Sabtu, 14 Ogos 2010

MENJEJAK BADAI KE IRELAND UTARA

Saya menyambung catatan perjalanan di bumi UK hingga akhirnya InsyaAllah. Alhamdulillah dengan keberkatan bulan Ramadhan yang mulai ini Allah beri  kekuatan kepada saya meneruskan catatan demi perkongsian maklumat untuk kita mencelikkan mata hati.



SEJARAH IRELAND


Ireland Utara (bahasa Ireland: Tuaisceart Éireann, Ulster Scots: Norlin Airlann) adalah salah satu daripada empat negara dari United Kingdom. ["The United Kingdom is made up of Wales, Scotland, England and Northern Ireland. While all of the people of the United Kingdom are known as British, the people of Wales are also known as Welsh, in Scotland as Scottish, in England as English, and in Northern Ireland as Irish."] Terletak di sebelah timur laut pulau Ireland, bersempadan dengan Republik Ireland di selatan dan barat. Pada saat bancian pada tahun 2001, penduduknya adalah 1.685.000 orang. Ianya merupakan sekitar 30% dari jumlah keseluruhan penduduk pulau dan sekitar 3% dari penduduk United Kingdom.


Pemandangan mengadap Lautan Atlantik. Subhanallah!


Ireland Utara terdiri daripada enam daripada sembilan daerah di wilayah Ireland Ulster. Buku persempadanan itu diciptakan sebagai sebuah bahagian yang berbeza dari United Kingdom pada 3 Mei 1921 di bawah Kerajaan Ireland. Akta 1920 walaupun wujud akar berperlembagaan yang terletak pada 1800 tindakan pemersatuan antara United Kingdom dan Ireland. Selama lebih dari 50 tahun itu sendiri yang didelegasikan kerajaan dan parlimen. Lembaga-lembaga ini dihentikan pada tahun 1972 dan dihapuskan pada tahun 1973. Berulang-ulang percubaan untuk memulihkan kerajaan sendiri akhirnya menghasilkan pembentukan Ireland Utara kini.


Kawasan yang mempunyai banyak bendera Britain adalah kawasan Protestan dan yang tiada bendera Britain adalah kawasan Khatolik

Pergaduhan antara 2 mazhab ini hingga berlaku kes pertumpahan darah sesama mereka

Selama bertahun-tahun Ireland Utara menjadi tempat konflik etno-politik di mana di penenuhi dengan masalah kekerasan dan keganasan. Ia disebabkan oleh perpecahan antara nasionalis(ingin Ireland Utara merdeka dari Britain dan bersatu dengan Republik Ireland), yang sebahagian besar adalah Roman Katolik. Dan juga pihak kesatuan (ingin Ireland Utara kekal dibawah Britain), yang sebahagian besar adalah Protestan. Sejak penandatanganan Good Friday Agreement pada tahun 1998, sebahagian besar kumpulan-kumpulan separa tentera yang terlibat dalam masalah perbalahan telah menghentikan kempen bersenjata mereka.

Maklumat wiki Ireland Utara....
 
Alhamdulillah...lautan Mediterranean, Laut Merah, Laut Mati, Laut China Selatan, Laut Sulu, Selat Melaka dan kini Laut Atlantik. 7 lautan. Boleh buat tajuk buku nie. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan