Jumaat, 3 September 2010

SAUDARA-SAUDARAKU DI INDONESIA HAYATILAH APA KATA RASUL MU

Menjadi satu persoalan. Tidakkah mereka sedar bulan apakah ini? Adakah bulan ini sama seperti bulan-bulan lain yang tidak punya keberkatan dan kemuliaannya tersendiri? Tidak mereka berpuasa? Tidakkah mereka hayati dan ikut kata Rasul mereka?

Aduhai sayang seribu kali sayang saudaraku sekalian. Amarah apayang melangkaui kewarasan fikiran mu? Bukankah tuan yang mencocok kemarahan itu sudah bergari dan berantai sekarang? Lalu kenapa kalian menggila hingga akal dicampakkan ke paras dangkal lagi menyesakkan dada sebagai saudara seIslam.

Ramadhan ini bukan dicemari oleh mereka yang tidak beriman kepada Allah SWT. Ramadhan ini dicemari kesuciannya oleh tangan-tangan kita sendiri dan suara keldai yang tidak tahu pantang larang di dalam bulan ini.
Subhanallah! Sedarlah dari kealpaan mu saudaraku. Atas nama Tuhan Yang Rahman berpeganglah kita kepada sabda Rasul kita.



“Apabila seseorang di antara kalian sedang berpuasa, maka janganlah ia berkata-kata kotor dan bertengkar. Apabila seseorang mencaci atau memaki kamu, maka katakanlah, ‘Saya sedang berpuasa.’” (Hadith Riwayat Bukhari & Muslim)


Diriwayatkan dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, ada seorang lelaki berkata kepada Nabi s.a.w, “Berilah saya nasihat.” Beliau bersabda, “Jangan marah” Lelaki itu terus mengulang-ulang permintaannya dan beliau tetap menjawab, “Jangan marah.” (HR. Bukhari)




Imam Nawawi rahimahullah mengatakan, “Makna jangan marah iaitu janganlah kamu tumpahkan kemarahanmu. Larangan ini bukan tertuju kepada rasa marah itu sendiri. Kerana pada hakikatnya marah adalah tabi’at manusia, yang tidak mungkin bisa dihilangkan dari perasaan manusia”. Rasulullah s.a w. juga pernah menasihatkan, “Apabila salah seorang dari kalian marah dalam keadaan berdiri maka hendaknya dia duduk. Kalau marahnya belum juga hilang maka hendaknya dia berbaring”(HR. Ahmad, Shohih)
 

SEMUA! Wahai saudaraku orang-orang bertaqwa JANGAN KAMU MARAH!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan