Selasa, 31 Mei 2011

DITULIS 4 KALIMAH SEMASA DALAM KANDUNGAN



Setelah kandungan tersebut hidup setelah ditiupkan ruhnya oleh malaikat, maka diperintahkan kepadanya untuk menulis 4 kalimah mengenai rezekinya, ajalnya, amalnya, kesudahan nasib dirinya bahagia atau celaka. Artinya, waktu itu bahagian rezeki yang akan diterimanya telah ditetapkan tentang banyak atau sedikit, dengan cara yang payah atau senang, dari jalan yang haram atau halal. Demikian pula panjang pendik usianya, buruk baik pekerjaannya, celaka bahagia akhir hidupnya.

Dalam riwayat Ibnu Mas'ud (pada hadith yang lain) ada diterangkan bahawa apabila air mani (nutfah) telah bertempat dalam rahim, maka malaikat terus mengambil dengan tapak tangannya seraya berkata:
"Hai Tuhan! Adakah hendak dijadikan kejadian ini atau tidak"?
Apabila Tuhan menjawab: "Tidak dijadikan".
Maka Air mani itu dicampakkan kedalam rahim berdarah dan tidak bernyawa. Tetapi kalau Tuhan menjawab : "Jadikanlah!."
Maka Malaikat itu berkata lagi :
"Adakah dia lelaki atau perempuan? Berbahagiakah orangnya atau celaka? Bagaimanakah rezekinya? Berapa lamakah usianya? Dan dibumi manakah tempat kematiannya?"

Setelah itu Tuhan menjawab: Pergilah kepada Um Al Kitab (Luh al-Mahfudz) segala-galanya itu ada di sana. Kemudian malaikat pun pergi ke tempat tersebut lalu menyalin apa yang ada disitu hingga kepada sifatnya yang kecil semuanya ada belaka.

Demikianlah apa yang te;ah ditulis baginya adalah ketetapan bagi kehidupannya di dalam dunia ini. Tetapi dia sendiri tidak mengetahui bagaimana tulisan itu, sebab pengetahuan mengenainya bukanlah urusannya. Urusannya sebagai manusia adalah melaksanakan kewajipan beramal dan bekerja menurut jalan dan sebabnya.

Hadith 40 m/s 129

Tiada ulasan:

Catat Ulasan