Selasa, 21 Jun 2011

LAWATAN TUAN YANG TERUTAMA NEGERI PULAU PINANG KE MASJID BUKIT BENDERA

Bukit Bendera merupakan sebuah kawasan Parlimen di negeri Pulau Pinang, negara Malaysia. Negeri Pulau Pinang terletak diantara negeri Kedah dengan negeri Perak di utara Semenanjung Malaysia.

Berada pada ketinggian lapan ratus tiga puluh meter di atas Georgetown, puncak Bukit Bendera (Bahasa Inggeris: Penang Hill) mempunyai suhu yang dingin dan panorama yang mengasyikkan.

Secara umumnya, ia lima darjah Celsius lebih dingin daripada paras laut. Dari kemuncak, para pelancong boleh ada penglihatan yang menakjubkan ke bawah seluruh pulau bahkan juga ke tanah utama di seberang laut. Ia terdapat taman yang menyenangkan, pondok berfesyen tua, restoran dan penginapan, sebuah kuil Hindu, seta Masjid Muslim di puncaknya.

Bukit Pulau Pinang sebenarnya digelar Bukit Strawberi (Strawberry Hill) kerana ia juga merupakan pengeluar strawberi. Bentuk muka buminya dan suhu yang dingin amat sesuai bagi penanaman strawberi.
Rintisan yang mencapai kemuncaknya mudah melalui Taman Botanikal Air Terjun dengan jalan kaki. Nama rasmi bukit ini adalah Bukit Bendera Pulau Pinang (Flag Hill), namun ia tetap secara umumnya dipanggil Bukit Pulau Pinang.-WIKI


12 June 2011, 6.00 petang. Satu lawatan  ke Masjid Bukit Bendera bagi Program Bacaan Yaasin dan Doa Selamat telah di hadiri oleh Tuan Yang Terutama Dato' Seri Utama Dr Hj Abd Rahman  bin Abbas, Yang DiPertua Negeri Pulau Pinang. Program pengimarahan ini dilakukan bersempena dengan kedatangan Bulan Rejab dan sambutan di ambang Ramadhan diselangi oleh tazkirah yang disampaikan oleh Us Roslan Che Rus dari JHEAIPP.





Pegawai Takmir Pulau Pinang sempat bergambar dengan pokok anggur yang ditanam di Masjid Negeri Pulau Pinang.




Bergambar antara Bahagian Pengurusan Masjid Surau dan imam serta bilal Masjid negeri sebelum bertolak ke Bukit Bendera

 Batu asas yang bersejarah menceritakan segalanya




Telah dibuka dan dirasmikan oleh Raja Tun Uda bin Raja Mohamed Al-Haj S.M.N pada tarikh 22 April 1966 M bersamaan 1 Muharram 1386 H





Ketibaan Tuan Yang Terutama Dato' Seri Utama Dr Hj Abd Rahman  bin Abbas, Yang DiPertua Negeri Pulau Pinang disambut oleh Us Abd Rashid dari Bahagian PMS JHEAIPP




Turut hadir ialah YB Speaker DUN Pulau Pinang, Dato Setiausaha Kerajaan Negeri dan Timbalan,  Yg Bhg SS Dato' Mufti Kerajaan Pulau Pinang, YB Exco Agama Pulau Pinang dan Pengerusi Masjid Bukit Bendera




Tuan Yang Terutama dan jemaah sedang menggu waktu azan Maghrib dilaungkan

Hiasan dalaman dan reka bentuk kubah yang bernilai sejarah





Selepas selesai solat Maghrib secara berjamaah, majlis diteruskan oleh pengerusi majlis Us Abd Rashid b Abd Jalil dengan menerangkan agenda program pada malam itu.





Bacaan Yasin, tahlil dan doa selamat agar umat Islam terus bersatu padu dan maju




Bacaan Yaasin dan doa selamat diketuai oleh SS Mufti Kerajaan Negeri Pulau Pinang, Dato Hassan b Hj Ahmad.




Selesai bacaan Yaasin diikuti oleh tazkirah ringkas berkenaan keberkatan Bulan Rejab-Syaaban-Ramadhan oleh al Fadhil Us Roslan Che Ros dari JHEAIPP(kelihatan Tuan Yang Terutama dan hadirin tersenyum dengan usikan dalam tazkirah tersebut)





Imam Besar Masjid Negeri Pulau Pinang, Tuan Haji Yusuff b Ahmad turut hadir dalam majlis ini





Selepas solat fardhu Isya' semua jemputan menimati hidangan makan malam di luar bersama Tuan Yang Terutama




Meja makan Tuan Yang Terutama dan dif kehormat

Pemandangan Jambatan Pulau Pinang diwaktu malam dari Bukit Bendera.



Penang Hill Mosque, or Masjid Bukit Bendera, is the only mosque on Penang Hill. Erected to the use of Muslims living and working on the hill, the mosque is located at a short distance from the Penang Hill Hindu Temple. The majority of users of the mosque are those working at the stalls near the Penang Hill Railway Station, government servants attached to the post office, and other departments on Penang Hill.

Getting there

At time of writing (September 2008) the Penang Hill funicular train is again out of operation. Until the hill train is in operation again, the only two ways to reach the Penang Hill Mosque is by either jeep or by hiking. Coming from the jeep track, look for sign pointing to Bellvue Hotel upon arriving at the peak.

What to see and do

The Penang Hill Mosque brings Islamic architecture to the otherwise colonial buildings of Penang Hill. Its minarets and domes stand in stark contrast to the surroundings, balanced only by the existence of the Hindu temple nearby.

RUJUKAN..........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan