Jumaat, 30 Julai 2010

KOTA LADY GODIVA DAN COVENTRY TRANSPORT MUSEUM

Apabila bercerita tentang Coventry pasti tidak dapat dipisahkan mengenai kisah seorang wanita yang bertindak nekad untuk merubah sistem yang tidak adil yang dilakuakan oleh suaminya sendiri. Lady Godiva begitulah namanya hidup kira-kira 1000 tahun dahulu di Coventry.

Godiva (Inggeris Kuno: Godgifu, "karunia Tuhan"), sering disebut sebagai Lady Godiva (1040-1080), adalah seorang wanita bangsawan Anglo-Saxon yang menurut legenda, berkuda sambil tidak memakai apa-apa pakaian melalui jalan-jalan di Coventry,  dalam rangka untuk mendapatkan pengampunan dan membebaskan masyarakat dari sistem perpajakan yang menindas. Ini kerana cukai atau pajakan yang dikenakan oleh suaminya kepada penyewa nya adalah sangat menindas. Nama "Peeping Tom" untuk tukang intip berasal dari versi terbaru dari legenda ini di mana seorang lelaki bernama Tom menyaksikan naik dan terpana buta atau mati.

Cerita Lady Godiva.....



COVENTRY TRANSPORT MUSEUM


Gerbang unik di tengah bandar Coventry dan patug Sir Frank Whittle


Perkarangan museum yang unik. Masuk adalah percuma. Jika hari Ahad banyak kereta lama akan dipamerkan

Coventry adalah kelahiran dari basikal Inggeris dan industri motor. Cari cerita menarik di sebalik pembangunan pengangkutan jalan dari basikal awal untuk  pemecah rekod kelajuan atas muka bumi.
Di tempat kelahiran dari basikal Inggeris dan industri motor, Coventry Transport Museum memaparkan koleksi terbesar di dunia pengangkutan jalan Britain.

KERETA MENJUAL AIS KRIM YANG ANTIK

Saat mula-mula ais krim dijual dengan kereta unik ini

Ia mengalami evolusi yang menarik dalam kaedah marketing walau hanya menjual ais krim.

Diruang bawah ini khas untuk kisah kereta ais krim. Tanda mereka begitu komited untuk menjual ais krim tambahan dalam musim panas.

Penghasilan demi penghasilan kenderaan menjadikan mereka kaya dengan hasil kerja yang tersendiri


Dengan thrills, nostalgia, inspirasi dan sedikit pendidikan, museum ini menggabungkan perjalanan yang mengejutkan dan emosional serta nilai sentimental yangtersendiri  melalui 150 tahun inovasi dan mengetahui tentang orang-orang yang pencipta sejarah  itu terjadi.


Ruangan membeli cenderemata dan hadiah kenangan. Peminat yang suka mengumpul koleksi kereta pelbagai jenis boleh mendapatkannya di sini dengan harga yang berpatutan.


koleksi unik Museum telah 'ditetapkan' sebagai warisan Britain yang cukup tinggi nilai sejarahnya. Jadi, dengan lebih daripada 240 kereta, kenderaan komersial dan bas, 94 motor laju, 200 basikal dan sama jenis dengan nya,  dengan 25.000 model dan sekitar 1 juta rekod dan barang sesuatu yg masih kekal, anda pasti untuk memiliki hari yang sangat mengujakan di salah satu tarikan terbaik Midlands ini.


Kenderaan untuk pertanian dan bas awam menjadikan Coventry pusat industri permotaran di UK

Antara basikal terawal. Menarik

Kereta antik yang masih elok penjagaan enjin dan warnanya

Lagi kereta lama yang berjasa kepada penduduk Coventry dan UK


Web Site Transport Museum....
 
 
KERETA KUDA
 
Tidak di lupakan kereta kuda. Ternyata kenderaan utama dahulu ini juga mengalami perkembangan yang menarik. Kereta kuda 2 tingkat.

Bermula era  kereta enjin

Penutup radiator dan lambang maskot kereta

Hinggalah kepada kereta era zaman moden. Hybrid

Kenal atau tidak kereta ini?


Kereta dari sebuah filem Back To Futere dan yang merah itu ialah kereta yang pernah di  pakai oleh Lady Diana

KERETA SPORT

Anda boleh menyaksikan model-model kereta lumba dari  zaman dahulu yang masih elok terjaga

Coventry memang mengujakan!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan