Selasa, 27 Julai 2010

PROF ABDUL ALI HAMID- ANTI- HADITH MOVEMENT

20 JULAI 2010


PROF ABDUL ALI HAMID- ANTI- HADITH MOVEMENT

Terdapat sekelompok manusia yang mengaku sebagai muslim tetapi hanya memakai Qur’an. Golongan ini dikenali sebagai atau Quranists adalah istilah yang digunakan untuk merujuk kepada yang menolak Hadis dan Sunnah, kitab dan rujukan yang disusun oleh ulama terdahul dan sunah warisan tinggalan Nabi Muhammad SAW. Hal ehwal kehidupan manusia tindakan, perlakuan dan lain-lain golongan anti hadith ini hanya menurut Al-Quran, teks suci Islam, secara eksklusif.


Etimologi

Quranists boleh diterangkan dalam berbagai cara, misalnya Qur'āniyūn (Bahasa Arab: قرآنيون) dan Ahl al-Quran / ahle Al-Quran (Bahasa Arab: أهل القران), baik menterjemah ke "Quranites" (yang juga digunakan dalam Bahasa Inggeris), Inkar al-Hadith (Bahasa Arab: إنكار الحديث) (iaitu "Negators Hadis"), dan menyerahkan diri, serta dengan istilah lain.

Doktrin
Golongan anti hadith umumnya akan menganggap dan mengaku diri mereka sebagai "Muslim". Mereka biasanya tidak menganggap diri mereka sebagai pemilik cabang mazhab seperti Sunni atau Syiah, walaupun kumpulan-kumpulan tertentu memang ada yang mempunyai pendekatan yang lebih terancang Quranists tidak seharusnya menolak semua keaslian hadith. Namun, mereka menolak keseluruhan status otoritatif yang telah diterapkan ulamak terdahulu. Sedang itulah tinggalan Nabi kepada umat manusia ini. Sebagai penunjuk dan pelengkap iaitu Al Qur’an dan Al Hadith. .Ibarat irama dan lagu, jika dipisahkan akan meranalah badan. Irama tanpa lagu bohong dan lagu tanpa irama bengong!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan