Jumaat, 20 Ogos 2010

GREENWICH OBSERVATORY

02 OGOS 2010




FALAK SHARIAH (ASTRONOMY)

GREENWICH OBSERVATORY


Walaupun minggu ini adalah minggu terakhir kami di bumi London, tetapi jadual yang ketat tetap menghambat kami. Hari ini kami ke Greenwich Observatory.

Greenwich Park adalah sebuah bekas taman memburu di Greenwich dan salah satu kawasan hijau tunggal terbesar di London tenggara. Salah satu Taman Diraja di London, dan yang pertama taman tertutup (dalam 1433), meliputi 74 hektar (180 hektar), dan merupakan sebahagian daripada Tapak Warisan Dunia Greenwich. Ini perintah dilihat baik-baik saja di atas Sungai Thames, Pulau Anjing dan Kota London. Taman ini yang buka dari 06:00 untuk pejalan kaki (dan 7:00 untuk lalu lintas) sepanjang tahun dan tutup pada senja.

 
 
 



PRIME MERIDIAN
 
 

Meridian Perdana adalah meridian (garis bujur) di mana longitude ditakrifkan sebagai 0 °.




Meridian Perdana dan sebaliknya meridian 180 (pada 180 ° bujur), yang International Date Line umum berikut, membentuk sebuah lingkaran besar yang membahagi bumi menjadi belahan Timur dan Barat.



Dengan konvensyen antarabangsa, Perdana moden Meridian melewati Royal Observatory, Greenwich (pada 51 ° 28'38 "E 0 ° 00'00 N" / 51,47722 ° N 0 ° E / 51,47722; 0 (Greenwich Observatory) ), di tenggara London, Inggeris, dikenali sebagai Meridian Antarabangsa atau Greenwich Meridian, Meridian Perdana walaupun pada akhirnya berubah-ubah tidak seperti selari lintang, yang ditakrifkan oleh paksi putaran bumi dengan Poland pada 90 ° dan Khatulistiwa pada 0 °.






Secara sejarahnya, pelbagai meridian telah digunakan, termasuk empat yang berbeza melalui Greenwich.





 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan