Selasa, 27 Mac 2012

KHUTBAH JAKIM “SERUAN AL- BARZAKH”

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia


“SERUAN AL- BARZAKH”

(16 MAC 2012 / 23RABIULAKHIR 1433H)







Muslimin yang di Rahmati Allah,

Di kesempatan berada pada hari Jumaat dan di atas masjid yang mulia ini, saya berpesan kepada diri saya dan kepada sidang Jumaat sekalian marilah sama-sama kita meningkatkan ketakwaan kita kepada Allah SWT dengan bersungguh-sungguh melaksanakan segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Mudah-mudahan kita memperolehi keberkatan dan keredhaan serta perlindungan Allah SWT di dunia dan di akhirat. Mimbar pada hari ini akan menyampaikan khutbah bertajuk: “SERUAN AL-BARZAKH”.

Muslimin Yang di Rahmati Allah,

Sebagai seorang Islam yang berpegang kepada al-Quran dan hadith, kita mempercayai bahawa kehidupan, kematian dan kehidupan selepas mati adalah peringkat kewujudan yang wajib dilalui oleh semua manusia. Dalam peringkat kehidupan kita di dunia, jarang umur manusia melebihi 100 tahun tetapi puratanya mencapai umur antara 60 hingga 80 tahun . Umur pendek atau panjang tidak menjadi persoalan kerana akhirnya manusia pasti mati. Bagaimana sihat seseorang, bagaimana megah kuasa dan kayanya, namun manusia pasti mati dan meninggalkan dunia fana ini. Malah para Nabi, Rasul iaitu manusia yang paling dekat dengan tuhan, bahkan manusia yang menjadi kekasih Allah SWT pun tidak dapat lari dari kematian, menghadapi alam barzakh dan hari penghakiman di padang Mahsyar. Firman Allah SWT dalam surah an-Nisaa’ ayat 78:



Yang bermaksud: “ Di mana sahaja kamu berada, pasti mati mendatangi kamu, sekalipun kamu bersembunyi di atas mahligai atau benteng yang paling kuat”.



Setiap manusia pasti mati kerana mati bermakna manusia kembali kepada asal kejadiannya. Ia berasal dari tanah, maka pastilah ia akan kembali menjadi tanah agar menjadi peringatan kepada manusia. Persoalan mati adalah suatu kejadian yang paling hebat, suatu kejadian yang tidak dapat dielakkan. Bila seseorang manusia itu mati, ia dikatakan kiamat kecil berlaku pada diri manusia kerana jasadnya menjadi hancur lebur kembali menjadi tanah dan roh telah keluar dari badan manusia. Rohlah yang menyebabkan kita hidup, boleh mendengar, melihat, berakal, merasai dan berfikir.

Muslimin Yang di Rahmati Allah,

Menurut kamus Mukhtar al-Shahhah (مختار الصحاح) oleh Abu Bakr al-Razi, Barzakh bermaksud dinding pembatas antara dua benda. Berdasarkan iktikad al-Sunnah wa al-Jama'ah, setiap manusia akan berada di dalam satu alam yang dinamakan alam Barzakh. Ia terletak di antara alam dunia dan alam akhirat sebelum dihimpunkan di padang Mahsyar daripada waktu mati sehingga dibangkitkan. Alam Barzakh juga tempat permulaan manusia di hukum segala amalannya di dunia. Sebagaimana kesukaran manusia menghadapi keperitan saat nazak kematian, maka jenazah juga sekali lagi menghadapi kesukaran siksaan kubur di alam barzakh. Sebaik sahaja ahli keluarga dan sahabat handai selesai mengkebumikan dan dalam perjalanan pulang ke rumah maka dalam suasana yang gelap gelita dua malaikat iaitu Munkar dan Nakir datang menghampiri dan mendudukkan jenazah. Bagi jenazah yang beriman dan berbekalkan amal soleh serta ketakwaan yang unggul maka alam barzakh adalah suatu kerehatan yang damai. Tetapi bagi jenazah yang ingkar, sarat dengan beban dosa kerana melanggar perintah Allah SWT, maka alam barzakh adalah episod ngeri yang dipenuhi gelombang azab sengsara hingga datangnya hari kiamat. Mereka berkeadaan seperti orang yang lemas dalam air yang meraung meminta pertolongan.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya kubur itu ialah penginapan pertama antara penginapan akhirat, maka sekiranya seseorang itu terlepas dari seksaannya, maka apa yang akan datang kemudiannya akan lebih mudah lagi dan seandainya seseorang itu tidak terlepas (kandas) daripada (seksaannya), maka yang akan datang sesudahnya akan lebih sukar (keras).” (Riwayat al-Tirmizi). Sahabat Nabi bernama Ubaid bin Umair al-Laitsi pernah berkata, “ setiap mayat yang hendak meninggal, pasti liang lahad di mana mayat itu di kubur memanggilnya, “Akulah rumah yang gelap gelita, sunyi dan sendiri. Jika waktu hidupmu kau taat kepada Allah SWT maka aku hari ini akan menjadi rahmat bagimu. Jika kau derhaka, maka hari ini aku akan menjadi seksa bagimu. Siapa memasukinya dengan taat, akan keluar dengan bahagia. Dan sesiapa masuk dengan derhaka, dia akan keluar dengan penuh penyesalan.”

Muslimin Yang di Rahmati Allah,

Renungkanlah bagaimana perjalanan seseorang akan berakhir di alam kubur. Seorang ulama al-Rifa’i pernah berkata: “ Setiap orang yang takut pada sesuatu pasti akan menghindarinya, kecuali alam kubur. Tidak ada orang yang ingin lari daripadanya melainkan dia akan datang kepadanya. Dia selalu menunggumu tanpa jemu, dan apabila engkau masuk ke dalamnya, engkau tidak akan kembali buat selama-lamanya. Renungilah nasib saudaramu yang kini telah dikuburkan, dahulu dia menikmati pemandangan yang indah, kini matanya telah tertanggal, dahulu lidahnya fasih bertutur, kini cacing tanah telah memakan mulutnya. Dahulu dia sering tertawa, kini giginya hancur terbenam.” Khalifah Umar bin Abdul Aziz pula pernah berkata kepada beberapa orang rakannya di dalam satu majlis, “Wahai fulan, engkau telah melepasi satu malam, adakah pernah kau terfikir tentang alam kubur dan penghuninya? Sekiranya kau tahu keadaan sebenarnya dalam kubur, pasti kau tak akan berani mendekatinya .”

Ketika khalifah Umar mengiringi jenazah sahabatnya lalu kubur memanggilnya dan bertanya, “ Wahai Umar bin Abdul Aziz, mahukah aku ceritakan kepadamu apakah yang akan aku lakukan terhadap jenazah yang kau cintai ini? Ya jawab Umar. Kubur itu menjawab: Aku akan bakar kain kapannya, aku robek badannya, aku sedut darahnya serta aku kunyah dagingnya. Mahukah engkau tahu apa yang akan aku lakukan pada anggota badannya? Tentu jawab Umar. Aku cabut satu persatu dari telapak hingga ke tangan, dari tangan ke lengan, dan dari lengan menuju ke bahu. Lalu aku cabut pula lutut dari pehanya, Peha dari lututnya.aku cabut lutut itu dari betis. Dari betis menuju ke telapak kakinya. Khalifah Umar menangis dan berkata.” Ketahuilah sahabatku, umur dunia hanya sedikit. Kemuliaan di dalamnya adalah kehinaan. Yang muda akan menjadi tua dan yang hidup akan mati. Celakalah mereka yang tertipu olehnya. Celakalah aku dan bagaimana keadaanku ketika bertemu malaikat maut, saat rohku meninggalkan dunia? Keputusan apakah yang diturunkan oleh tuhanku.

Mimbar mengingatkan jemaah dan umat Islam sekalian bahawa pada akhir zaman ini, semakin kurang atau amat sedikit dari kalangan manusia yang bercakap tentang kematian, alam berzakh dan Mahsyar, kerana manusia sedang sibuk dengan pembangunan kerjaya, kemewahan dan kelazatan kehidupan dunia serta hiburan. Akhirnya mereka terkejut besar apabila malaikat Izrael datang dengan mencabut nyawanya. Saididna Ali RA pernah berkata, “ bahawa manusia tidur lena, apabila kematian tiba baru dia terjaga dari tidurnya. Demikianlah orang yang tidak mengingati mati itu sentiasa dalam keadaan lalai atau bagaikan orang yang tertidur dia akan terkejut bila kematian datang secara mendadak”.

Kesibukan mencari keseronokan dan kelazatan dunia merupakan penyumbang terbesar kelalaian manusia mengingati mati dan membuat persediaan menghadapi kematian. Sebagai contoh mereka yang terjebak dengan gejala sosial seperti penagihan dadah, arak, pengamal seks bebas sanggup melakukan apa saja termasuk mengambil ubat-ubat jalanan yang mengandungi dadah dan bahan-bahan terlarang bagi menambah lagi nikmat keseronokan. Perbuatan ini seolah-olah mengali lubang kubur sendiri. Mereka ini akan menanggung siksaan hidup dengan penyakit-penyakit kronik yang akhirnya membawa kepada kehancuran dan kematian. Justeru mimbar menyeru kepada jemaah sekalian insaflah dan sedarlah tentang kehidupan yang sebenarnya dan jangan kita lalai dari mengingati kematian kerana ianya akan menambah lagi ketakwaan kita kepada Allah SWT. Rasulullah SAW bersabda:



Bermaksud: “Ziarahilah kubur kerana ia akan mengingatkanmu kepada kematian” (Riwayat Muslim)



Muslimin Yang di Rahmati Allah,

Mengakhiri khutbah pada minggu ini, mimbar menyeru insaflah dan sedarlah bahawa kematian merupakan perjalanan hidup yang tidak akan kembali lagi ke dunia yang fana ini. Kita sering bercakap tentang kematian rakan dan sahabat kita yang telah kembali menyahut seruan Ilahi. Bagaimanapun sayang sekali apakah kematian rakan-rakan kita itu telah menimbulkan keinsafan dan kesedaran untuk kita membuat persiapan serta menyediakan bekalan yang mencukupi menghadapi kematian yang pasti itu. Ingatlah dan sedarlah bahawa alam barzakh sentiasa menanti-nanti kehadiran kita dan sentiasa membuka pintunya untuk kita. Tidak kira di mana kita berada atau bila masanya kematian pasti mendatangi dan menjemput diri kita, cuma persoalannya adakah kita sudah bersedia menghadapi kematian ini. Sebagai renungan marilah sama-sama kita menghayati firman Allah SWT dalam surah al-Jumu’ah ayat 8:

Maksudnya : “Katakanlah: Sebenarnya maut yang kamu larikan diri daripadanya itu, tetaplah ia akan menemui kamu; kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah) yang mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata, lalu Ia memberitahu kepada kamu apa yang kamu telah lakukan (serta membalasnya). ”



sumber...

Ahad, 25 Mac 2012

7 Golongan Yang Mendapat Naungan Di Akhirat


7 Golongan Yang Mendapat Naungan Di Akhirat


Pada hari pertama pengadilan di padang mahsyar, seluruh manusia berhimpun semenjak manusia pertama iaitu Nabi Adam sehinggalah manusia terakhir. Keadaan manusia pada hari itu sesuai dengan amalannya semasa di dunia dahulu. Rasulullah SAW menggambarkan ada tujuh golongan manusia yang akan mendapat pertolongan dan naungan pada hari itu, menerusi sabda beliau yang maksudnya:



“Sebilangan manusia yang dinaungi Allah di bawah naungan-Nya pada hari kiamat iaitu hari yang tidak ada sebarang naungan padanya selain daripada naungan Allah; di antaranya ialah: Pemerintah yang adil, pemuda yang hidupnya sentiasa dalam mengerjakan ibadah kepada Tuhannya, orang yang hatinya sentiasa terikat dengan masjid, dua orang yang berkasih sayang kerana Allah di mana kedua-duanya berkumpul dan berpisah untuk mendapat keredaan Allah, orang yang dipujuk oleh perempuan yang kaya lagi rupawan untuk bersatu dengannya lalu ia menolak dengan berkata: “Aku takut kepada Allah!”, orang yang bersedekah secara bersembunyi sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diberi oleh tangan kanannya, dan orang yang menyebut atau mengingat Allah dengan keadaan tidak ada dalam ingatannya perkara lain, lalu menitis air matanya kerana mengingatkan sifat Jalal dan sifat Jamal Allah.” (HR. Abu Daud dan Ibnu Majah)




Terdapat tujuh golongan yang bakal mendapat naungan di hari akhirat kelak iaitu sesuai dengan hadith di atas, iaitu:



1.Pemerintah yang adil. Ini kerana tanggungjawab dipikul pemerintah dalam melaksanakan keadilan adalah perkara yang amat berat dan bukanlah mudah bagi seorang pemimpin untuk melaksanakan keadilan terhadap semua rakyatnya. Sekiranya keadilan ini berjaya ditunaikan, ganjarannya adalah amat besar sekali. Namun jika gagal, dia menjadi pemerintah yang zalim dan azab menanti di akhirat.

2.Pemuda yang hidupnya sentiasa mengerjakan ibadat kepada Tuhannya. Ini kerana sebaik-baik masa dan semahal-mahal harganya di dalam hidup seseorang manusia adalah ketika alam remaja kerana pada usia muda seseorang berbagai ujian dan godaan terpaksa ditempuhi. Maka beruntunglah pemuda yang berjaya melepasi rintangan itu.

3.Orang yang hatinya sentiasa terikat dengan masjid. Sesungguhnya terdapat hadis menyebutkan bahawa dua hayunan kaki yang melangkah ke masjid ganjarannya amat besar di sisi Allah SWT dan dikategorikan sebagai satu sedekah.

4.Dua orang yang berkasih sayang kerana Allah di mana kedua-duanya berkumpul dan berpisah untuk mendapat keredaan Allah. Hubungan yang terjalin di atas dasar yang bercanggah dengan syariat sehingga melanggar batas agama, adab kesopanan dan sebagainya adalah hubungan yang menjurus ke arah dosa dan maksiat. Seharusnya ikatan kasih sayang yang dijalinkan sesama manusia mestilah ikhlas kerana Allah agar perhubungan itu mendapat pahala, restu dan keberkatan daripada-Nya.

5.Orang yang dipujuk oleh perempuan yang kaya lagi rupawan untuk berzina lalu dia menolak dengan berkata: “Aku takut kepada Allah!” Ini menunjukkan keimanan dan ketakwaan yang sebenar berjaya menangkis segala bentuk godaan yang datang. Hal ini bukanlah mudah kerana tanpa kekuatan iman seseorang itu pasti akan mudah terpengaruh dengan bisikan nafsu dan akhirnya terjebak dalam perbuatan zina.

6.Orang yang bersedekah secara bersembunyi sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diberi oleh tangan kanannya. Ia menggambarkan mengenai keikhlasan hati orang yang bersedekah. Sesungguhnya tidak ramai orang dapat menyembunyikan kebaikan dilakukannya melainkan akan terdapat perasaan riak dan ingin menunjuk supaya mendapat pujian atau sanjungan dari orang ramai.

7.Orang yang menyebut atau mengingati Allah dengan keadaan tidak ada dalam ingatannya perkara lain, lalu menitis air matanya kerana mengingatkan sifat Jalal dan sifat Jamal Allah. Inilah sifat muslim mukmin sejati yang mempunyai perasaan cintakan Allah dengan sepenuh hatinya. Dia sentiasa memikirkan dan menghayati kejadian dan keagungan ciptaan Allah serta sifat-Nya yang Maha Agung. Oleh yang demikian hati, fikiran dan jiwanya terhindar daripada perkara yang melalaikan.





Wallahua’lam.

Sumber: Buku Malam Pertama Di Syurga – Adil Akhyar, SH, LL.M



Sumber: http://www.ataphijau.com/

Jumaat, 23 Mac 2012

Allah sahaja mengetahui segala yang ghaib

Allah sahaja mengetahui segala yang ghaib

ALLAH SWT memerintahkan kepada Rasul-Nya supaya mengatakan kepada manusia bahawa baginda tidak mengetahui bila akan berlakunya hari Kiamat sama ada waktunya sudah hampir atau masih jauh.
Baginda juga tidak mengetahui sedikit pun daripada yang ghaib, kecuali jika baginda diberitahu oleh Allah SWT. Dia sangat mengetahui para Rasul telah menyampaikan risalah Tuhan mereka sama ada secara umum mahupun yang terperinci.
Firman Allah SWT: (Kalau ditanya bilakah azab itu? Maka) katakanlah: Aku tidak mengetahui, apakah azab yang diancamkan kepadamu itu dekat ataukah Tuhanku menjadikan bagi (kedatangan) azab itu masa yang panjang? (Dia adalah Tuhan) yang mengetahui yang ghaib, maka dia tidak memperlihatkan kepada seorangpun tentang yang ghaib itu. Kecuali kepada Rasul yang diredai-Nya, maka sesungguhnya dia mengadakan penjaga-penjaga (malaikat) di muka dan di belakangnya. (al-Jin: 25-27)
Al-Mawardi berkata: Perkataan yang mengetahui yang ghaib ada empat pendapat;
* Mengetahui yang rahsia seperti pendapat Ibn Abbas.
* Apa yang kamu tidak nampak yang menjadi ghaib bagimu seperti pendapat al-Hasan.
* Iaitu yang ghaib adalah al-Quran seperti pendapat Ibn Zaid
* Yang ghaib adalah hari Kiamat dan peristiwa yang akan berlaku seperti pendapat Ibn Abi Hatim.
Ibnu Kathir berkata: Allah SWT memerintahkan Rasul-Nya supaya mengatakan kepada mereka dia tidak mengetahui tentang hari Kiamat, begitu juga waktu ketika mana ia berlaku.
Al-Maraghi berkata: Dia mengetahui apa yang ghaib daripada penglihatan makhluk-Nya sehingga mereka tidak melihatnya. Dan yang demikian ini tidak diketahui oleh seorang pun kecuali para rasul AS yang diredai-Nya. Dia memberitahu kepada mereka apa yang dikehendaki-Nya daripada yang ghaib itu.
Ayat ini menunjukkan perbuatan melakukan ramalan, nujum dan sihir adalah sesuatu yang batil.
Ar-Razi berkata: Ayat yang mulia ini bermaksud, Dia tidak memberitahu kesediaan peristiwa ghaib yang diketahui-Nya tentang kedatangan hari Kiamat. Terdapat beberapa alasan yang menunjukkan perkara itu;
* Para penganut agama dan kepercayaan telah membuktikan kebenaran ilmu takwil dan tafsir mimpi. Orang yang mentafsirkan mimpi itu kadang-kadang memberitakan peristiwa-peristiwa yang akan berlaku pada masa akan datang dan pentafsirannya itupun kadang-kadang benar.
* Tukang tilik dari negara Baghdad ini telah dipindahkan oleh Sultan Sinjar Ibnu Malik Shah dari Baghdad ke Khurasan dan telah ditanya tentang sesuatu perkara yang akan datang, lalu dia telah menyebut beberapa perkara yang kemudiannya berlaku bersesuaian dengan pembicaraannya.
* Kita menyaksikan di antara ahli mimpi (perkara itu tidak dikhususkan kepada para wali, tetapi kadang-kadang didapatkan juga oleh tukang-tukang sihir), dan orang yang benar dalam perkhabarannya. Termasuk juga ilmu yang berdasarkan bintang, seringkali sesuai dengan apa yang berlaku. Apabila perkara itu dapat disaksikan dan dialami, maka pendapat yang mendakwa al-Quran menunjukkan yang sebaliknya dapat menimbulkan celaan terhadap al-Quran al-Karim.
Ad-Dahak berkata: Tidak diutus seorang Nabi pun kecuali dia disertai oleh para malaikat yang menjaganya daripada syaitan-syaitan yang menyamar dalam bentuk malaikat. Apabila datang seorang syaitan dalam bentuk malaikat, maka para malaikat mengatakan kepada Nabi, berwaspadalah, ini adalah syaitan dan apabila datang kepada Nabi itu seorang malaikat, maka para malaikat penjaga mengatakan: "Ini adalah utusan Tuhanmu!"
Hamka berkata: Rasul-rasul yang diredai oleh-Nya akan dijagai dan dipelihara daripada sebarang ancaman musuh.
Al-Qasyani berkata: Penjagaan itu di sisi Allah SWT yang selalu menghadap wajah kepadanya sesudah itu ialah Ruhul Qudus dan berbagai Nur (cahaya) Malakut, iaitu alam Malaikat dan Rabbani. Ataupun penjagaan pada anggota tubuh dengan kesungguhan mengerjakan ibadah dan zikrullah, maka ia menjadi perisai dalam menghadapi apa sahaja cabaran dan rintangan dalam menyampaikan dakwah.
Firman Allah SWT: Supaya dia mengetahui, bahawa sesungguhnya rasul-rasul itu telah menyampaikan risalah-risalah Tuhannya, sedang (sebenarnya) ilmu-Nya meliputi apa yang ada pada mereka, dan dia menghitung segala sesuatu satu persatu. (al-Jin: 28)
Ahli tafsir berbeza pendapat mengenai dhamir (kata ganti) yang terdapat dalam firman-Nya, kepada siapa kembalinya? Ada yang berpendapat kata itu kembali kepada Nabi SAW.
Al-Mawardi menyebut lima pendapat;
* Supaya Muhammad mengetahui yang Jibril menyampaikan risalah Allah dan memeliharanya. Inilah pendapat Ibn Jubair.
* Supaya Muhammad mengetahui rasul-rasul sebelumnya telah menyampaikan risalah Allah. Inilah pendapat Qatadah.
* Supaya Muhammad mengetahui siapa yang mendustakan rasul-rasul yang telah menyampaikan perintah Tuhan-Nya. Inilah pendapat Mujahid.
* Supaya jin mengetahui bahawa rasul-rasul telah menyampaikan wahyu Allah dan mereka bukanlah mencuri maklumat seperti pendapat Ibnu Qutaibah.
* Supaya Allah mengetahui yang rasul-rasul-Nya telah menyampaikan risalah daripada-Nya seperti pendapat al-Zajjaj.
Abdul Razaq mengatakan dari Ma'mar daripada Qatadah: Nabi mengetahui para Rasul menyampaikan tugas daripada Allah dan para Malaikat menjaganya.
Ibnu Jauzi dalam kitab Zadul Masir berkata: Allah SWT sentiasa menjaga rasul-rasul-Nya melalui para malaikat agar mereka boleh menyebarkan risalah-Nya serta menjaga wahyu yang diturunkan agar Dia mengetahui mereka telah menyampaikan risalah Tuhan.
Sayid Qutub berkata: Rasul-rasul yang dipilih dan diredai Allah SWT akan dibuka pengetahuan ghaib-Nya iaitu mengenai semua yang berkaitan dengan wahyu yang tidak diketahui oleh sesiapa pun. Serentak itu juga Allah menjaga para rasul-Nya daripada godaan dan bisikan syaitan. Gambaran kawalan dan pengawasan yang sempurna terhadap Rasullullah SAW sangat jelas dalam ayat tersebut. Allah SWT mengetahui semuanya untuk menjelaskan bahawa penyampaian dakwah sudah terlaksana kepada manusia di muka bumi.
Surah ini membincangkan dua perkara utama;
n Menceritakan ungkapan-ungkapan yang keluar daripada kalangan bangsa jin ketika mendengar bacaan al-Quran. Di kalangan jin itu ada yang berkata al-Quran dianggap sebuah kitab yang menunjukkan kepada jalan yang lurus.
Maha Suci Allah SWT daripada mempunyai isteri dan anak, mereka menyangka bahawa tidak ada seorang pun yang mendustakan Allah SWT. Terdapat juga di kalangan manusia yang meminta pertolongan daripada golongan jin untuk menghilangkan kesempitan hidup mereka, para jin mencari berita dari alam atas tetapi mereka dihalang.
Dalam pada itu, para jin tidak mengetahui apa yang berlaku di bumi kerana halangan ini. Di kalangan jin pula ada yang baik dan ada yang jahat. Ada yang Islam dan ada yang kafir menyimpang daripada kebenaran.
n Perintah yang disampaikan kepada Nabi SAW agar disebarkan kepada makhluk. Antara dilarang menyekutukan sesuatu dengan Tuhannya. Baginda juga tidak mampu mendatangkan manfaat atau bahaya.
Baginda juga tidak mampu menghalang seseorang daripada menderhaka kepada Allah SWT, andainya orang tersebut ingin menderhakai-Nya. Baginda juga tidak mengetahui bilakah saat mereka akan diseksa kerana hanya Allah SWT sahaja Yang Mengetahui.
Semoga Allah menempatkan kita di kalangan hamba-hamba-Nya yang soleh, sekali gus melayakkan kita untuk menghuni syurga-Nya. Amin.

