Rabu, 16 Mac 2011

ZIKRULLAH

Sabda Rasulullah s.a.w sebagaimana yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a bermaksud: Allah s.w.t berfirman : Aku menurut sangkaan hambaKu kepadaKu dan Aku akan tetap bersamanya selama mana ia berzikir kepadaKu. jika dia berzikir (mengingatiKu) dalam dirinya maka Aku akan mengingatinya dalam diriKu. Jika dia menyebut namaKu dalam sebuah perhimpunan maka Aku mengingatinya dalam perhimpunan yang lebih baik daripada perhimpunannya.

(Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)

Buat seluruh manusia dan khasnya kepada mangsa gempa bumi dan tsunami di Jepun, marilah kita kembali mengingati Allah dan kembali kepadaNya. Setakat mana jualah usaha kita untuk mengatasi musibah ini yang berlaku untuk iktibar umat sekalian.


Namun rasanya tidak terlambat untuk Unit Takmir JHEAIPP mengucapkan takziah kepada mereka yang terkorban dan yang masih hidup insafilah setiap hikmah kejadian peristiwa yang berlaku untuk kembali mengingati Allah tika senang apatah lagi susah.

Unit Takmir juga menyeru kepada seluruh warga Malaysia yang prihatin agar menghulurkan bantuan sokongan moral dan material (wang dan apa yang difikirkan  bersesuaian ) ke atas mangsa gempa yang dahsyat .

Terima Kasih.


Hayatilah surah  Zalzalah ayat 1-8


1.  Apabila bumi digoncangkan dengan goncangan (yang dahsyat),

2.  Dan bumi Telah mengeluarkan beban-beban berat (yang dikandung)nya,
 
3.  Dan manusia bertanya: "Mengapa bumi (menjadi begini)?",
 
4.  Pada hari itu bumi menceritakan beritanya,

5.  Karena Sesungguhnya Tuhanmu Telah memerintahkan (yang sedemikian itu) kepadanya.

6.  Pada hari itu manusia ke luar dari kuburnya dalam keadaan bermacam-macam, supaya diperlihatkan kepada mereka (balasan) pekerjaan mereka[1596],

[1596]  maksudnya ada di antara mereka yang putih mukanya dan ada pula yang hitam dan sebagainya.

7.  Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat dzarrahpun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya.
 
8.  Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan sebesar dzarrahpun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya pula.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan