Selasa, 31 Julai 2012

Niat betul sahaja tidak cukup. Cara yang betul, juga suatu tuntutan.

مَثَلُ الْقَائِمِ عَلَى حُدُودِ اللَّهِ وَالْوَاقِعِ فِيهَا، كَمَثَلِ قَوْمٍ اسْتَهَمُوا عَلَى سَفِينَةٍ، فَأَصَابَ بَعْضُهُمْ أَعْلاهَا وَبَعْضُهُمْ أَسْفَلَهَا، فَكَانَ الَّذِينَ فِي أَسْفَلِهَا إِذَا اسْتَقَوْا مِنَ الْمَاءِ، مَرُّوا عَلَى مَنْ فَوْقَهُمْ، فَقَالُوا: لَوْ أَنَّا خَرَقْنَا فِي نَصِيبِنَا خَرْقًا، وَلَمْ نُؤْذِ مَنْ فَوْقَنَا، فَإِنْ يَتْرُكُوهُمْ وَمَا أَرَادُوا هَلَكُوا جَمِيعاً، وَإِنْ أَخَذُوا عَلَى أَيْدِيهِمْ نَجَوْا وَنَجَوْا جَمِيعًا

Maksudnya:
Perumpamaan orang-orang yang menegakkan hukum-hukum Allah dan orang-orang yang melanggarnya bagaikan suatu kaum yang mencabut undi untuk berbagi-bagi tempat di sebuah kapal, sebahagian dari mereka ada yang mendapatkan bahagian atas kapal, dan sebahagian lainnya mendapatkan bahagian bawahnya. Orang-orang yang berada di bahagian bawah kapal, jika hendak mengambil air, melewati orang-orang yang berada di atas mereka. Mereka berkata, “Seandainya kita melubangi bahagian kita dari kapal ini, niscaya kita tidak akan mengganggu orang-orang yang berada di atas kita.” Apabila mereka semua membiarkan orang-orang tersebut melaksanakan keinginannya, nescaya mereka semua akan binasa; jika mereka mencegah orang-orang tersebut, nescaya mereka selamat dan menyelatkan semuanya.
 (HR al-Bukhari)

Kapal itu tenggelam bukan kerana sabotaj musuh. Bukan kerana ia dilayari pengintip atau munafiq. Tetapi kapal itu tenggelam akibat sebahagian penumpang, berniat betul lalu menzahirkannya melalui perbuatan yang tidak betul.

Niat betul sahaja tidak cukup.


Cara yang betul, juga suatu tuntutan.
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan