Selasa, 3 Ogos 2010

VISIT TO THE OXFORD CENTER FOR ISLAMIC STUDIES (ISLAMIC HIGHER EDUCATION IN UK)

• INTRODUCTION, HISTORY, DISCUSSION AND DIALOGUE


Perjalanan ke Oxford yang santai. Oxford University merupakan tempat yang berprestij dalam menuntut ilmu di UK

Antara pemandangan bandar Oxford

Oxford




Kami sampai di Oxford Center for Islamic Studies

Di kaunter pertanyaan. Dr Juanda Mufti Perlis sebagai pensyarah tamu di sini. Namun beliau agak sebuk dan tidak dapat bertemu dengan rombongan kami


Sesetengah bangunan kolej dan universiti di Oxford tengah.


Dr Hassan Abedin, Development officer menyambut kedatangan kami dengan penuh ramah

Sesi penerangan awal dan dialog



Jata Bandaraya Oxford



Nama gelaran: "Bandar Raya Puncak Menara Impian"

Moto: "Fortis est veritas" "Kebenaran ialah kekuatan"



Oxford diduduki buat pertama kali sewaktu zaman Saxon dan pada asalnya dikenali sebagai "Oxenaforda" yang membawa pengertian, "Harungan Lembu Jantan". Harungan adalah amat sangat penting pada zaman sebelum pembinaan jambatan.[1] Pengasasan biara St Frideswide pada abad ke-8 kemudian memulakan kota di kawasan ini. Oxford menerima piagamnya daripada Raja Henry II pada 1191, dengan piagam itu memberikan penduduk Oxford hak dan pengecualian yang sama dengan penduduk di ibu kota kerajaan. Persidangan parlimen seringnya diadakan di bandar itu pada abad ke-13. Peruntukan Oxford kemudian diasaskan oleh segolongan baron yang diketuai oleh Simon de Montfort, dengan dokumen itu biasanya dianggap sebagai perlembagaan bertulis yang pertama di England. University of Oxford disebut buat pertama kali dalam rekod abad ke-12. Pada 1790, Terusan Oxford dibina untuk menghubungkait kota Oxford dengan Coventry.




Menjelang abad ke-20, Oxford mengalami pertumbuhan perindustrian dan jumlah penduduk yang pesat, dengan industri percetakan dan penerbitan menjadi mapan menjelang dekad 1920-an. Juga pada dekad itu, ekonomi dan masyarakat Oxford melalui satu perubahan yang besar apabila William Morris mengasaskan Morris Motor Company untuk mengeluarkan kereta secara besar-besaran di Cowley di pinggir tenggara Oxford.

Dari bangunan yang kecil kepada kompleks yang besar merupakan harapan kepada perkembanganan pemahaman Islam sebenar di sini, begitulah kata Dr Hassan

Kompleks bagi Islamic Center satu-satunya di universiti seluruh UK mengkagumkan delegasi




Oxford ialah bandar raya dan bandar kaunti di Oxfordshire, England Tenggara. Bandar raya ini mempunyai jumlah penduduk sekitar 165,000 orang, dengan 151,000 orang tinggal di dalam sempadan daerah. Sungai Cherwell dan Sungai Thames mengalir merentasi Oxford dan bertemu di sebelah selatan pusat bandar raya. Pada bahagian di sekitar Oxford sepanjang 10 batu (16 km), Sungai Thames dikenali sebagai The Isis.



Bangunan di Oxford menonjolkan contoh bagi setiap zaman seni bina British sejak ketibaan orang Saxon, termasuk bangunan Radcliffe Camera pertengahan abad ke-18 yang ikonik. University of Oxford ialah universiti yang tertua di dunia berbahasa Inggeris. Oxford dikenali sebagai "bandar raya puncak menara impian", satu ungkapan yang dicipta oleh pemuisi Matthew Arnold sebagai rujukan kepada seni bina bangunan universiti Oxford yang berharmoni.



Pada 6 Mei 1954, Roger Bannister, seorang pelajar perubatan yang ketika itu berumur 25 tahun, berlari batu empat minit pertama yang disahkan di balapan Jalan Iffley, Oxford.





• TOUR OF OXFORD UNIVERSITY


Kami melintasi kawasan museum bagi alam sekitar. Batang Balak yang berusia antara 400-500 tahun

Perjalanan ke tapak Islamic Center



• TOUR OF OXFORD CENTER


Mercu tanda kepada perkembangan ilmuan Islam di barat. 70 % siap.

Dewan ini dinamakan Malaysian Hall kerana kerajaan Malaysia telah memberikan peruntukan bagi membinanya. Sekali lagi nama Malaysia harum di serata dunia. Air pancut sumbangan kerajaan Maghribi.





The New Building


The Centre's new building, situated next to Magdalen College, is within easy reach of the principal libraries, academic departments, and colleges.


This beautiful building blends the architectural features of the traditional Oxford colleges with the forms and styles of the classical period of Islam. The result is a unique symbol of the harmony between two ancient traditions of scholarship brought together for the pursuit of knowledge. It will provide a focal point for international collaboration, and will accommodate those academic, social, and residential facilities essential for the collegiate life of a community of scholars.
 
Pelbagai negara Islam telah memberikan sumbangan yang tidak berbelah bagi demi menjayakan misi suci ini

Masjid mempunyai 5 kubah  kecil di atas menara simbol kepada 5 rukun Islam. manakala tingkap masjid ini berbentuk 3 kaca refleksi kepada 3 tonggak utama agama iaitu Rukun Iman, Islam dan Ihsan

About OCIS


The Oxford Centre for Islamic Studies is a Recognised Independent Centre of the University of Oxford. It was established in 1985 to encourage the scholarly study of Islam and the Islamic world. HRH The Prince of Wales is the Patron of the Centre. It is governed by a Board of Trustees consisting of scholars and statesmen from different parts of the world, alongside representatives of the University of Oxford.

Antara pemimpin negara yang pernah memberikan ucapan di Oxford iaitu Tun Mahathir dengan tajuk Salah Faham Tentang Islam

Tun Abdullah turut sama memberikan ucapan di sini. Malaysian Hall dari dalam

Kayu yang digunakan adalah dari jenis Merbau yang tahan lama dan bermutu tinggi. Ianya turut dihiasi dengan ukiran tradisional negara kita Malaysia. Sungguh membanggakan.

Hutan bersebelahan yang berusia ratusan tahun mempunyai banyak rusa liar

Momento kenangan daripada ketua delegasi Us Othman kepada Dr Hassan. Beliau mengucapkan " anda di alu-alukan datang kembali ke Oxford". InsyaAllah. Email beliau ialah fellow..hassan.abedin@oxcis.ac.uk

Tiada ulasan:

Catat Ulasan