Khamis, 3 November 2011

KISAH NABI IBRAHIM ALAIHIS SALAM DAN ANAK-ANAKNYA

SURAH AS SAFFAT AYAT 99-113


MODEL DAN MODUL KELUARGA BAHAGIA
Kita sering tercari-cari model ikutan dan contoh juga cara untuk mencapai keluarga yang bahagia. Namun Allah swt telah merakamkan seorang insan dan 2 anaknya yang termasuk dalam perilaku yang sepatutnya diikuti dan dihayati kisah mereka. Kisah Nabi Ibrahim a.s, Nabi Ismail a.s dan Nabi Ishak a.s mencerminkan kepada kita akan sikap seorang hamba Allah yang senantiasa sanggup berkorban jiwa , harta dan keluarga semata-mata memenuhi perintah dan arahan Tuhan yang Maha Esa.


Nabi Ibrahim a.s seorang nabi dan rasul berserah diri kepada Allah s.w.t dalam setiap urusannya kerana dia yakin apabila manusia itu mencari jalan mencari Allah (mengenal ) maka Allah akan memberi petunjuk kepada barang siapa yang dikehendakinya.


99.  Dan Ibrahim berkata:"Sesungguhnya Aku pergi menghadap kepada Tuhanku, dan dia akan memberi petunjuk kepadaku[1282].

[1282]  Maksudnya: Ibrahim pergi ke suatu negeri untuk dapat menyembah Allah dan berda'wah.

Nabi Ibrahim berdoa kepada Allah. Konsep doa sebagai senjata digunapakai oleh orang beriman bukan dilakukan oleh orang biasa sahaja tetapi oleh nabi-nabi rasul-rasul dan orang-orang soleh. Jesteru kepada sesiapa yang memandang enteng kepada doa maka dia sudah tersilap. Nabi s.a.w menyatakan bahawa doa itu senjata orang beriman. Nabi Ibrahim berdoa untuk mendapat anak yang soleh (baik dan taat). umur babinda sudah lanjut. Ada yang mengatakan 80an atau 90 an masih belum punya anak dengan isteri pertama Siti Sarah. Namun baginda tidak jemu-jemu berdoa. Mohon zuriat yang soleh akan melahirkan generasi yang soleh maka masyarakat yang soleh akan terhasil.

100.  Ya Tuhanku, anugrahkanlah kepadaku (seorang anak) yang termasuk orang-orang yang saleh.

 Ayat ini menerangkan bahawa jika kita meminta kepada Allah maka Dia akan kabulkan permintaan kita. Cuma cepat atau lambat. Allah mahu melihat makhluknya berdoa, berusaha dan betawakal kepadaNya dan melihat hambanya melakukan amalan yang baik. maka Allah memberi anak kepada baginda Nabi Ismail a.s ,melalui isteri keduanya Siti Hajar. Kegembiraan kerana mendapat anak merupakan berita yang dinantikan oleh setiap pasangan suami isteri. Tetapi kenapa sekarang ramai yang membuang bayi sesuka hati? dan tidak kurang yang mendera kanak-kanak?

101.  Maka kami beri dia khabar gembira dengan seorang anak yang amat sabar[1283].

[1283]  yang dimaksud ialah nabi Ismail a.s.

Ujian Allah s.w.t kepada 2 orang anak beranak ini :
Mimpi Nabi-nabi dan rasul adalah wahyu dari Allah s.w.t. Namu sifat seorang bapa Nabi Ibrahim menceritakan mimpi beliau kepada anaknya dan mendapatkan buah pandangan anaknya walau dia tahu itu adalah arahan dari Allah s,wt. konsep berbincang atau usrah dalam keluarga sepatutnya diamalkan seperti kisah ini.Nabi Ibrahim tetap bertanyakan pendapat anaknya walau dia adalah ketua dalam keluarga dan arahan itu dari Allah. 
Nabi Ismail adalah anak soleh seperti yang Nabi Ibrahim doakan , maka Ismail dengan redha menerima arahan itu tanpa sebarang bangkangan. Lihatlah hubungan seorang bapa dengan anak dan hubungan mereka dengan Allah s.w.t

102.  Maka tatkala anak itu sampai (pada umur sanggup) berusaha bersama-sama Ibrahim, Ibrahim berkata: "Hai anakku Sesungguhnya Aku melihat dalam mimpi bahwa Aku menyembelihmu. Maka fikirkanlah apa pendapatmu!" ia menjawab: "Hai bapakku, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu; insya Allah kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar".

Detik yang mencemaskan dan mencabar dalam kehidupan. Kadang-kadang kita hidup dalam situasi yang tidak pernah terbayang oleh manusia yang lain. Namun lihatlah bagaimana keadaan itu sudah dilalui oleh Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail. 
103.  Tatkala keduanya Telah berserah diri dan Ibrahim membaringkan anaknya atas pelipis(nya), (nyatalah kesabaran keduanya ).

Balasan dari pengorbanan yang besar:
 104.  Dan kami panggillah dia: "Hai Ibrahim,

105.  Sesungguhnya kamu Telah membenarkan mimpi itu[1284] Sesungguhnya Demikianlah kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik.

[1284]  yang dimaksud dengan membenarkan mimpi ialah mempercayai bahwa mimpi itu benar dari Allah s.w.t. dan wajib melaksana- kannya.

 
106.  Sesungguhnya Ini benar-benar suatu ujian yang nyata.

Nabi Ismail diganti dengan Kibas Habil ( anak  Nabi Adam a.s)

107.  Dan kami tebus anak itu dengan seekor sembelihan yang besar[1285].

[1285]  sesudah nyata kesabaran dan ketaatan Ibrahim dan Ismail a.s. Maka Allah melarang menyembelih Ismail dan untuk meneruskan korban, Allah menggantinya dengan seekor sembelihan (kambing). peristiwa Ini menjadi dasar disyariatkannya qurban yang dilakukan pada hari raya haji.

Nabi Ibrahim diabadikan sama dengan keluarga-keluarga contoh dalam al Quran aali Muhammad, aali Imran, aali Musa, aali Harun. Dan Pujian Untuk nabi Ibrahim dan keluarganya kita sebut-sebut dalam tahayyat akhir dalam solat kita.
hinggalah dunia ini kiamat kita akan sebut nama nabi Ibrahimdan keluarganya dalam solat kita.

108.  Kami abadikan untuk Ibrahim itu (pujian yang baik) di kalangan orang-orang yang datang Kemudian,

109.  (yaitu)"Kesejahteraan dilimpahkan atas Ibrahim".

Golongan muhsin sama dengan Nabi IBrahim dan Ismail

110.  Demikianlah kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik.

111.  Sesungguhnya ia termasuk hamba-hamba kami yang beriman.

Berita kelahiran Nabi Ishak a.s seorang lagi anak yang soleh menambahkan kegembiraan nabi Ibrahim dan itulah balasan kepada orang yang sabar dan soleh.

112.  Dan kami beri dia kabar gembira dengan (kelahiran) Ishaq seorang nabi yang termasuk orang-orang yang saleh.

113.  Kami limpahkan keberkatan atasnya dan atas Ishaq. dan diantara anak cucunya ada yang berbuat baik dan ada (pula) yang zalim terhadap dirinya sendiri dengan nyata.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan