dunia itu kepada Bath.

Gelaran Tapak Warisan Dunia Unesco memang sesuai dengan Bath

Taman lama yang indah menyimpan 1001 cerita.


KHASIAT DAN KELEBIHAN MANDI WAP




Pembersihan terperinci kulit menjadikan kulit lebih menawan, segar, halus dan licin.



Mengurangkan berat badan dengan pembakaran lemak dari luar.



Mengeluarkan toksid dalam badan seperti aluminum, cadmium, lead dan mercury



Mengurangkan kesakitan anggota badan, sakit urat, sendi, sengal sengal tulang dll.



Meningkatkan sistem kardiovascular



Menghilangkan tekanan dan perehatan otot



Melancarkan peredaran darah



Meningkatkan sistem immunisasi badan



Mengurangkan prostrate bengkak pada lelaki



Meningkatkan tahap metabolisma



Adakah anda prihatin tentang berat badan dan kesihatan anda



Sila perhatikan manafaat bermandi wap ( bersauna) dan bandingkan dengan kegiatan aktiviti bersukan yang lain



1. Bersauna selama 15 minit mampu membakar 400-600 kalori.



2. Aerobics selama 30 minit membakar 400 kalori



3. Berbasikal selama 30 minit membakar 250 – 500 kalori.



4. Jogging selama 30 minit membakar 300 kalori



5. Berenang selama 30 minit membakar 400 kalori


Bangunan era Victoria turut memberi wajah kepada bandar Bath yang cantik



Penting !!!



Pastikan anda mengetahui kaedah

kaedah penggunaan TERBAIK yang disyorkan pakar.

Dapatkan faedah terbaik dengan penggunaan yang betul.



Minum air secukupnya sebelum dan selepas penggunaan sauna.

Adalah baik untuk makan buah-buahan selepas penggunaan, seperti pisang untuk penyesuaian kandung potassium yang hilang.



Penggunaan ketika kekenyangan adalah tidak digalakkan, memandangkan badan kita pada ketika yang sama juga menggunakan banyak tenaga untuk sistem penghadaman.
 
Sungai Bristol Avon memberikan sentuhan semulajadi kepada keindahan bandar Bath

Bangunan yang menyaksikan sejarah bersilih ganti di sini

Aktivti menaiki bot menyusuri Sungai Avon turut disediakan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan