Khamis, 17 Mac 2011

SUJUD - DARI SUDUT PANDANG SURAH AL HAAJ, AYAT 18




Bismillahirrahmanirrahim ( Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani

18.  Apakah kamu tiada mengetahui, bahwa kepada Allah bersujud apa yang ada di langit, di bumi, matahari, bulan, bintang, gunung, pohon-pohonan, binatang-binatang yang melata dan sebagian besar daripada manusia? dan banyak di antara manusia yang Telah ditetapkan azab atasnya. dan barangsiapa yang dihinakan Allah Maka tidak seorangpun yang memuliakannya. Sesungguhnya Allah berbuat apa yang dia kehendaki.



Ada empat macam sikap manusia terhadap sujud ini :-
Pertama:
Tidak insaf bahawa perjalanan hidupnya itu adalah sujud, lalu tidak mau sujud; tidak mau sujud hatinya dan tidak  mau melaksanakan sujud dengan perbuatan yang disebut ibadat. Ini orang sangat sesat.

Kedua:
Mengaku bahawa hatinya tetap sujud, tetapi tidak dipraktikkannya dengan perbuatan. Dan tidak sembahyang lima waktu. Terang bahawa orang ini masih belum melihat dan mengambil perbandingan dari alam sekelilingnya. Orang ini adalah lalai.

Ketiga:
.........Dia taat mengerjakan sembahyang atau sujud, tetapi tidak dari kesedaran atau hubungannya dengan alam.

Tidak akan banyak kemajuan pada jiwanya.

Keempat:
Orang yang sujud hatinya, lalu dibuktikannya dengan perbuatannya, lalu dia sujud menurut kadar yang dapat dikerjakan oleh manusia, guna membuktikan bahawa memang hatinya telah sujud. Dan kalau hatinya mulai lupa, dia sujud kembali, sehingga sujudnya menambah kesedarannya menambah sujudnya.


Yang keeempat inilah yang kita kehendaki.

-Buku Soal Jawab Agama Islam-Prof Dr HAMKA
Penerbitan Pustaka Melayu Baru Cetakan ketiga 1980


Tiada ulasan:

Catat Ulasan