Isnin, 23 Julai 2012

Ujian Ramadan

Ujian Ramadan

Sikap proaktif saudara Muslim atau golongan mualaf penting supaya mereka tidak rasa terpinggir atau dipinggirkan.
PEJAM celik, bagaikan baru semalam rasanya meninggalkan Ramadan tahun lalu. Terasa pantas masa berlalu dan insya-Allah, esok tibalah masa yang dinanti-nanti oleh seluruh umat Islam di negara ini menunaikan ibadat puasa Ramadan.
Bagi mereka yang pernah melakukan ibadah pada bulan yang penuh keberkatan itu, pastinya teruja dan bernekad mempelbagaikan amalan
untuk menjadikan Ramadan kali ini
yang terbaik berbanding sebelumnya.
Ramadan yang merupakan bulan diwajibkan berpuasa kepada seluruh umat Islam penuh dengan barakah serta dijanjikan ganjaran berlipat kali ganda oleh Allah SWT untuk setiap amalan
yang dilakukan.
Ibadah puasa pastinya tidak menjadi masalah bagi mereka yang telah dilatih mengerjakannya sejak kecil. Kita telah didedahkan dengan pelbagai ilmu pengetahuan mengenainya, malah tahu mempersiapkan diri dengan segala persediaan sama ada fizikal mahupun mental.
Namun, kehadiran Ramadan adalah berbeza bagi mereka yang baru pertama kali ingin menunaikan rukun Islam ke tiga itu.
Bayangkan seumur hidup tidak pernah berpuasa dan tidak pernah menahan diri daripada lapar dan dahaga, tiba-tiba tahun ini ia merupakan satu ibadat yang perlu dilaksanakan.
Menjalani puasa Ramadan pasti merupakan cabaran yang menguji keimanan dan kesetiaan golongan saudara baru atau para mualaf yang baru pertama kali mahu menikmati nikmat Ramadan.
Bagaikan anak kecil yang baru mula belajar, Ramadan dianggap bulan mendidik jiwa saudara baru umat Islam untuk membuktikan tahap keimanan dan ketakwaan dalam menunaikan perintah Allah SWT.
Inilah yang diluahkan oleh rata-rata mualaf yang baru bergelar Muslim dan kali pertama ingin menunaikan ibadah puasa, ketika ditemui Mega Utusan Malaysia, baru-baru ini.
Harris Haiqal, 28, berkata, walaupun dalam kepercayaan agama lamanya turut mempunyai amalan puasa, namun ternyata ia jauh berbeza dengan kaedah berpuasa dalam Islam.
“Boleh dikatakan saya seorang yang ‘alim’ dalam kepercayaan agama lama saya dulu. Sehingga hampir bergelar pakar dalam agama tersebut.
“Kepercayaan lama kami menuntut pengikutnya melakukan amalan berpuasa mengikut tahap kekuatan dan ketaatan pegangan agama masing-masing.
“Sebagai contoh, ada yang berpuasa sehari, berpuasa daripada makan makanan tertentu, malah ada yang berpuasa berminggu-minggu hingga mencecah 40 hari.
“Tetapi puasa orang Islam, bukan sahaja menahan diri daripada makan dan minum mengikut masa yang ditetapkan, malah elak melakukan perbuatan mungkar sepanjang menjalani ibadah puasa," katanya yang baru memeluk Islam pada Mei lalu.
Beliau yang bekerja sebagai pengajar kelas tambahan sering membuat perbandingan agama sejak dari sekolah menengah dan merasakan masih ada kekurangan dalam diri yang membuatkannya tidak tenteram.
Hinggalah dia diperkenalkan kepada Islam oleh seorang rakan baiknya di pusat pengajian yang juga sebangsa dengannya dengan menunjukkan contoh teladan dan kebenaran Islam kepadanya.
Harris bertekad melakukan ibadah puasa pertama setelah bergelar Muslim sebaik mungkin dan cuba mempelajari ilmu ajaran Islam dengan lebih mendalam dari semasa ke semasa.
Bukan beban
Manakala, bagi Suhaimi Akai, 20, secara teori, agak sukar dan berat jika mempelajari kaedah berpuasa mengikut Islam kerana ia terikat dengan pelbagai suruhan dan larangan.
Namun, anak keturunan Orang Asli dari Jelebu, Negeri Sembilan itu berkata, setelah mengetahui keperluan dan kelebihan ibadah puasa, dia mula yakin untuk melaksanakannya sebaik mungkin.
“Sepanjang hidup ini, saya tidak pernah berpuasa. Apatah lagi perlu melengkapkan puasa selama 30 hari.
“Menahan diri daripada makan dan minum sehari suntuk mungkin satu perkara yang biasa dan ia boleh dipaksa. Tetapi untuk menahan nafsu daripada melakukan perbuatan yang dilarang oleh Allah SWT adalah lebih sukar.
“Tetapi, setelah dikaji semula kelebihan yang disyariatkan berpuasa Ramadan mengikut kajian sains membuatkan saya lebih yakin dan bersemangat untuk melakukannya dengan bersungguh-sungguh," katanya.
Suhaimi yang juga merupakan pembantu pendakwah berkata, antara kelebihan tersebut adalah baik untuk kesihatan kerana semasa berpuasa, organ-organ tubuh dapat beristirehat dan sel dalam tubuh boleh berkumpul untuk bertahan.
Selain itu, puasa juga boleh mengeluarkan kotoran daripada tubuh manusia dengan menggantikan sel rosak kepada yang baru serta untuk memperbaiki fungsi hormon.
Beliau yang sudah tertarik dengan agama Islam sejak di bangku sekolah meluahkan rasa syukur dan terima kasih kepada sahabat baiknya yang menemukannya dengan Islam, sekali gus melakukan syahadah.
Di samping itu, Suhaimi turut melakukan amalan puasa sunat Isnin dan Khamis serta memperbanyakkan amalan ibadah sebagai satu persediaan diri menempuh Ramadan pertama.
Latih diri
Mohd. Raizudin Haiqal Abdullah, 28, pula berharap Ramadan pertama ini akan menambah ketakwaannya.
Raizudin yang baru berkahwin bulan lalu bernekad membimbing keluarganya untuk mengambil kesempatan mengecapi keberkatan Ramadan dengan melatih diri memperbanyakkan ibadah.
“Puasa bukan bererti hanya menahan diri daripada makan dan minum sahaja, tetapi ia adalah satu bulan yang disediakan oleh Allah SWT untuk berlumba-lumba melakukan ibadah.
“Saya akan menjadikan Ramadan ini sebagai penanda aras membuka lembaran baru untuk melatih diri mempertingkatkan amalan ibadah semampu mungkin untuk diteruskan sehingga menjadi amalan harian saya," katanya.
Raizudin yang berasal dari Sabah bersyukur kerana dikurniakan nikmat terbesar buat dirinya dengan hidayah Islam dengan bantuan bapa saudaranya dan bergelar Muslim pada akhir tahun lalu.

sumber............

Tiada ulasan:

Catat Ulasan