Isnin, 1 April 2013

Himpunan para huffaz


Sebahagian hadirin yang memeriahkan Multaqa Huffaz Peringkat Kebangsaan Kali Ke-3 yang diadakan di Hotel Vistana, Pulau Pinang baru-baru ini.
DARUL Quran Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) sekali lagi melakar sejarah penting apabila berjaya menghimpunkan para huffaz seluruh negara dalam program Multaqa Huffaz Peringkat Kebangsaan Kali Ke-3 yang diadakan di Hotel Vistana, Pulau Pinang.

Majlis perasmian telah disempurnakan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim. Dalam ucapannya, beliau menegaskan bahawa penganjuran Multaqa Huffaz Peringkat Kebangsaan Kali ke-3 ini amat penting kerana ia sebahagian daripada usaha untuk memasyarakatkan al-Quran di samping mengiktiraf golongan yang menghafal al-Quran.

Antara pengisian majlis tersebut adalah Forum Huffaz yang telah mengupas tajuk, 'Peranan Huffaz Dalam Menangani Cabaran Masa Kini.' Forum ini telah menampilkan Pengetua Maahad Tahfiz Al-Quran Negeri Kedah, Kadri Abd. Hamid dan Penolong Pengarah Dakwah Kepimpinan Jabatan Pelajaran Negeri Pulau Pinang, Rosli Osman, manakala Shahrulkarnain Mohd. Nazir bertindak sebagai moderator.

Dalam Multaqa Huffaz ini juga diadakan majlis Menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) di antara Jakim dan Kolej Islam Teknologi Antarabangsa (KITAB) Pulau Pinang.

Hadir sama pada majlis tersebut ialah Timbalan Ketua Pengarah Pembangunan Insan, Razali Shahabuddin, Pengarah Darul Quran, Paimuzi Yahya, Mufti Negeri Pulau Pinang, Sahibul Samahah Datuk Seri Hassan Ahmad dan Timbalan Pengerusi Lembaga Pengarah KITAB, Datuk Dr. Harun Hassan.

Majlis ini juga meraikan seramai 51 orang penerima Sijil Tahfiz Malaysia. Setiap penerima Sijil Tahfiz Malaysia telah diberikan wang saguhati sebanyak RM1,000 seorang. (Sumber-Jakim)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan