Rabu, 9 Januari 2013

Bahana al-wahn dalam hati

Bahana al-wahn dalam hati

 

Oleh JUANI MUNIR ABU BAKAR

UMAT Islam di negara ini amat beruntung apabila menyambut dua kali tahun baru iaitu Maal Hijrah dan Tahun Baru Masihi. Hal ini bermakna kita diberi peluang dua kali untuk berazam dan melakukan perubahan. Peluang berganda diberikan itu wajar dimanfaatkan sepenuhnya dalam mengisi cabaran dan rintangan mendatang.

Tahun 2012 telah meninggalkan pelbagai kenangan manis dan pahit kepada umat Islam, bahkan tahun itu merupakan saat mencabar dengan ditimpa isu dan kecaman.

Bagi umat Islam negara ini, kita tidak mengalami nasib seperti yang terjadi di beberapa negara Asia Barat seperti Palestin, Syria dan lain-lain lagi termasuk di Rohingya, Myanmar. Sebaliknya kita mestilah menyelami perasaan yang menimpa mereka dengan menghulurkan bantuan selain mensyukuri nikmat keamanan tanah air.

Timbul persoalan mengapa masih lagi umat Islam dikecam dan dihina sedangkan majoriti penduduk di muka bumi ini beragama Islam?

Ketika bertanyakan soalan tersebut kepada tokoh agama tersohor, Fauzi Mustafa, beliau memetik satu hadis bahawa Rasullullah pernah bersabda bahawa bilangan umat Islam akhir zaman adalah ramai umpama buih-buih di lautan.

Baginda bersabda lagi, Allah telah mencabut dalam hati musuh-musuh kamu daripada perasaan gerun terhadap kamu dan meletakkan perasaan al-wahn ke dalam hati umat Islam.
Kemudian para sahabat bertanya lagi, "Apa al-wahn itu Rasulullah?" Jawab Baginda, "Cintakan dunia dan bencikan mati."

Fauzi berkata, penyakit yang melanda umat Islam itu menyebabkan minda dan tindakan kita masih terjajah walaupun sesetengah negara Islam telah merdeka dan bebas daripada genggaman penjajah. Sehubungan itu tambah beliau, kemelut masalah itu dapat diselesaikan sekiranya umat Islam bersatu padu atas landasan akidah.

"Seperti yang berlaku di beberapa negara Islam apabila masing-masing mengamalkan budaya perkauman (asabiah) yang mementingkan diri sendiri dan tidak membantu semasa akidah yang berhadapan bencana alam atau peperangan.

"Perkara itu yang membimbangkan agama Islam sekarang tatkala masing-masing mengejar kemewahan dunia tetapi meninggalkan akhirat," katanya.

Berbalik kepada situasi di negara ini, jelas Fauzi Mustafa walaupun umat Islam hidup dalam keadaan aman dan sejahtera bersama pelbagai agama, kaum dan etnik, tetapi mereka perlu kepada fitrah asal iaitu kembali kepada agama.

Fauzi menjelaskan, gaya hidup umat Islam negara ini telah diselami dengan budaya-budaya luar sehinggakan mereka meninggalkan suruhan dan melakukan larangan Allah. Budaya rasuah, menghasut dan memporak peranda kini sering dikaitkan dengan umat Islam sedangkan dakyah itu bukan ajaran yang terkandung dalam al-Quran dan hadis.

"Pokok pangkalnya kita mesti kembali kepada ajaran agama, jika kita hendak maju dan sejahtera, ikutilah segala pengajaran yang terkandung dalam al-Quran dan al-Sunnah.
"Saya kadang-kadang terfikir mengapa zionis menyerang penduduk Palestin tidak pula negara-negara Islam lain. Jawapannya adalah umat Islam Palestin mempunyai semangat jihad tinggi untuk mempertahankan agama berbanding negara Islam lain yang dilanda penyakit al-Wahn," jelas beliau.

Umat Islam perlu maju

UMAT Islam kini tidak menyedari bahawa segala cabang ilmu yang dikuasai oleh barat sebenarnya bersumberkan daripada al-Quran dan al-Sunnah. 

Kedua-dua panduan dan rujukan utama umat Islam sering kali dijadikan bahan rujukan penjajah dan akhirnya mereka mengakui bahawa kemajuan sains dan teknologi dilakukan oleh mereka.
Oleh itu kekurangan umat Islam untuk terlibat dalam pelbagai bidang profesional amat dikesali sedangkan tuntutan tersebut merupakan satu fardu kifayah.

Jelas Fauzi kini sudah tiba masanya khususnya azam baru 2013 untuk berubah dengan menggalakkan para generasi muda Islam untuk terlibat bidang yang diterokai oleh barat.

"Wahyu pertama diturunkan Allah ialah Surah al-Alaq dengan menyuruh umatnya membaca yang antara lain bermaksud suruhan menuntut ilmu untuk menuju kejayaan di dunia dan akhirat.

"Jika umat Islam maju, tiada siapa yang boleh mengecam dan menindas kita. Dahulu ketika sirah Rasullullah, baginda memimpin umat Islam ketika itu dengan menggunakan segala kepakaran setiap penduduk sehingga Islam diterima baik oleh segenap lapisan masyarakat," kata Fauzi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan