Selasa, 9 April 2013

Persidangan Meja Bulat Penubuhan Kolej Universiti Darul Quran

Persidangan Meja Bulat Penubuhan Kolej Universiti Darul Quran

5 APRIL 2013 - Pada Jumaat yang lalu, satu persidangan meja bulat penubuhan Kolej Universiti Darul Quran telah diadakan di Dewan Datuk Mohd Shahir, ILIM, bangi. Persidangan ini diadakan bagi mendapatkan pandangan ahli persidangan akan cadangan menaikkan taraf Darul Quran JAKIM menjadi Kolej Universiti Darul Quran (KUDQ). Persidangan kali ini telah dihadiri oleh 50 orang pengarah-pengarah dari pelbagai agensi serta tokoh-tokoh akademik dan pengurusan. Persidangan ini  telah dipengerusikan oleh Y.Bhg. Dato’ Haji Othman bin Mustapha, Ketua Pengarah, JAKIM. Hasil perbincangan persidangan meja bulat ini ialah:
1. Pihak kerajaan perlu memberikan status KUDQ sebagai Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA). Perkara ini akan dikaji dan dimaklumkan semula kepada Perdana Menteri dalam Mesyuarat Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia (MKI) akan datang.
2. Kertas Jemaah Menteri perlu disediakan dalam waktu terdekat selepas mendapat keputusan dan pandangan semula dalam mesyuarat MKI.
3. Satu Pasukan Nukleus akan ditubuhkan di JAKIM, dianggotai oleh beberapa tokoh akademik dan ahli-ahli dalam bidang pengurusan, untuk menyusun dan membuat persiapan awal dari segi:
     i. Perundangan
     ii. Kewangan dan Pembangunan Prasarana dan Sumber Manusia
     iii. Program Akademik
Turut hadir dalam persidangan kali ini ialah Y.Bhg. Datuk Borhan bin Dolah, Timbalan Ketua Setiausaha Pengurusan JPM, Y.Bhg. Prof Emeritus Tan Sri Dato’ Dr. Abd Shukor bin Haji Husin, Pengerusi Jawatankuasa Fatwa MKI, Y.Bhg. Tuan Haji Razali bin Shahabudin, Timbalan Ketua Pengarah Pembangunan Insan JAKIM, Y.Bhg. Haji Mohamad Nordin bin Ibrahim, Timbalan Ketua Pengarah Dasar JAKIM,  Y.Bhg. Sahibul Samahah Dato’ Seri Haji Wan Zahidi bin Wan Teh, Mufti Wilayah Persekutuan serta Y.Bhg. Tuan Haji Paimuzi bin Yahya, Pengarah Darul Quran.
web-DSC_0691a
web-DSC_0832
web-DSC_0884
web-DSC_0886
web-DSC_0895
web-DSC_0911
web-DSC_0951
Fotografi: Muktasyaf Ibrahim AnNamir


sumber...... 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan