Khamis, 4 April 2013

Cabaran membangun organisasi dakwah

Cabaran membangun organisasi dakwah

DALAM konteks organisasi, kesan keselesaan yang terlalu lama menyebabkan organisasi dan budayanya tidak dapat memenuhi keperluan semasa. Bahkan dalam situasi sukar itulah keadaan sebaliknya berlaku, orang yang mengetuainya adakalanya terpaksa menggaru di tempat yang tidak gatal sebelum bermula ke bahagian yang gatal.

Itulah yang dihadapi oleh Datuk Dr. Aziz Jamaludin Mhd. Tahir semasa dilantik sebagai Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) pada 1 April 2010.

Antara sebabnya, budaya organisasi itu dilihat terlalu banyak lemaknya, akibat sudah begitu selesa dengan kaedah kerja dan budaya berseminar, berceramah sedangkan perubahan persekitaran semakin menyempitkan ruang dan peluang untuk mengulanginya.

Ubah pendekatan

Atas kesedaran itu, Dr. Aziz memulakan perubahan perspektif menyampaikan dakwah, daripada kelaziman menjemput para peserta untuk hadir dan kemudiannya mereka diberikan ceramah kepada turun ke bawah menemui khalayaknya dalam program yang lebih santai dan sentuhan psikologi.

Sebagai contoh, kelemahan dakwah kepada Orang Asli sebelum ini banyak diperkatakan kerana pendekatan secara touch n go, program susulan yang terlalu lambat dan kaedah penyampaian yang bersifat sepihak, menyebabkan khalayaknya semakin sukar didekati. Sebaliknya, pihak-pihak yang lain daripada kumpulan mubaligh lebih ke hadapan.

Semasa memulakan tugas sebagai YDP, Dr. Aziz menegaskan: "Kebelakangan ini banyak perkara yang menimbulkan keresahan umat Islam tentang kedudukan umat Islam dan orang Islam di Malaysia dan inilah hakikatnya bahawa kita sedang mengharungi lautan bergelora, merentasi kawasan berbukit bukau, melalui hutan belantara yang penuh dengan binatang buas.

"Kita bukan sahaja harus tabah tetapi harus berhati-hati dan bijaksana mengatur langkah dalam berdakwah. Inilah antara penekanan yang saya ingin terapkan dalam pelaksanaan program-program Yadim". (1 April 2010).

Bagi menterjemahkan aspirasi itu, beliau berusaha menyemai dan memecah tembok selesa dengan menyuntik membina: (1) strategi dan menilai perubahan persekitaran; (2) membina rangkaian penyebaran dan perkongsian maklumat; dan, (3) menetapkan penanda aras sebagai saranan penilaian dan pencapaian matlamat aktiviti.

Penerbitan

Tugas pertama adalah menghidupkan semula penerbitan majalah Dakwah setelah terhenti hampir 10 tahun atas politicking dalaman dan keluaran pertama edisi baharu berjaya menemui khalayak pada Mei 2010.
Majalah tersebut dilancarkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom pada 13 Mei 2010 di Putrajaya.

Meskipun Dakwah diterbitkan setiap dua bulan berbanding sebelumnya setiap bulan, penerbitan edisi baharu ini menjadi lebih menarik kerana ia membawa hasrat menggerakkan semula kelesuan bahan-bahan bacaan berkala dalam masyarakat Islam di Malaysia.

Ia benar-benar menyemarakkan penerbitan lebih banyak majalah-majalah berunsurkan Islam diterbitkan selepas Yadim melakukannya.

Apa yang lebih menarik, dalam keluaran September/Oktober 2010 (jilid ke-3) memberikan fokus mengenai konsep wasatiyyah (kesederhanaan).

Konsep itu kemudiannya membuka inisiatif kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk diadaptasi ke dalam pendekatan pentadbirannya selaras dengan gagasan 1Malaysia:Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.

Konsep itu kemudiannya diperdebatkan dalam Perhimpunan Agung Tahunan UMNO pada bulan November 2010 dan kemudiannya diterima sebagai pendekatan terbaik budaya berorganisasi dan bermasyarakat.
Pada tahun lalu, konsep wasatiyyah itu kemudiannya berkembang dengan lebih realistik apabila tertubuhnya Kerusi Wasatiyyah di salah sebuah universiti awam, dizahirkan dengan cadangan penubuhan Institut Wasatiyyah dan seterusnya, tertubuhnya Global Movement of Moderates, Perdana Global Peace Foundation dan sebagainya. Ini membawa erti, sedikit sebanyak bahan keilmuan yang dijadikan fokus dalam majalah Dakwah mempunyai kesan sama ada secara langsung atau tidak langsung kepada masyarakat dan cetusan pemikiran yang lebih luas.

Melalui tulisan

Berkelulusan Deoband, India sebelum memperoleh ijazah sarjana dari Universiti al-Azhar, Dr. Aziz juga berpengalaman luas dalam bidang pentadbiran dan kehakiman, kemudiannya menjadi rakyat Malaysia pertama yang lulus ijazah doktor falsafah dari Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kassim, Pekan Baru, Indonesia.

Hasil penyelidikannya mengenai pemikiran politik Hasan al-Banna, pengasas Ikhwanul Muslimin dianggap begitu tepat dengan apa yang berlaku di Mesir. Tanpa diduga, penyelidikannya sejak tahun 2010 dan kemudiannya diterima sebagai sebuah tesis yang memberikan tahap kelulusan cumlaude pada pertengahan 2012, menampakkan betapa meluasnya pengaruh pemikiran politik yang dimulai oleh Hasan al-Banna.
Kemudian beliau menerbitkan hasil penyelidikannya dengan tajuk, Hakikat Pemikiran Politik Hasan al-Banna: Meluruskan Salah Faham Terhadap Peranan dan Aktiviti Hasan al-Banna (2012).

Sejumlah 94 rencana yang disiarkan dalam tempoh dua tahun (2010-2011) dibukukan dalam Membumikan Erti Kasih Sayang dan dilancarkan semasa Perhimpunan Agung Tahunan UMNO 2011 oleh bonda Perdana Menteri, Toh Puan Rahah Tan Sri Mohd. Noah pada 2 Disember 2011.

Menariknya buku ini ialah ia cuba menjelaskan bahawa kasih sayang perlu diaplikasikan secara sederhana dan berkesan kerana sikap berlebihan akan membawa kemusnahan, konflik dan permusuhan. Sikap ini juga menjadikan kita keterlaluan dalam tindakan, tamak, prejudis dan berfikiran jumud; tidak melihat kasih sayang orang lain sebagai baik, hanya menilai kasih sayang kita sahaja yang terbaik.
lPENULIS ialah Pengurus Besar Analisa dan Penyelidikan YADIM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan