Khamis, 23 September 2010

PENGKAJI BARAT MENYATAKAN ANGIN TELAH MEMBELAH LAUT MERAH UNTUK NABI MUSA

Wind could have parted Red Sea for Moses:

Report from baca untuk maklumat lanjut......


 Moses might not have parted the Red Sea, but a strong east wind that blew through the night could have pushed the waters back in the way described in biblical writings and the Koran, U.S. researchers reported on Tuesday. Skip related content


Computer simulations, part of a larger study on how winds affect water, show wind could push water back at a point where a river bent to merge with a coastal lagoon, the team at the National Center for Atmospheric Research and the University of Colorado at Boulder said.

"The simulations match fairly closely with the account in Exodus," Carl Drews of NCAR, who led the study, said in a statement.

"The parting of the waters can be understood through fluid dynamics. The wind moves the water in a way that's in accordance with physical laws, creating a safe passage with water on two sides and then abruptly allowing the water to rush back in."

Religious texts differ a little in the tale, but all describe Moses leading the Israelites out of Egypt ahead of a pharaoh's armies around 3,000 years ago. The Red Sea parts to let Moses and his followers pass safely, then crashes back onto the pursuers, drowning them.


An illustration showing how a strong wind could push back waters from two ancient basins--a lagoon


 
..............................................................................................................................................................
 
Allah berfirman di dalam Kalam suci Nya surah As-Syu'ara' ayat 63-67:

              

63. Lalu kami wahyukan kepada Musa: "Pukullah lautan itu dengan tongkatmu". Maka terbelahlah lautan itu dan tiap-tiap belahan adalah seperti gunung yang besar.



   

64. Dan di sanalah kami dekatkan golongan yang lain[1086].



[1086] yang dimaksud: Golongan yang lain ialah Fir'aun dan kaumnya. maksud ayat ialah di bagian yang terbelah itu Allah memperdekatkan antara Fir'aun dan kaumnya dengan Musa dan Bani Israil.





   •  

65. Dan kami selamatkan Musa dan orang-orang yang besertanya semuanya.



   

66. Dan kami tenggelamkan golongan yang lain itu.



•         

67. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar merupakan suatu tanda yang besar (mukjizat) dan tetapi adalah kebanyakan mereka tidak beriman.



 Jelas manusia di atas cuba memandai-mandai dan melawan kekuasaan Allah SWT. Mukjizat Nabi Musa a.s adalah yang dijelaskan oleh al-Quran iaitu tongkat baginda yang digunakan untuk membelah batu hingga terpancar 12 mata air untuk Bani Israel, menjadi ular dan menewaskan ular ahli sihir Firaun dan membelah Laut Merah untuk Bani Israel menyeberangnya dengan selamat terselamat dari Firaun dan tenteranya dengan izin Allah SWT

Bayangkan jika mereka menyatakan ianya adalah disebabkan angin yang kuat. Sekuat manakah angin itu dan tidakkah manusia yang duduk disekitarnya melayang terbang dek kekuatan angin yang dahsyat itu?

Akal tidak dapat menafsir mukjizat yang Allah tunjukkan kepada manusia. Akal perlu bersandarkan kepada Agama untuk menilai setiap keajaiban yang Allah tunjukkan. Kekuatan akal untuk menentang Tuhan tiada gunanya. Kerana kuasa akal akan hilang dan binasa. Agamalah yang menunjukkan kebenaran dan akan kekal hingga akhir zaman.

Wallahualam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan