Rabu, 22 Jun 2011

DOA YANG BERKAT UNTUK 3 BULAN YANG MULIA INI

Doa untuk diamalkan sepanjang bulan Rejab dan Sya’ban

Berdoa semoga ditemukan kembali dengan Ramadhan dalam keadaan sihat dan dapat laksanakan ibadah puasa, qiam dan yang seumpamanya dengan sempurna dan diterima oleh Allah.


اللهم بارك لنا فى رجب وشعبان وبلغنا رمضان

” Ya Allah berkatilah kami pada bulan Rejab dan Syaaban dan sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan “
[Hadis riwayat Ahmad dan at Tabrani, daripada Anas]

 ( ALLAHUMMA BARIKLANA FI RAJABA WA SYA'BANA WA BALLIGHNA FI RAMADHAN)

Kedatangan Bulan Rejab bukan sekadar dengan peristiwa Isra' dan Mi'rajnya. Tetapi menandakan semakin hampirnya Bulan Pesta Ibadah dan bulan yang terkandung 1001 rahsia dan hikmat Ilahiyah yang Rab al 'Alamin sahaja yang mengetahuinya. Namun kita dituntut untuk mencari dan meneliti setiap kandungannya demi menyedarkan diri sebagai hambaNya yang akur akan setiap titah arahan perintahNya.

Berdoalah saudara-saudariku agar kita dipertemukan dalam bulan yang terkandungnya satu malam yang lebih baik dari 1000 bulan. Bulan-bulan ini bulan mulia (asya'aril haram) yang nabi menyuruh kita menyarungkan pedang ke sarungnya tanda perdamaian jauh dari pertelingkahan dan perpecahan apatah lagi pertumpahan darah.

Bulan tiga serangkai ini merupakan bulan untuk membersihakan jiwa jauh dari  noda dan dosa. Mudah-mudahan kita berjaya mendapat apa yang dicari demi keredhaan Allah swt. Amin Ya Allah!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan