Sabtu, 10 Disember 2011

Manfaat cuti dengan aktiviti berfaedah



APAKAH perkara yang terpanjang, yang terpendek, tersangat pantas, dan sangat perlahan? Apabila tidak mempedulikannya selepas itu pasti kita akan menyesalinya.




Tiada apa yang dapat dilakukan tanpanya. Ia menelan segala yang kecil dan membina segala yang besar. Apakah perkara itu? Jawapannya adalah masa.



Begitulah hebatnya masa; apabila kita berada dalam keseronokan ia pasti bergerak dengan cepat sekali begitu juga apabila kita dalam keadaan terlalu dukacita, sedih dan derita pasti masa bergerak sangat perlahan.


Segala urusan dan kehidupan kita mesti mengambil masa kerana segala-galanya akan tercatat dan dirakam sama ada perkara itu kecil atau besar.



Cuti sekolah kini sudah bermula selepas berpenat lelah dengan rutin harian dengan pelajaran. Maka, tiba musim cuti ini untuk merehatkan minda jasmani.




Namun, bukan bererti apabila tiba musim cuti persekolahan semuanya bercuti.

Jangan biarkan masa berlalu percuma sebab ia akan menentukan kehidupan kita.



Seperti gelas, nilai dan harganya bergantung kepada apa yang terkandung di dalamnya. Jika ia air kosong harganya murah berbanding jika ia diisi dengan emas maka ia berharga.



Begitu juga, jika di dalamnya racun maka ia sangat berbahaya, merosak serta memusnahkan. Oleh itu, sempena musim cuti sekolah ini, pelajar dan ibu bapa perlu memenuhi masa cuti dengan aktiviti berkualiti dan sentiasa prihatin terhadap keselamatan anak-anak.



Kejadian kemalangan sering berlaku dan meningkat pada musim cuti persekolahan kerana aktiviti pelajar berlaku secara tidak terancang dan tanpa kawalan.



Sekarang terdapat banyak penganjur menjalankan kursus buat anak-anak jadi terpulang kepada ibu bapa memilih yang mana satu yang berkenan di hati.



Berilah peluang kepada mereka menambahkan bilangan kawan secara sihat. Mereka boleh terus bermain dalam program atau kursus yang memberi manfaat.



Sekiranya membiarkan mereka menghabiskan masa secara bersendirian mungkin terdapat banyak kelemahan dan kesilapan yang akhirnya membawa kesan buruk kepada diri dan keluarga.



Ibu bapa yang tidak mampu, masih berpeluang memanfaatkan cuti itu dengan menganjurkan aktiviti lain asalkan tidak membiarkan aktiviti berlangsung tanpa kawalan dan perancangan.



Rugi sangat masa berlalu begitu saja jika asyik menghadap permainan video sepanjang waktu atau menonton televisyen. Hassan Al-Banna pernah mengatakan, “Waktu adalah kehidupan. Mensia-siakan waktu bererti mensia-siakan kehidupan.”



Begitu pentingnya waktu sehingga Allah s.w.t bersumpah dengan waktu. “Wal ‘ashr, demi masa,” kata Allah dalam surat al-Ashr. Selain itu, dalam surah lain seperti Walfajri, demi waktu fajar (al-Fajr:1), Wadhdhuha, demi waktu dhuha (Adh-Dhuha:1), Wallaili, demi waktu malam (asy-Syams:3), Wannahari, demi waktu siang (asy-Syams: 4).



Justeru itu, ibu bapa hendaklah memainkan peranan demi memastikan anak-anak mereka memanfaatkan masa cuti dengan sebaik mungkin.



Hantarlah anak mengikuti kelas atau tuisyen atau bawalah mereka ke pesta buku yang boleh memberi faedah demi kecemerlangan mereka kemudian hari.



Bagi ibu bapa yang sibuk bekerja, luangkan masa serta bertanyalah apa masalah anak-anak.



Teman dan beri dorongan kepada mereka ketika belajar walaupun hanya untuk seketika kerana perkara seperti itu boleh merangsang dan menaikkan semangat anak untuk belajar.



Akhir kata, manfaatkanlah cuti anda sebaik mungkin. Selamat bercuti kepada semua warga pendidik dan pelajar dengan harapan apa yang kita lakukan diberkati dan dirahmati Allah s.w.t.



RUJUKAN.............

Tiada ulasan:

Catat Ulasan