Rabu, 14 September 2011

BALASAN ALLAH SWT KEPADA MEREKA YANG ENGKAR

Peta Eilat yang berada dalam negara Palestin yang dijajah oleh yahudi

AL BAQARAH AYAT 65-66:
MAKSUDNYA...

65.  Dan Sesungguhnya Telah kamu ketahui orang-orang yang melanggar diantaramu pada hari Sabtu[59], lalu kami berfirman kepada mereka: "Jadilah kamu kera[60] yang hina".

[59]  Hari Sabtu ialah hari yang khusus untuk beribadat bagi orang-orang Yahudi.
[60]  sebagian ahli tafsir memandang bahwa Ini sebagai suatu perumpamaan , artinya hati mereka menyerupai hati kera, Karena sama-sama tidak menerima nasehat dan peringatan. pendapat Jumhur mufassir ialah mereka betul-betul beubah menjadi kera, Hanya tidak beranak, tidak makan dan minum, dan hidup tidak lebih dari tiga hari

 
66.  Maka kami jadikan yang demikian itu peringatan bagi orang-orang dimasa itu, dan bagi mereka yang datang Kemudian, serta menjadi pelajaran bagi orang-orang yang bertakwa.


 Eilat merupakan tempat yang dimaksudkan dalam al Quran tentang Ashabus Sabt
Mengapa monyet atau kera?

Mengatakan manusia (telah) bertukar menjadi monyet dan khinzir bermula dari cerita Al-Qur`an sendiri bilamana kaum Yahudi menderhaka atau melanggar perintah yang ditetapkan oleh Allah, iaitu melanggar larangan menangkap ikan pada hari Sabtu.(3)

Adapun yang disebut oleh Al-Qur`an tentang satu golongan kafir yang ditukar menjadi kera dan khinzir atau mereka yang melakukan jenayah terhadap para nabi seperti Yahudi, ada beberapa pandangan mufassirin dalam hal ini. Ada yang berkata golongan tersebut benar-benar bertukar menjadi kera dan babi dan telah keluar daipada alam manusia.

Ada pula yang mengatakan bahawa bahawa perubahan tersebut adalah dari segi majaz kerana kera dan babi mempunyai sifat yang buruk dan perangai yang bersifat keji. Maka apa yang dimaksud di sini ialah mereka (Yahudi) berubah dari segi sifat yang buruk sahaja, tidak dari segi fizikal dan ada yang berpendapat jika pun berubah dari segi fizikal, ia tidaklah kekal kerana selepas itu semuanya mati.(4)
Bagaimana pun sekiranya kita teliti hadis di atas ia tidak menyimpang maksudnya, iaitu menjadi kera (monyet) dan babi (khinzir) apabila mereka menghiasi malam dengan hiburan, pesta, konsert bersama minum dan sebagainya.

Menurut Dr.Manie` Abdul Halim Mahmud Dekan Fakulti Usuluddin Al-Azhar berpendapat bahawa ayat-ayat tersebut yang menyifatkan Yahudi sebagai kera dan khinzir adalah berita/ cerita yang disebutkan oleh Allah sebagai peringatan kepada orang-orang Yahudi sekarang terhadap apa yang berlaku terhadap datuk nenek moyang mereka dahulu yang telah memperlekehkan suruhan Allah. Jadi transformasi Yahudi kepada kera dan khinzir adalah hal yang lepas sebagai peringatan.

Sementara itu, Syeikh Mohamad Ar-Rawi seorang Profesor Ilmu Hadis berpendapat bahawa Yahudi adalah benar-benar khinzir di bumi ini. Al-Qur`an jelas menerangkannya.(5)

Jika begitu, hubungkaitnya pengaruh hiburan melampau, pesta-pestaan, konsert, rock, havy metal yang disimpulkan oleh para ulama sekarang berpunca dari Yahudi, tidaklah menyimpang.”Millah’ Yahudi sangat berpengaruh dalam membentuk budaya lalai kerana mereka berpendapat, merosakkan umat Islam hanya satu cara; yaitu meresapkan budaya lalai seboleh mungkin, kerana di zaman mereka dahulu, mereka juga berpesta apabila upacara menangkap ikan sehingga Allah melarangnya pada hari tertentu.

Bukankah visi Muhamad S.A.W. seribu empat ratus tahun yang lampau ini sangat relevan apabila sabdanya seolah-olah menjadi kera dan khinzir.

Maka apakah tidak menasabah sekiranya pada malam hari mereka mabuk rasa, mabuk air, mabuk syabu, dihilai ketawa muzik-muzik lalu keesokan harinya mereka memiliki sifat-sifat begitu?

Akibat meningkatnya emosi yang cenderung berlebihan telah mempengaruhi peredaran darah sehingga mereka tidak dapat mengimbangkan emosi mereka sendiri, tidak mampu bersabar dan rilek. Maka mereka sememangnya seperti monyet atau kera.

Secara saintifik, monyet adalah seekur binatang yang pergerakannya sangat cerdas, melampaui batas. Monyet seekur binatang yang mudah memicu rasa gelisah dan khuatir yang berlebihan.

Karektar asal monyet ia senantiasa mencari kepastian tetapi oleh kerana malamnya mabuk dan pening dengan hiburan (dalam segala jenis) maka ia tidak merasa tenang walaupun ia memiliki 100 akal yang boleh didentikkan dengan tipu muslihat atau ambisius.

Maka sifat monyet ini ia sangat suka berkonfrantasi, pintar mencipta dualisme dan mahir memutarbalik fakta. Gerak geri monyet ini, perilakunya menarik perhatian sehingga ia mudah mendapat simpati pula.(6)
Kerana itu hadis yang mendakwa mereka yang menghabiskan malam dengan minuman dan hiburan yang tidak menjuruskan kepada halal atau mubah, risikonya adalah monyet. Untuk melihat kebenaran sabda Rasulullah ini, kita lihat lagi sifat-sifat monyet.

Jika lelaki yang pada malamnya diisi dengan makan, minum dan berpesta-pestaan (hiburan) maka ia merupakan perayu yang hebat mengikut Horoskop China. Dia memang pandai menyenangkan perempuan (jika di pesta-pestaan atau di kelab) dan lelaki seperti ini sangat pandai dan sanggup menghabiskan wang ringgitnya dengan berlian, permata, busana. Lelaki monyet seperti ini tidak pula akan menyerah diri mereka dan kebebasan mereka. Mereka akan membela kemandirian dengan penuh cemburu.(7)
Jika monyert seperti ini digambarkan oleh Rasulullah, yang mengisi malam dengan aktiviti begini, mereka adalah hanya menjadi kekasih bukan isteri. Di malam yang diisikan itu mereka berusaha berpura-pura mengelak dari bernikah dan pada keesokannya mereka melompat seperti monyet kerana mereka telah melepasi garis penipuan.

Sifat monyet ialah suka kepada suaranya sendiri. Ini samalah dengan mereka akan berkaraoke dan ketawa apabila mendengar suara mereka.Mereka yang bersifat monyet juga suka menghabiskan waktu dan berpesta dengan minuman keras.

Sifat-sifat monyet juga berhati hangat dan akan menyerah tanpa motif. Lelaki monyet ingin dianggap baik. Luar biasa cerdasnya, disenangi, penanggung risiko yang menakjubkan.

Hadis Rasulullah S.A.W. di atas hanya menyebut monyet secara umum. Dalam ilmu Horoskop China, ada lagi apa yang dinamakan Monyet Kayu. Apabila malamnya dihabis dengan pesta-pestaan, konsert, Hip Hop dan lain-lain bersama minum dan pil-pil khayal, maka keesokan harinya mereka akan menjadi lelaki yang bijak menyertai sosial, pandai berpura-pura dan sama sekali tidak sesuai dijadikan kawan. Perilaku mereka tidak bagus; itulah Monyet Kayu.



Sungguh indah Pelabuhan eilat di waktu malam. Pemandangan dari Aqabah Jordan

Hiburan yang leka bersama minum di luar sempadan pada waktu malamnya bukan mustahil ia seperti dimeditasi sifat-sifat kemonyetan. Visi Rasulullah melalui hadis di atas memungkinkan terjelma lagi kelakuan Monyet Kayu. Di antara kelakuan-kelakuan Monyet Kayu ialah menonjol diri,licik, suka berkelompok dan tidak jujur, mempertahankan kebebasan pribadi dan inilah di antara sebab masalah sosial yang sering berlaku.

Selainnya suka mencari rezeki secara melompat dari satu tempat ke satu tempat. (bayangkan kejadian-kejadian samun dan ragut) Apabila mereka marah dan berontak mereka akan merosakan tanaman, (bayangkan apabila berlaku rusuhan, rogol, perbuatan biadap dengan ibu bapa) dan suka mencari kutu sesama mereka ( bayangkan ketika mereka melepak di tangga-tangga pasar raya atau di tepi jalan.) Monyet Kayu ini juga akan cepat marah, bengis dan suka merosak keadaan keliling, ( bayangkan kejadian-kejadian apabila ada teguran dan nesihat terhadap golongan ini).

Ternyata apabila malam golongan ini berpesta dan kemabukan rasa, visi Rasulullah S.A.W. ini menggambarkan esok mereka menjadi monyet. Menurut Horoskop China lagi, Monyet Kayu merupakan kelompok yang ‘geng-geng’ atau puak-puak. Mereka akan saling menyerang manakala monyet betina mengekori monyet jantan. (bayangkan apabila adanya kelompok bermotosikal yang pemboncengnya dari anak-anak gadis yang erat memeluk pinggang boy freindnya)

Begitulah halnya sekiranya kita ingin melihat sebuah visi Rasulullah S.A.W. apabila ada golongan yang menghabiskan malam dengan pesta-pestaan, hiburan dan minum-minum dan keesokan harinya menjadi seperti monyet dan khinzir.


RUJUKAN SUMBER INI....


 Eilat merupakan satu tempat di teluk Aqabah yang berkongsi dengan 3 4 negara iaitu Jordan, Palestin, Mesir dan Saudi Arabia


Lagi Sifat Monyet, Lotong dan Kera
Monyet, Lotong dan Kera merupakan musuh kepada manusia di atas pelbagai sebab. Bagi para petani pula ianya merupakan ancaman kepada tanaman mereka dan kadangkala haiwan ini akan bertindak ganas. Secara umumnya terdapat dua jenis spesis yang terkenal yang senang dapat dilihat di sini iaitu ‘Makonka’ dan ‘Long Tail Silver Leaf’ . Walaupun haiwan ini adalah dari keluarga yang sama namun ia mempunyai sifat berbeza. Kera bersifat ganas dan suka menghidu. Terdapat beratus-ratus ekor kera ditaman ini . Anda akan dapat menyaksikan gelagat mereka yang hidup liar. Manakala lotong pula merupakan haiwan yang jinak . Anak-anak lotong berwarna ‘oren’. Haiwan-haiwan ini hidup dengan bebas dengan memakan pucuk-pucuk kayu dan buah-buahan hutan yang terdapat disekitarnya.

RUJUKAN.............



Tiada ulasan:

Catat Ulasan