SEJARAH PENGIMARAHAN MASJID
Oleh : Haji Muhammad Imran bin Ibrahim
Allah SWT telah
berfirman dalam surah at-Taubah, ayat 20 yang bermaksud: (Sesungguhnya)
orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah dengan
harta benda dan jiwa mereka adalah lebih besar dan tinggi darjatnya di sisi
Allah (daripada orang-orang yang hanya memberi minum orang-orang Haji dan orang
yang memakmurkan masjid sahaja) dan mereka itulah orang-orang yang berjaya.
Kalimah masjid telah diulang
sebanyak 28 kali di dalam al-Quran. Dari sudut bahasa masjid di ambil dari kata
akar : sajada-sujud yang membawa maksud patuh, taat serta tunduk dengan
penuh hormat dan takzim. Meletakkan dahi, kedua tangan, kaki dan lutut ke bumi
yang kemudiannya dinamakan sujud oleh syariat merupakan menifestasi kepada
perbuatan secara lahiriah yang paling nyata dari pengertian di atas. Jesteru
bangunan yang dibina untuk melaksanakan solat dinamakan masjid yang beerti
“tempat bersujud”.
Dalam pengertian sehari-hari,
masjid merupakan bangunan tempat solat kaum Muslimin. Tetapi oleh kerana kata
akarnya mengandungi makna tunduk dan patuh, hakikat sebenar masjid adalah
merupakan tempat melakukan segala aktiviti yang menjurus kepada kepatuhan dan
mengandungi kepatuhan kepada Allah SWT semata-mata.
Jesteru Allah SWT berfirman
dalam surah al-Jin ayat 18 bermaksud: Sesungguhnya Masjid-masjid itu adalah
milik Allah, oleh sebab itu janganlah menyembah selain Allah sesuatu jua pun. Dan
Rasulullah SAW bersabda maksudnya: Telah dijadikan untukku ( dan untuk
umatku) bumi sebagai masjid dan tempat penyucian diri.(Hadis Riwayat
Bukhari dan Muslim melalui Jabir bin Abdullah).
Masjid Nabawi di
Madinah merupakan pusat perkembangan ilmu pengetahuan dan juga pusat
peningkatan keimanan kepada Allah SWT.
Apabila
kita menyingkap sejarah perkembangan kegemilangan umat Islam khususnya di zaman
baginda Rasulullah s.a.w. , masjid merupakan pusat ibadat, muamalat, penyebaran
Islam, pemerintahan dan pentadbiran. Masjid juga menjadi pusat pembentukan
keperibadian insan serta kegiatan yang dapat memberikan faedah serta
mendatangkan manfaat kepada Islam dan penganutnya.
Ketika
Rasulullah SAW berhijrah ke Yathrib (nama lama bagi Madinah), langkah pertama
yang beliau lakukan adalah membangunkan masjid kecil yang berlantaikan tanah
dan beratapkan pelepah tamar. Dari sana Baginda
membangunkan masjid besar, membangunkan dunia ini sehingga kota
tempat baginda bangunkan itu benar-benar menjadi Madinah (kota). Seperti namanya jika di teliti secara
harfiyah adalah tempat peradaban atau paling tidak dari tempat tersebut lahir
benih peradaban baru umat manusia.
Masjid
Nabawi di Madinah telah memancarkan fungsinya sehingga lahir peranan masjid
yang beraneka ragam. Sejarah mencatatkan tidak kurang dari sepuluh peranan yang
telah dimainkan oleh Masjid Nabawi :
1.
Tempat ibadah (solat
dan zikir)
2.
Tempat kaunseling
dan komunikasi (masalah ekonomi dan sosio budaya)
3.
Tempat pendidikan
4.
Tempat penyatuan sosial
5.
Tempat latihan ketenteraan
6.
Klinik atau hospital perubatan tentera yang
cedera dalam peperangan
7.
Tempat perdamaian dan pengadilan segala
persengketaan
8.
Tempat menerima kedatangan tetamu negara
9.
Tempat tahanan
10.
Pusat penerangan dan pembelaan agama.
Masjid
merupakan lambang syiar Islam dan kedaulatan, ia merupakan pusat yang menghubungkan
manusia sesama manusia dan hubungan manusia bersama penciptanya. Rasulullah
s.a.w. mengambil langkah yang berkesan bagi meluaskan fungsi dan peranan masjid
bagi mewujudkan perpaduan yang kukuh dikalangan umat Islam di Madinah dengan
meletakkan dasar ketakwaan di dalam kehidupan mereka.
Sekiranya
kita memperhatikan dan melihat bahawa fungsi dan peranan masjid hari ini tidak
lebih daripada tempat ibadat semata-mata. Fungsi dan peranannya disempitkan dan
dikecilkan seolah-olah masjid tidak mampu menggerakkan aktiviti kemasyarakatan
di kariah masing-masing. Di dalam keadaan begini masyarakat mestilah
disenaraikan dengan memberikan bimbingan terhadap ilmu supaya dengan ilmu yang
mereka ada umat Islam dapat dimartabatkan dan Islam dapat diletakkan dimercunya.
Islam
telah menggariskan konsep dan sifat-sifat bagi mereka yang dapat mengimarahkan
masjid berdasarkan firman Allah dalam surah At- Taubah ayat 18 :Yang bermaksud
: ‘ Bahawa orang yang memakmurkan masjid Allah ialah orang-orang yang
beriman dan hari akhirat, serta tetap mendirikan solat, menunaikan zakat dan
tidak takut ( kepada sesiapa ) selain dari Allah maka merekalah orang-orang
yang diharapkan termasuk golongan orang-orang yang mendapat petunjuk.
Membudayakan ilmu pengetahuan
telah lama diterapkan oleh Islam sejak zaman permulaan Islam lagi.
Memetik kata-kata Datuk Seri Najib b Tun
Abd Razak, Timbalan Perdana Menteri Malaysia ketika ucapan
beliau semasa merasmikan Pusat Dialisis dan Kesihatan Masjid Bandar Baru Uda, Johor
Bahru, menyarankan umat Islam menguasai kekuatan ilmu dan teknologi sebagai
landasan kepada kebangkitan semula tamadun Islam dan sekali gus menjadi umat
yang dinamik dan gemilang. Kebangkitan sesebuah bangsa dan tamadun didorong
oleh semangat dan keazaman mereka untuk menguasai ilmu.
Jika direnung
kembali kegemilangan Islam di Cardoba atau Andalusia satu masa dahulu, kita
akan dapati setiap kali kebangkitan tamadun Islam dan tamadun manusia pada masa
itu mesti diikuti dengan kebangkitan ilmu. Hari ini umat Islam di kebanyakan
negara Islam kaya dengan hasil seperti minyak tetapi miskin pengetahuan,
penguasaan sains, teknologi dan sebagainya.
Antara ucapan
beliau: ``Oleh itu, marilah kita renung kembali akan apa yang patut kita
lakukan bagi meninggikan lagi martabat dan maruah umat Islam. Adalah
bertepatan dengan saranan Islam bahawa masjid sepatutnya memainkan peranan
besar dalam membentuk masyarakat dinamik dan unggul iaitu masjid bukan sekadar
tempat ibadat khusus sahaja, tetapi lebih daripada itu.
Jesteru
pengimarahan masjid perlu bagi mencari kembali semangat yang telah hilang dalam
diri umat Islam. Dengan kembali umat Islam ke masjid akan menjadikan institusi
tersebut lebih bermakna dari hanya menjadi sekadar symbol tempat ibadah sahaja.
*telah diterbitakan dalam majalah Suara Masjid terbitan JAKIM tahun 2006 M
Tiada ulasan:
Catat Ulasan