Isnin, 27 Ogos 2012

SYAWAL : KEMENANGAN UNTUK SIAPA ?

KHUTBAH EID AL FITRI

(DI SAMPAIKAN DI MASJID UBUDIYYAH BUKIT CHANDAN KUALA KANGSAR PADA 1 SYAWAL 1433 / 19 OGOS 2012)

SYAWAL : KEMENANGAN UNTUK SIAPA ?

اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ،

اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ،

اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ وَِلله ِالْحَمْدُ

اللهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا، وَالْحَمْدُ ِللهِ كَثِيْرًا، وَسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلاً.

اَلْحَمْدُ ِللهِ الَّذِيْ أَنْزَلَ عَلَى عَبْدِهِ الْكِتَابَ وَلَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجًا.

أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ يُحْيِيْ وَيُمِيْتُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ.

وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ.

اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ، وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَمَنْ تَبِعَهُ وَنَصَرَهُ وَوَالاَهُ. أَمَّا بَعْدُ.

فَيَا عِبَادَ اللهِ، اِتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ، وَلاَ تَمُوْتُنَّ إِلاَّ وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ.

PARA TETAMU ALLAH YANG DIHORMATI,

Di pagi 1 Syawal yang mulia ini, marilah kita mulai perjalanan hidup ini dengan mengungkap syukur kepada Allah SWT. Di sebalik kecuaian kita, kelalaian kita , kedegilan kita menunaikan hak-hak pengabdian kita kepada Nya, kita masih menerima terus-terusan nikmat-nikmat Allah tanpa henti. Hamba yang bersyukur akan membalas nikmat itu dalam bentuk terus mengabdikan diri kepada Allah manakala sebaliknya hamba yang tiada maruah diri akan menggunakan nikmat Allah untuk terus menyongsang arahan-arahan Allah SWT. Bagi kita umat Islam di Malaysia amnya dilimpahi nikmat berganda pada tahun ini iaitu nikmat hari kemenangan memerdekakan diri mengalahkan hawa nafsu di dalam bulan Ramadhan dan memerdekan Negara dari cengkaman penjajah.

SIDANG HADIRIN SEKELIAN,

Hari ini disytihar sebagai hari kegembiraan umat Islam bahkan diharamkan berpuasa pada hari ini kerana sambutan hari kemenangan. Antara ungkapan yang masyhur dianugerahkan kepada kita di pagi syawal ini ialah

من العائدين و الفائزين

Bermaksud : semoga tuan termasuk orang yang kembali kepada fitrah dan semoga tuan termasuk dalam golongan orang yang menang dan berjaya.

Persoalannya siapakah yang yang menang.

Ramadhan tidak pernah gagal menemui umat Islam dan Syawal diisytiharkan sebagai hari kemenangan namun umat Islam masih belum menang membebaskan masjid al aqsa.

Ramadhan tidak pernah gagal menemui umat Islam dan Syawal diisytiharkan sebagai hari kemenangan namun saudara-saudara Islam kita di Syiria dibunuh oleh pemerintahnya sendiri.

Ramadhan tidak pernah gagal menemui umat Islam dan Syawal diisytiharkan sebagai hari kemenangan namun kalau beberapa tahun dulu saudara-saudara Islam kita di Tak Bai dibunuh sekarang tiba giliran saudara-saudara kita dari etnik Ronghinya disembelih saban hari.

Bayang bandingkan sebentar tadi mungkin anak-anak kita mengucup tangan dan dahi ibu dan bapa. Terasa kehangatan tangan-tangan mereka namun anak-anak saudara kita di Mynmar hanya merasa dingin kucupan tangan dan ibu ayah yang kaku sudah tidak bernyawa.

حسبنا الله و نعم الوكيل و لا حول ولا قوة الا بالله

Sekali lagi mari kita bertanya syawal kali ini siapakah yang menang?

SIDANG JEMAAH SEKELIAN

Saya harap tuan-tuan bersetuju dengan saya bahawa kemenangan itu hanya terhad kepada kemenangan individu bukan bersifat kemenangan umat.
Kemenangan kita umat Islam di negara ini masih belum cukup kuat untuk menutup mulut mulut yang celupar mempersoalkan kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan dan mempersoalkan institusi institusi yang beramanah menjaga agama samada institusi Raja , mahupun Majlis Agama Islam Negari, mahupun agensi agensi berkaitan. Walaupun ia dijamin oleh perlembagaan utama umat Islam menerusi firman ALLAHdi dalam al Quran

إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّـهِ الْإِسْلَامُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَن يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّـهِ فَإِنَّ اللَّـهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ ﴿آل عمران: ١٩﴾

Sesungguhnya ugama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah Islam. Dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai ugama Islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka. Dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya.

وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﴿آل عمران: ٨٥﴾

Dan sesiapa yang mencari ugama selain ugama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan ia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi.


Islam telah termaktub di dalam perlembagaan negara sebagai agama bagi Persekutuan menerusi perkara 3(1) dalam Perlembagaan Persekutuan; namun agama-agam lain boleh diamalkan dengan aman damai di mana-mana bahagian Persekutuan dengan erti kata boleh diamalkan selagi ia tidak menghakis keamanan dan kedamaian agama Persekutuan iaitu Islam.Islam sahaja satu-satunya agama yang disebut di dalam Perlembagaan Persekutuan.

Kemenangan umat Islam negara ini pada Ramadhan kali ini belum cukup mengusik kepedulian umat mengenai kandungan surat bertarikh 18 Julai 2012 dari The Christian Federation of Malaysia telah diedarkan kepada gereja – gereja dan umat kristian berkaitan pilihanraya umum akan datang. Antara intipati surat berkenaan adalah menyeru agar penganut kristian menggunakan hak mengundi untuk memilih kerajaan akan datang yang lebih maju di mana pemimpin yang bakal dipilih mestilah mendokong gagasan

“Sebuah Negara di mana kebebasan agama merangkumi kebebasan untuk menganut, mengamal dan menyebarkan agama di mana ia dibenarkan berkembang tanpa sebarang pembatasan yang tidak wajar dari undang-undang, penegahan ataupun larangan”

Sedangkan perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa negeri-negeri boleh mewartakan undang-undang menghalang orang-orang bukan Islam menyebarkan dakyah agama mereka kepada orang Islam. Sebagai rakyat muslim negeri ini saya sangat berharap dan merayu agar Kerajaan Negeri Perak dapat menguatkuasakan Enakmen Kawalan dan Sekatan Pengembangan Agama Bukan Islam 1988 (En. 10/88

Apa yang kita harapkan ialah kemenangan yang kita raih hari ini adalah kemenangan umat yang hanya tahu bahasa harga mati dalam urusan mepertahankan aqidah,syariah dan akhlak islami. Sejarah Ramadhan menyenaraikan senarai penjang kejayaan gemilang umat bukan sekadar individu seperti Badr al Kubra, Pembukaan kota mekah dan sebagainya.

Mari kita gabungkan kemenangan - kemenangan individu ini menjadi batu-bata yang akan memberi kemenangan kepada umat dan dalam masa yang sama kita tidak terlibat dalam perkara yang boleh menyebabkan Islam tidak boleh menang seperti menjadi pemecah belah, perasuah, pemburu kepentingan diri, Pecah amanah, penyalahguna kuasa dan sebagainya.

Buah duku kuning mencelah,
Pilih yang masak penuhkan raga;
Menjual diri kerana Allah,
Dibeli Allah dengan syurga.


بَارَكَ اللهُ لِىْ وَلَكُمْ بِالْقُرْآءنِ الْعَظِيْمِ، وَنفَعَنِىْ وَاِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ اْلآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ، وَتَقَبَّلَ مِنِّى وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ اِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ، أَقُوْلُ قَوْلِيْ هَذَا وَاسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ ِليْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ فَيَا فَوْزَالْمُسْتَغْفِرِيْنَ وَياَ نَجَاةَ التَّاءِبِيْنَ.

Khutbah kedua


اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ ، اللهُ أَكْبَرُ ،

اللهُ أَكْبَرُ ، اللهُ أَكْبَرُ ، اللهُ أَكْبَرُ ،

اللهُ أَكْبَرُ وَِللهِ الْحَمْدُ.

اَلْحَمْدُ ِللهِ الَّذِى أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُوْنَ.

أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ.

اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكَ عَلَى حَبِيبِنَا وَشَفِيعِنَا وَذُخْرِنَا وَقُدْوَتِنَا وَأُسْوَتِنَا مُحَمَّدٍ إِمَامِ الْمُتَّقِيْنَ وَقَائِدِ الدُّعَاةِ الْمُجَاهِدِيْنَ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ سَارَ عَلَى نَهْجِهِ وَجَاهَدَ جِهَادَهُ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ. أَمَّا بَعْدُ.

فَيَا عِبَادَ اللهِ، أُوْصِيكُمْ وَإِيَّايَ بِتَقْوَى اللهِ وَطَاعَتِهِ فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُونَ. وَتَزَوَّدُوْا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى.

Syawal bukanlah satu pengisytiharan bebasnya kita dari masjid dan surau , juga bukanlah satu pengisytiharan untuk kita kembali menjadi pak turut kepada nafsu dan perut, juga bukanlah pengisytiharan kita menyimpan semula al Quran ke tempatnya yang asal , namun Syawal adalah satu anugerah Allah kepada kita kerana berjaya menjadi tentera tentera Allah yang memenangkan Nya ke atas hawa nafsu. Perbuatan jahat dan kemungkaran adalah jelmaan hawa nafsu yang menguasai diri manakala ketaatan adalah jelmaan kepada penguasaan diri terhadap godaan hawa nafsu.

وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿يوسف: ٥٣﴾


"Dan tiadalah aku berani membersihkan diriku; sesungguhnya nafsu manusia itu sangat menyuruh melakukan kejahatan, kecuali orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanku (maka terselamatlah ia dari hasutan nafsu itu). Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."

Umumnya Ramadhan yang lalu penuh sarat dengan jelmaan jelmaan ketaatan dan ibadah.

Percayalah bahawa anugerah berganda kurniaan Allah kepada kita pada bulan ini iaitu pertama nikmat menyambut Syawal sebagai merayakan kemerdekaan diri dari penjajahan hawa nafsu dan yang kedua nikmat menyambut ulangtahun kemerdekaan negara dari penjajah untuk kali ke 55 akan tercemar dan jauh lebih bahaya akan menggugat kualiti kemerdekaan berkenaan apabila kita kembali kalah kepada mentaati hawa nafsu.

Al Quran dalam beberapa ayatnya menegaskan bahawa kufur, engkar, maksiat dan dosa yang menjadi terjemahan penguasaan nafsu ke atas diri, jika dibiarkan berleluasa dan bermaharalela akhirnya akan menyebabkan kejatuhan dan keruntuhan sesebuah negara. Mari kita geruni ayat ayat ini

أَلَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنَا مِن قَبْلِهِم مِّن قَرْنٍ مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ مَا لَمْ نُمَكِّن لَّكُمْ وَأَرْسَلْنَا السَّمَاءَ عَلَيْهِم مِّدْرَارًا وَجَعَلْنَا الْأَنْهَارَ تَجْرِي مِن تَحْتِهِمْ فَأَهْلَكْنَاهُم بِذُنُوبِهِمْ وَأَنشَأْنَا مِن بَعْدِهِمْ قَرْنًا آخَرِينَ ﴿٦﴾

Tidakkah mereka memerhati dan memikirkan berapa banyak umat-umat yang telah Kami binasakan sebelum mereka, padahal (umat-umat itu) telah Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi (dengan kekuasaan dan kemewahan) yang tidak Kami berikan kepada kamu, dan Kami turunkan hujan atas mereka dengan lebatnya, dan Kami jadikan sungai-sungai mengalir di bawah mereka, kemudian Kami binasakan mereka dengan sebab dosa mereka mereka, dan Kami ciptakan sesudah mereka, umat yang lain?

وَضَرَبَ اللَّـهُ مَثَلًا قَرْيَةً كَانَتْ آمِنَةً مُّطْمَئِنَّةً يَأْتِيهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن كُلِّ مَكَانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّـهِ فَأَذَاقَهَا اللَّـهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا كَانُوا يَصْنَعُونَ ﴿النحل: ١١٢﴾


Dan (berhubung dengan hal kaum yang kufur ingkar) Allah memberikan satu contoh: Sebuah negeri yang aman damai dan tenteram, yang didatangi rezekinya yang mewah dari tiap-tiap tempat, kemudian penduduknya kufur akan nikmat-nikmat Allah itu, maka Allah merasakannya kelaparan dan ketakutan yang meliputi keseluruhannya disebabkan apa yang mereka telah lakukan.

اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ، وَالْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ اْلأَحْيَآءِ مِنْهُمْ وَالأَمْوَاتِ. اَللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ كَرِيْمٌ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنَّا وَعَنْ وَالِدِيْنَا وَعَنْ جَمِيْعِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ.

اَللَّهُمَّ أَرِنَا الْحَقَّ حَقًّا وَارْزُقْنَا اتِّبَاعَهُ، وَأَرِنَا الْبَاطِلَ بَاطِلاً وَارْزُقْنَا اجْتِنَابَهُ.

اَللَّهُمَّ لاَ تُؤَآخِذْنَا بِمَا فَعَلَ السُّفَهَآءُ مِنَّا، وَلاَ تَحْرِمْ عَلَيْنَا بِذُنُوْبِنَا فَضْلَكَ، وَلاَ تُسَلِّطْ عَلَيْنَا بِذُنُوْبِنَا مَنْ لاَ يَخَافُكَ وَلاَ يَرْحَمُنَا.

اَللَّهُمَّ أَعِزَّ اْلإِسْلاَمَ وَالْمُسْلِمِيْنَ. وَأَذِلَّ الشِّرْكَ وَالْمُشْرِكِيْنَ، وَالنِّفَاقَ وَالْمُنَافِقِيْنَ، وَالظُّلْمَ وَالظَّالِمِيْنَ، وَدَمِّرِ الْكَفَرَةَ أَعْدَآءَكَ أَعْدَآءَ الدِّيْنِ.

اَللَّهُمَّ أَصْلِحْ سُلْطَانَنَا السُّلْطَان أزلن محب الدين شاه ابن المرحوم سلطان يوسف عز الدين شاه غَفَرَ اللهُ لَهُ، كَمَا نَسْأَلُكَ اللَّهُمَّ أَنْ تُصْلِحَ أَئِمَّتَنَا وَوُلاَتَ أُمُوْرِنَا، وَاجْعَلْ وِلاَيَتَنَا فِيْمَنْ خَافَكَ وَاتَّقَاكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِيْنَ.

Ya Allah limpahi rahmat dan kasih sayang Mu dan anugerahilah hidayah, taufiq kesihatan dan kehidupan yang berkat kepada hamba Mu itu serta seluruh anggota keluarga baginda.
رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِيْنَ إِمَامًا.

رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَ. رَبَّنَا آَتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى الآَخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ.

عِبَادَ اللهِ! إِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ، وَإِيْتَآءِ ذِىْ الْقُرْبَى، وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْىِ. يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ. وَاذْكُرُوا اللهَ يَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوْا عَلَى نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ، وَاسْأَلُوْهُ مِنْ فَضْلِهِ يُعْطِكُمْ. وَلَذِكْرُ اللهِ أَكْبَرُ. وَاللهَ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُوْنَ.


Hj Zamri bin Hashim
Timbalan Mufti
 
sumber........... 

Rabu, 15 Ogos 2012

Penyelesaian masalah solat & puasa di negara Scandinavia

 

 

Penyelesaian masalah solat & puasa di negara Scandinavia


Seorang sahabat FB saya bertanya tentang kesukaran menunaikan solat yang dihadapi rakannya di Bergen, Norway.
Menurutnya, waktu solat Maghrib di Norway waktu ini (waktu soalan ditanya), bermula sekitar jam 10 malam. Manakala waktu solat Isyak pula, bermula 2 jam selepas itu. Iaitu jam 12 malam. Lebih memburukkan keadaan, waktu Subuh pula tiba pada jam 2 pagi.
Ini bermakna, waktu malam di Norway sekitar 4 jam sahaja. 
Ini memaksa orang-orang Islam di sana, tidur beberapa jam sahaja pada waktu malam-yang sedia pendek-demi menjaga solat.
Soalannya, adakah harus bagi mereka mempercepatkan solat Isyak. Iaitu dengan cara mengerjakannya sejurus selesai solat Maghrib, iaitu dengan cara jamak taqdim.
Ulama semasa berbeza pendapat  berhubung persoalan ini. 
Puncanya ialah perbezaan kefahaman mereka tentang waktu-waktu solat yang dinyatakan oleh Nabi s.a.w. 
Waktu-waktu solat tersebut, seperti yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, adalah seperti berikut :
1. Waktu zuhur bermula apabila matahari tergelincir dan berakhir apabila bayang seseorang itu sama panjang dengan tingginya.
2. Waktu asar bermula apabila bayang seseorang itu lebih panjang daripada tingginya yang sebenar, dan berakhir apabila matahari hampir terbenam.
3. Waktu Maghrib bermula apabila matahari tenggelam sehingga hilang mega merah (syafaq) di sebelah barat.
4. Waktu Isyak bermula apabila mega merah (syafaq) lenyap dan berakhir pada pertengahan  waktu malam.
5. Waktu subuh bermula dengan menyingsingnya fajar dan berakhir apabila terbit matahari.
Aliran al-Azhar
Para ulama al-Azhar di Darul Ifta' Mesir (Jawatankuasa Fatwa Mesir) memahami, waktu-waktu solat yang dinyatakan ini, adalah khusus bagi tempat yang normal sahaja.
Iaitu tempat dimana tempoh masa siang dan malamnya, adalah normal. Iaitu sekitar 12 jam waktu malam, dan 12 jam waktu siang, seperti yang berlaku di sebahagian besar tempat di muka bumi.
Adapun tempat-tempat yang tidak normal, iaitu waktu malam atau siangnya terlalu pendek atau panjang, maka waktu-waktu solat yang dinyatakan ini, tidak terpakai.
Oleh itu, umat Islam yang berada di tempat yang tidak normal sebegini, boleh menggunakan kaedah anggaran (التقدير) dalam menentukan permulaan waktu solat.
Cara membuat anggaran akan dinyatakan selepas ini.
Darul Ifta' Mesir memfatwakan :
البلاد التي اختل فيها الإعتدالُ حتى أصبح متعذرا على المسلم الصيامُ فيها : فإنها ترجع إلى التقدير وتترك العلاماتِ التي جعلها اللهُ سببا للأحكام الشرعية في الصلاة والصيام؛ من فجر وشروق وزوال وغروب وذهاب شفق ونحوها. ذلك أنه قد جرت سنةُ الله في التكاليف أن ترد على غالب الأحوال، دون أن تتعرض لبيان حكم ما يخرج على هذا الغالب.
Terjemahan : "Negara-negara yang terjejas keseimbangan [waktunya] sehingga orang Islam sukar berpuasa di situ, maka negara tersebut [perlu] kembali kepada [kaedah] anggaran, dan mengabaikan tanda-tanda yang dijadikan Allah [sebagai] sebab [kewajipan melaksanakan] hukum syarak berhubung puasa dan solat, seperti [terbit] fajar, terbit [matahari], tergelincir [matahari], terbenam [matahari], kelenyapan mega merah dan seumpamanya. 
Yang demikian kerana sunnatullah dalam [soal] taklif [bahawa] ia datang sejajar dengan keadaan yang normal, tanpa menjelaskan hukum apa yang terkeluar daripada [keadaan] yang normal [itu]".
Walaupun fatwa ini secara asasnya adalah jawapan kepada soalan berkaitan cara berpuasa di tempat yang waktu siangnya terlampau panjang, namun ia juga berkaitan dengan cara solat di tempat sedemikian, seperti yang dapat difahami dengan jelas dari teks fatwa di atas.
Dalil
Darul Ifta' Mesir menyandarkan fatwanya ini kepada pengamalan dan tradisi Syariat Islam dalam mentaklifkan (mewajibkan) kewajipan syarak.
Menurutnya, para ulama Usul (Usul Feqh) menegaskan, taklif-taklif (kewajipan) syarak yang diwajibkan ke atas setiap mukallaf, adalah khusus bagi keadaan dan suasana yang normal. 
Ini bermakna, penentuan waktu-waktu solat berdasarkan tanda-tanda yang dinyatakan (terbit fajar, tergelincir matahari, terbenam matahari dan kelenyapan mega merah) adalah khusus bagi tempat-tempat yang normal, iaitu kebanyakan tempat di dunia. 

Tanda-tanda ini tidak terpakai ke atas tempat-tempat yang tidak normal seperti di Bergen, Norway ketika ini.
Antara ulama Usul yang menyatakan hal ini ialah Imam Abul Fathi Ibn Sayyid an-Nas al-Ya'muri ( أبو الفتح بن سيد الناس اليعمري). 
Beliau berkata : 
 الأحكام إنما تناط بالغالب لا بالصورة النادرة
Terjemahan : Hukum hakam [syarak] sesungguhnya 'disangkut' pada [perkara dan keadaan] yang biasa [berlaku], bukannya pada bentuk [dan keadaan] yang jarang-jarang [berlaku].
Senada dengan beliau ialah Imam al-Qurafi yang menegaskan :
 والشرع إنما يبني أحكامه على الغالب
Terjemahan : Syarak sesungguhnya membina hukum hakamnya di atas [perkara dan keadaan] yang biasa [berlaku].
Kenyataan dua ulama muktabar ini bermakna, tanda-tanda permulaan waktu-waktu solat yang dinyatakan dalam hadis (terbit fajar, tergelincir matahari, terbenam matahari dan kelenyapan mega merah), adalah khusus bagi tempat yang normal keadaannya.
Adapun tempat yang tidak normal, atau disebut sebagai syaz (menyalahi keadaan biasa), ia tidak terikat dengan tanda-tanda masuk waktu-waktu solat yang dinyatakan.
Syaz tidak terangkum dalam nas umum
Antara ulama muktabar yang menyebut bahawa nas umum tidak merangkumi kes atau keadaan yang syaz, ialah Imam Syafie r.a.
Beliau menyatakan :
 الشاذ ينتحى بالنص-أي من شأنه أن ينص عليه بخصوصه-ولا يراد على الخصوص بالصيغة العامة
Terjemahan : [Kes atau keadaan] yang syaz [perlu] disandarkan kepada nas-iaitu ia (syaz) mestilah disebutkan secara khusus [hukumnya] oleh nas-dan tidak dikehendaki dengan lafaz yang umum akan [kes] yang khusus.
Kenyataan Imam Syafie ini bermaksud, dalam tradisi Syariat Islam, hukum bagi kes yang syaz, disebut secara khusus oleh nas yang khusus. Justeru, hukum bagi kes yang syaz, tidak boleh diambil daripada nas yang umum.
Di sini, nas yang umum ialah hadis Nabi s.a.w yang menerangkan permulaan waktu-waktu solat (rujuk hadis). Manakala, kes yang syaz ialah, keadaan yang tidak normal seperti di Bergen, Norway ketika ini.
Ini bermakna, hadis penentuan waktu-waktu solat tersebut, walaupun ia bersifat umum, iaitu merangkumi semua tempat dan keadaan, namun ia tidak merangkumi kes atau tempat yang syaz.
Untuk tempat yang syaz, penentuan waktu solat memerlukan nas yang khusus. Oleh kerana tiada nas yang khusus, maka kaedah anggaran digunakan.
Demikianlah pandangan Darul Ifta' Mesir berhubung soal ini.
Asas kepada kaedah anggaran ini ialah hadis Nabi s.a.w berkenaan suasana pada hari kemunculan Dajjal.
Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim tersebut, para sahabat bertanya :
قُلْنَا : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، وَمَا لَبْثُهُ فِي الْأَرْضِ ؟ ، قَالَ : " أَرْبَعُونَ يَوْمًا يَوْمٌ كَسَنَةٍ ، وَيَوْمٌ كَشَهْرٍ ، وَيَوْمٌ كَجُمُعَةٍ وَسَائِرُ أَيَّامِهِ كَأَيَّامِكُمْ "قلنا : يا رسول الله! فذلك اليوم الذي كسنة، أتكفينا فيه صلاة يوم؟ قال : لا؛ اقدروا له قدره.

"Kami bertanya, "wahai Rasulullah, berapa lamakah ia (Dajjal) wujud di muka bumi?". Baginda menjawab, "[Dajjal wujud dimuka bumi selama] 40 hari [dimana] sehari seperti setahun, [kemudian] sehari seperti sebulan, [kemudian] sehari seperti [sekali] jumaat dan [kemudian] kesemua harinya seperti hari-hari kamu [yang biasa].
Kami bertanya, wahai Rasulullah, [pada hari dimana] satu hari sama dengan setahun itu, adakah memadai [bagi] kami [mengerjakan] solat sehari [sahaja-iaitu 5 waktu sahaja]. Baginda menjawab, tidak [memadai. Sebaliknya] buatlah anggaran [waktu-waktu solat]”.
Hadis ini jelas menyebut, bahawa pada hari dimana sehari sama seperti setahun itu, umat Islam diperintahkan agar membuat anggaran waktu solat. Ini kerana, pada waktu tersebut tanda-tanda masuk waktu solat seperti yang dinyatakan Nabi sa.aw, telah lenyap.
Cara menganggar waktu solat

Menurut Imam Muhammad Abduh yang juga bekas mufti Mesir, para ulama berselisih pendapat berhubung cara menganggar waktu solat di tempat-tempat yang tidak normal seperti di Norway ketika ini.

Beliau dipetik sebagai berkata :

واختلفوا في التقدير على أي بلاد يكون؟ فقيل : على البلاد المعتدلة التي وقع فيها التشريع كمكة والمدينة. وقيل : على أقرب بلاد معتدلة إليهم، وكل منهم جائز، فإنه إجتهادي لا نص فيه.

Terjemahan : “Mereka (para ulama) berselisih [pendapat] tentang [cara membuat] anggaran [waktu solat dan puasa], [iaitu] berdasarkan negara manakah ia (anggaran) dilakukan? Ada yang berkata, [anggaran dilakukan] berdasarkan negara yang normal yang berlaku padanya pensyariatan [hukum hakam syarak], seperti Mekah dan Madinah.

Ada juga yang berkata, [anggaran dilakukan] berdasarkan negara yang normal, yang paling dekat dengan mereka (iaitu penduduk negara yang tidak normal). Kesemua pendapat ini harus [diamalkan] kerana sesungguhnya ia adalah [perkara] ijtihadi yang tiada nas berkaitan”.

Walau bagaimanapun, yang dipilih oleh Darul Ifta’ Mesir, ialah membuat anggaran berpandukan waktu di Mekah. Ini kerana, Mekah disifatkan al-Quran sebagai Ummul Qura atau negeri induk. Justeru, ia sesuai dijadikan rujukan.

Kesimpulannya, penghuni Bergen, Norway mempunyai pilihan berikut untuk menunaikan solat :

1. Menunaikan solat berpandukan waktu solat di tempat atau negara yang normal yang paling hampir dengan Norway.

2. Menunaikan solat berpandukan waktu solat di Mekah atau Madinah.

Rumusan

Walau bagaimanapun, Darul Ifta’ Mesir tidak menyatakan secara jelas, cara menunaikan solat berpandukan waktu negara yang normal yang paling hampir, atau berpandukan waktu solat di Mekah atau Madinah.

Ini kerana, fatwa yang dinyatakan di atas, secara asasnya adalah fatwa berkaitan kaedah berpuasa di negara yang waktu siangnya terlampau panjang.

Walaupun begitu, boleh dirumuskan daripada fatwa ini kaedah mengerjakan solat berpandukan waktu solat di Mekah.

Darul Ifta Mesir menukilkan fatwa Syaikh Jadul Haq, bekas Syaikhul Azhar yang menyebut  :

أميل إلى دعوة المسلمين المقيمين في هذه البلاد إلى صوم عدد الساعات التي يصومها المسلمون في مكة أو المدينة، على أن يبدأ الصوم من طلوع الفجر الصادق حسب موقعهم في الأرض، دون نظر إو اعتداد بمقدار ساعات الليل أوالنهار، ودون توقف في الفطر على غروب الشمس أو اختفاء ضوئها بدخول الليل فعلا

Terjemahan : Saya cenderung kepada menyeru orang-orang Islam yang tinggal di negara-negara ini (negara yang waktu siangnya terlampau panjang), agar [mereka] berpuasa [mengikut] bilangan jam orang-orang Islam di Mekah atau Madinah berpuasa.

Tapi, mereka mestilah memulakan puasa bermula terbitnya fajar di tempat mereka, tanpa melihat atau mengambil kira bilangan jam [waktu] malam atau siang [di tempat mereka], dan tanpa [meletakkan] kebergantungan berbuka puasa terhadap tenggelamnya matahari, atau kelenyapan cahayanya disebabkan masuknya waktu malam”.

Fatwa Syaikh Jadul Haq yang dipegang oleh Darul Ifta Mesir ini bermakna, penduduk di negara yang waktu siangnya sangat panjang seperti Norway, wajib berpuasa sebaik terbitnya fajar di Norway atau masuknya waktu Subuh.

Jika penduduk Mekah atau Madinah pada waktu ini berpuasa selama 12 jam, maka penduduk di Norway, boleh berbuka 12 jam selepas waktu Subuh yang masuk pada jam 2.00 pagi. 

Ini bermakna, waktu berbuka mereka ialah pada jam 2.00 petang, iaitu 8 jam lebih awal daripada waktu Maghrib di sana yang masuk pada jam 10.00 malam.

Jika mereka boleh berbuka pada jam 2.00 petang, maka sudah tentu mereka boleh menunaikan solat Maghrib juga pada jam 2.00 petang.

Untuk menunaikan solat Isyak, kaedah yang sama digunakan. Iaitu mereka hendaklah melihat selang masa antara solat Maghrib dan Isyak di Mekah atau Madinah.

Jika selang masa antara kedua-duanya ialah 1 jam 10 minit, maka mereka boleh menunaikan solat Isyak pada jam 3.10 minit petang, tanpa perlu menunggu sehingga jam 12.00 malam, waktu sebenar solat Isyak di Norway.

Wallahu a’lam

sumber.............. 

Isnin, 13 Ogos 2012

PROGRAM BACAAN KITAB SEMPENA NUZUL AL-QURAN DAN IFTAR JAMAIE GURU-GURU TAKMIR PERINGKAT NEGERI PULAU PINANG TAHUN 2012M/1433H

ATURCARA PROGRAM BACAAN KITAB SEMPENA NUZUL AL-QURAN
DAN IFTAR JAMAIE GURU-GURU TAKMIR
PERINGKAT NEGERI PULAU PINANG TAHUN 2012M/1433H

TARIKH : 9 OGOS 2012M /20 RAMADAN 1433H
HARI : KHAMIS
TEMPAT : MASJID DAERAH SEBERANG PERAI UTARA

MASA

PENGISIAN
11.00PG – 12.00TH
:
Pendaftaran Peserta
12.00TH – 1.00PTG
:

:
Bacaan Doa
Oleh : Y.Bhg. Ustaz Mohd Salleh @ Romzi bin Ismail

Taklimat / Ta’aruf Program
Oleh : Y.Bhg. Tuan Haji Ayob bin Yaacob

1.00PTG – 2.00PTG
:
Rehat / Solat Zohor


2.00PTG – 5.00PTG
:
Diskusi Kitab Ma’rakah Mu’tah (Peperangan Yang Dilupakan)
Satu Analisa Ketenteraan dan Pembentangan Kertas Kerja I
(Fiqhul Islam – Falsafah Peperangan Dalam Islam)
Oleh : 1. Tuan Haji Muhammad Imran bin Ibrahim
2. Y.Bhg. Prof. Dr. Wan Salim bin Wan Mohd Noor
3. Tuan Haji Rosli bin Othman
Moderator : Haji Mohd Zaki bin Haji Abdul Halim


5.00PTG – 6.00PTG
:
Rehat / Solat Asar
6.00PTG
:
Majlis Perasmian
Bacaan Al-Quran
Ucapan Aluan
Oleh : Y.Bhg. Dato’ Haji Sazali bin Haji Hussein
Pengarah,
Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang



Ucapan Amanat dan Perasmian Program Bacaan Kitab dan Iftar Jama’ie Guru-Guru Takmir Sempena Nuzul Al-Quran
Peringkat Negeri Pulau Pinang Tahun 2012M/1433H
Oleh : Y.B. Dato’ Haji Mohd Salleh bin Man
Yang DiPertua,
Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang


7.36MLM
:
Berbuka Puasa / Solat Maghrib / Bersurai

Jumaat, 10 Ogos 2012

YA ALLAH...JADIKANLAH ANAK-ANAK KAMI SOLEH DAN SOLEHAH


1) Jangan pukul anak dari lutut keatas

2) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control

3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya . Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak

Sabda Rasulullah s.a.w.

“Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)”

4) Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).

5) Berikan anak anda pelukkan setiap hari (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)

6) Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)

7) Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan (Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).

8) Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkaratermasuklah berbuat silap.

9) Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga,pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).

10) Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.

11) Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)

12) Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya.

13) Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.

14) Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).

15) Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.

16) Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri.

17) Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.

18) Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

19) Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam,

20) Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.

21) Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.

22) Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri.

“Anak- Anak ibarat kain putih. Ibu bapa lah yang mencorakkannya menjadi yahudi, nasrani atau majusi”


SUMBER........... 

Khamis, 9 Ogos 2012

Separuh Ramadan & Puasa Yang Tercabar
Oleh
Dr. Zaharuddin Abd Rahman

ramadhan1430h.jpg

"Tolong saya ustaz, apa formula dan caranya lagi untuk saya boleh berubah, tolong saya ustaz, saya benar-benar ingin berubah dan insaf, walau di bulan Ramadhan ini saya masih melakukan dosa itu"
Demikian luahan hati yang ikhlas beberapa orang pemuda dan pemudi kepada saya melalui medium internet. Pelbagai bentuk lafaznya, namun itulah juga inti maksudnya.
Kesnya apa? ada yang berzina, onani, tonton video lucah, bercerai suami isteri, bergaduh, mengumpat, menipu, mencuri, minum arak, tidak solat dan macam-macam lagi. Berlalu sudah 15 hari Ramadhan, ia masih berlaku dan terus berlaku di kalangan umat Islam kita.
Setelah hampir 15 hari kita berada di bulan mulia Ramadhan, kesan tarbiyahnya makin terasa bagi sesetengah pihak, manakala sebahagian yang lain semakin makin larut dan menjauh dari Allah swt. Sekumpulan lagi pula masih turun naik prestasinya, seperti nilai matawang yang kerap fluctuate.
Beribu-ribu ahli agama dan pendakwah mengingatkan diri dan orang ramai agar mempergandakan ibadah di bulan mulia ini. Di samping menjauhi diri dari perkara yang pasti akan merosakkannya.
SYAHWAT SEKSUAL DI BULAN RAMADHAN
Di samping senarai panjang itu, tidak dilupakan juga bulan ini seharusnya menjadi penguji dan pendidik kepada nafsu syahwat yang asyik ingin membara. Nafsu syahwat yang menjurus kepada syahwat seksual sentiasa cuba melepaskan diri dari kekangan Ramadhan.
Bagi yang sudah berumahtangga, apa yang Allah swt minta untuk diusahakan hanyalah jangan ‘bersama' di siang  hari Ramadhan. Ia kelihatan mudah, tapi jangan pelik dan hairan, amat ramai yang gagal. Web dan email saya juga dibanjiri dengan soalan berkaitan hal ini, masing-masing bertanya cara dan kaedah membayar kaffarah dan sebagainya. Memang benar, Allah swt maha mengetahui ramai manusia akan gagal dalam ujian tahan syahwat seks ini, justeru disediakan untuk manusia kaffarah bagi mereka menebus dosa, kesalahan dan kegagalan mereka.
Bagi yang belum berumahtangga, sepatutnya isu berpuasa syahwat seks di siang Ramadhan tidak menjadi hal, kerana mereka belum berumahtangga dan belum merasa nikmat ‘bersama'. Namun, amat ramai si bujang Muslim dan Muslimah yang jatuh tewas, seburuk-buruk ketewasan itu adalah apabila mereka berzina di siang hari Ramadhan. Innalillahi wa inna ilayhi raji'un. Amat buruklah apa yang mereka kerjakan.
Yang lain pula tewas dalam ‘ringan-ringan' syahwat bersama pasangan ‘kekasih', atau juga melalui medium komunikasi elektronik dan internet. Sekumpulan lagi tewas dengan penangan ‘tangan' sendiri. Semuanya buruk, namun menjadi lebih buruk apabila dilakukan di bulan Ramadhan, di siang harinya pula. Kes seperti ini juga tidak kering dari menjengah kotak email dan web saya, memberikan satu gambaran sebenar umat Islam di tanahair tercinta.
Pada bulan yang nafsu syahwat patut dididik dan dipukul kerana degil, malangnya ia berterusan menguasai sang diri. Amat dibimbangi, jika itu berlaku, itu adalah tanda diri akan terus menjadi hamba si nafsu syahwat di bulan-bulan lain yang mana nafsu akan diperkukuh kedudukannya oleh Syaitan yang berlegar.
Allah menyebut melalui hadis qudsi :
Ertinya : Dia meninggalkan makanannya, minumannya dan syahwatnya kerana aku (ALLAH), maka puasa khas untukKU, dan aku akan memberikan ganjaran untuknya.. ( Riwayat Al-Bukhari, no 1795, 2/670 )
Bagaimana mengubati syahwat luar kawalan ini? Tiada jalan mudah wahai anak Adam! Nafsu ini perlu ditekan dan dipaksa untuk tidak dituruti. Siapa yang diharap dapat membantu?
Jawapannya adalah diri sendiri, utuhkan keazaman dalam diri, seperti ketika dirimu ingin sesuatu lalu akan kamu redah dan bijak mencari aqal demi mencapainya.
Namun pelik, mengapa ‘diri' masih ingin kepada yang ditegah dan diharamkan. Lalu timbullah rintihan ‘saya lemah', ‘saya tidak cukup kuat', mereka ingin beritahu saya, bahawa mereka insaf tapi mereka mengaku lemah untuk melawan kehendak nafsu.
Justeru JANGAN SESEKALI mengaku diri lemah terhadap godaan nafsu, sebaliknya nyatakan kepada diri, "Hanya kali ini sahaja aku tewas, tidak di waktu yang lain!."
Akhirnya bertubi-tubi ruangan komen web saya dan email dibanjiri puluhan soalan berkenaannya. :
"Bagaimana ingin jadi kuat dan kalahkan nafsu ini?"
Jawapannya boleh jadi berjela-jela panjangnya, atau pendek mewakili seribu ayat. Biar saya pilih yang pendek, sesudah puas menghuraikan dengan panjang berjela di dalam pelbagai artikel.
"Yakinilah Allah swt dan hari akhirat"
Itulah kunci yang boleh membuka pintu yang diingini.

SYAHWAT LISAN
Berbekalkan hadis qudsi dan sebuah lagi hadis yang cukup popular di bulan ini, dapat kita ketahui syahwat yang mesti dikekang juga adalah syahwat lidah atau lisan.
Nabi bersabda :
Ertinya : Sesiapa yang tidak meninggalkan kata-kata buruk, dan perbuatan buruk, maka tiadalah bagi Allah hajat kepada penahanan makanan dan minuman (seseorang yang berpuasa itu)" ( Riwayat Al-Bukhari)
Ibn Al-`Arabi dan al-Qaradawi masing-masing mengulas bahawa pahala puasa akan hancur dengar kesalahan-kesahalahan ini, puasa tidak batal tapi pahalanya batal, hingga jadilah puasanya kosong, lagi gagal menghasilkan taqwa yang menjadi sasaran.
Umar ibn Al-Khattab berkata :
"Puasa bukan hanya menahan diri dari makan dan minum, tetapi juga dari bercakap bohong, tipu dan cakap kosong"
MARAH DAN KEMARAHAN
Lisan yang suka memaki hamun apabila marah, mengeji apabila benci, mengumpat apabila dengki, mengadu domba apabila busuk hati, berbohong untuk menyelamat diri dan mendapati yang dihajati.
Bercerita tentang keaiban orang dan keburukannya mungkin ada suatu kesedapan dan kelazatannya yang tersendiri. Ya, lazat yang diulami oleh nafsu ke dalam diri. Agar manusia tunduk menjadi hamba kepadanya.
Lalu di bulan ini, Nabi mendesak kita untuk mengawalnya, mengekangnya dari terus bermaharajalela dalam diri.
Nabi mengingatkan :-
الصيام جنة فلا يرفث ولا يجهل وإن امرؤ قاتله أو شاتمه فليقل إني صائم مرتين 
Ertinya : Puasa itu benteng, justeru jangan seseorang berkata buruk dan melakukan perbuatan orang jahil lagi bodoh, dan sekiranya ada yang mencari gaduh, mencercanya, lalu jawablah : Aku berpuasa, sebanyak dua kali. ( Riwayat Al-Bukhari)
Tahanlah marahmu..
Manusia bila dikuasai marah, kerap berkata keras, memaki lagi menghina.  Maka kawal ia sehabis mungkin. Elakkan dari berkata-kata buruk kerananya, ambillah wudhu dan bergeraklah dari tempat kemarahan ke tempat atau perbuatlah urusan lain. Jika kamu sedang berdiri, duduklah, dan seterusnya. Dari Abu Hurayrah r.a:-
Ertinya : Sekiranya ada seorang mencercamu, maka katakanlah : Aku berpuasa, dan jika kamu sedang berdiri, duduklah. ( Riwayat Ibn Khuzaymah, Fath Al-Bari, hlm 126)
Ya, ubah posisimu, agar aqal yang tidak waras kerana marah dapat dibendung dari memudaratkan diri dan orang lain yang berdekatan.
Ada yang marah sehingga membunuh, kemudian menyesal dan tidak menyangka itu perbuatannya. Ya ia seperti arak yang memabukkan, menghilangkan pertimbangan waras aqal dan iman.
Ada yang marah lalu tercerai isterinya, tercedera anaknya, dihina suaminya, tuntutan cerai kedengaran setiap minggu, mendera jiwa suami yang cuba bersabar.  Semua itu diinginikah ?
Semua itu mencederakan, bukan hanya di fizikal tetapi lebih jauh dan sakitnya di hati dan minda. Yang marah dan berkata keras itu pula dapat apa?.
Hanya dapat melepaskan marah dan memberitahu diri sedang marah.  Itu saja, tapi kesannya amat dalam dan jauh lebih buruk, sukar ditaksirkan. Kesannya buruk bagi yang marah dan yang dimarahi.
Justeru Allah mengarahkan kita menjadi kuat dan mampu mengawal marah, sesuai dengan sabda baginda Nabi s.a.w.  Namun ada kemarahan yang dituntut, iaitu dalam menyelamat maruah Islam yang dicabar, maruah diri dan keluarga yang cuba dicarik. Namun itu tidak boleh dilaksana secara semberono. Ia punyai kaedah dan peraturan.
Lihat bagaimana Nabi melarang seorang hakim memutuskan keputusan dalam keadaan marah, kerana marah menghilangkan kewarasan pertimbangan aqal. Ia cenderung mendorong ke arah melakukan kezaliman. Justeru Ramadhan bulan untuk mengikat dan mengawal kemarahan.
Malang pula, kelihatan di bulan berpuasa ini, jumlah yang marah semakin ramai berbanding di bulan lain, alasannya kerana perut kosong, emosi jadi lebih nipis.
Justeru adakah di bulan lain, emosi kita dikawal oleh perut yang kenyang? Janganlah percaya dengan alasan itu.  Ia hanya mainan Syaitan. Perut kenyang sama sekali bukan merupakan sumber ‘kawalan diri' yang akan berkekalan, yang patut menjadi sumber kawalan marah adalah iman dan taqwa, yang ditawarkan secara habis-habisan di bulan Ramadhan ini. Bertindak cepatlah mengambilnya dan jangan lagi perut dijadikan alasan.
DOSA DALAM DIRI
Namun walau dicuba sedaya upaya untuk tidak terjebak dengan dosa, sebagai manusia kita akan gagal juga. Ada dosa yang berpunca dari kita sendiri, ada juga yang didorong oleh faktor luaran. 'Zero dosa ' bukanlah target kita, ia di luar kemampuan. Target kita adalah ‘minima dosa kecil, zero dosa besar'. Kerana kita manusia dan bukan Malaikat.
Akan tetapi jangan jadikan sifat ‘kemanusiaan' kita sebagai excuse untuk berterusan melakukan dosa, atau selesa dalam dosa. Kelak nanti kita akan hilang kemanusiaan kerana dosa itu, hingga bertukar kepada ‘sifat kebinatangan' atau lebih teruk dari binatang lagi.
Nabi menyebut :
Ertinya : Demi nyawaku di tanganNya, sekiranya kamu tiada dosa, maka Allah akan hapuskan kamu dan didatangkan satu kaum yang berdosa, lalu mereka meminta keampunan Allah, dan mereka diampun oleh Allah ( Riwayat Muslim)
Hadis di atas memberi maklum, kita tidak akan mampu mencapai ‘zero dosa', dan yang diinginkan oleh Allah bagi merkea yang berdosa, sama ada kecil atau besar,  adalah taubat. Sama ada dosanya dari syahwat seksual dan lisan yang tidak terkawal atau lainnya. Pintu peluang untuk bertaubat masih terbuka, pintalah keampunan Allah, gandakan amal soleh agar ia dapat memadam kekotoran yang ditinggalkan oleh dosa.
Saya teringat kes pendakwah dan artis nasyid terkenal, Sdr Ust Akhil Hayy. Kita bersimpati dengan apa yang menimpa rumah tangga lamanya namun kekeruhan dari isu tersebut menjadikan dirinya dicaci dan dihina sebegitu teruk. Lihat saja koleksi ceramah dan nasyidnya di youtube, hampir tidak lekang dari kutukan dan cercaan.Demikian juga cercaan di pelbagai forum-forum di internet.
Semua cercaan ini adalah salah sama sekali, tanpa mengira siapa yang menjadi penyebab awal kepada penceraian itu, menjaja isu ini serta menafikan keseluruhan usaha baik yang telah, pernah dan masih disumbangkan untuk kebaikan Islam, adalah tidak wajar sama sekali.
Dengan terbinanya rumah tangga beliau yang baru, secara peribadi berdoa dan berharap agar tiada lagi aksi kurang sihat dan kurang wajar dilakonkan oleh seorang muslimah bertudung yang berimej Islam , dipertontonkan kepada umum, aksi yang kerap dilihat wujud di dalam filem-filem lucu dan lawak beberapa tahun lalu.  Saya doakan beliau mampu mengubahnya dan perolehi keluarga dan rumahtangga yang diberkati Allah.
Bagi pihak yang terselamat dari ujian sedemikian rupa atau dari sebarang dosa besar khususnya, janganlah meremehkan sesiapa yang pernah jatuh ke dalamnya.  Hulurkanlah bantuan, bukan cercaan. Galakkan mereka terus mempergandakan amalan soleh, bukan membantutkan mereka dari menyakini rahmat Allah.
"orang macam kamu ini memang hina dan tak layak dimaaf oleh Allah lagi"
"tak payahlah lagi kamu ajar orang lain buat baik, kamu tu sendiri pun teruk"
Janganlah sesekali dilontarkan kata sedemikian, ia hanya menjauhkan dia dari keinginan bertaubat dan penyesalan. Kelak nanti yang mengeji mendapat saham dosa juga kerana menghina