Jumaat, 6 Ogos 2010

FINSBURY PARK MOSQUE

30 JULAI 2010


FINSBURY PARK MOSQUE




Masjid Utara London terletak di Finsbury Park, London dibina pada 1990-an untuk memenuhi keperluan dan kehendak penduduk Muslim yang besar di daerah tersebut. Penduduk Muslim mempunyai kapasiti seramai 1,800 orang.





Pada tahun 2005 masjid ini dikenali sebagai Finsbury Park Mosque. Masjid ini mengalami zaman kemuramannya apabila terbelah dengan pertikaian kepimpinan pada tahun 1990-an, yang membolehkan pemimpin pelampau Islam (ramai yang merupakan pelarian dari Peperangan Saudara di Algeria) untuk mengambil alih pentadbiran. Pada tahun 1996 mereka diketuai oleh Abu Hamza al-Masri sebagai imam masjid, yang kemudian mengembangkan reputasi sebagai pusat Islam radikal di London.






Bangunan utama dibuka pada tahun 1994 dalam upacara yang dihadiri oleh Putera Charles. Masjid ini terletak di seberang stesen tube Finsbury Park, berhampiran dengan Arsenal Football Club Stadium Emirates.

• INTRODUCTION, HISTORY DISCUSSION AND DIALOG WITH MOSQUE MANAGEMENT

North London Central Mosque


Towards Positive Integration & Engagement
 
The North London Central Mosque Trust adalah badan amal yang disenaraikan di UK, melayani komuniti Muslim tempatan di Islington dan sekitarnya wilayah London Utara, dan bekerja dengan semua masyarakat untuk mempromosikan dialog dan pemahaman dalam masyarakat multi-budaya. Ianya merangkumi tiga lingkup, daripada & tujuan, perkhidmatan & kemudahan dan projek & kewangan.




Sejarah Singkat Masjid
Bangunan masjid utama tingkat 5 dibuka untuk umum pada tahun 1994 pada upacara yang dihadiri oleh HRH Prince Charles, Putera Welsh. Terletak dua minit berjalan kaki dari stesen tube bawah tanah Finsbury Park, berhampiran dengan stadium bola sepak Arsenal.



Era Baru

Sejak Februari 2005, dengan sokongan dari masyarakat Muslim tempatan, Masjid telah dijalankan oleh sebuah dewan pendamai baru dengan pasukan pengurusan baru, imam baru, nama baru dan etos baru. Akibatnya, perubahan ini sangat memberangsangkan serta sangat meningkat dan pelbagai perkhidmatan yang terus berkembang. Hari ini, ruangan doa masjid yang dikemas dengan sukarelawan dari pelbagai komuniti etnik. Sekitar 1800 orang  jamaah menghadiri solat setiap hari Jumaat. Masjid jadual empat perkhidmatan untuk menangani keperluan akan perayaan Idul Fitri dan Idul Adha . masyarakat  dapat melihat perubahan telah berlaku dan itulah mengapa mereka datang kembali.
 
 
 
 
• JUMAAH PRAYER

Tiada ulasan:

Catat Ulasan