sumber............

Khamis, 22 Mac 2012

RINGKASAN UCAPAN PENGARAH JHEAIPP MAJLIS PERHIMPUNAN JABATAN PADA 19 MAC 2012 DI DEWAN SYARAHAN, MASJID NEGERI PULAU PINANG



[1] Menjadi pekerja yang bernilai.

Dalam Islam sebaik-baik manusia itu ialah yang dapat memberi manfaat kepada orang
lain. Oleh itu, sebagai penjawat awam wajib memberi perkhidmatan yang terbaik
kepada pelanggan dan boleh memberi manfaat kepada agama, bangsa dan negara.
Untuk menjadi seorang yang bernilai, perlu memiliki ilmu, kemahiran,
bertanggungjawab, rajin, amanah, suka menolong, sikap yang betul dan lain-lain nilai
murni. Tony Fernandez, Pegawai Eksekutif Air Asia yang berjaya membuat keuntungan
kepada syarikat penerbangan tambang murah telah mengatakan bahawa kejayaan
sesebuah organisasi tidak terlalu bergantung kepada undang-undang dan peraturan
yang ditetapkan tetapi adalah nilai-nilai murni yang dimiliki oleh warga organisasi
tersebut. Lawan kepada pekerja yang bernilai adalah pekerja yang tidak dikehendaki,
tidak berguna atau dikatakan pegawai yang tidak laku. Kita semua perlulah
mengelakkan daripada tergolong dalam kumpulan pegawai yang tidak bernilai ini.
Dalam mana-mana jabatan termasuk JHEAIPP terdapat 2 kumpulan iaitu pegawai
cemerlang dan pegawai bermasalah. Panel penilai akan menentukan samada tuantuan
termasuk dalam pegawai cemerlang yang akan diberikan Anugerah Perkhidmatan
Cemerlang atau pegawai bermasalah yang perlu diberikan bimbingan atau diambil
tindakan tatateretib sekiranya tidak dapat dibimbing lagi. Oleh itu, pilihan untuk
menjadi pegawai yang bernilai atau yang bermasalah adalah terletak di tangan
masing-masing.

[2] Menjadi orang yang berfikir.

Sebagai seorang penjawat awam, perlu sentiasa berfikir dalam membuat keputusan
atau tindakan kerana ianya akan memberi kesan kepada orang lain samada pelanggan
atau rakan sejawat. Berfikir diperlukan dalam semua aspek kerja termasuk menulis
surat, memberi markah LNPT, sistem bekerja dan lain-lain yang akhirnya akan
meningkatkan prestasi bahagian dan jabatan. Kalau kita melihat syarikat teknologi
maklumat yang berlumba-lumba untuk memikat pelanggan dengan model yang
terbaru, sudah tentu memerlukan orang-orang yang bekerja di syarikat berkenaan
sentiasa berfikir. Contohnya bagaimana Model iPad dan Samsung berlumba untuk
mencipta model terkini bagi memikat pelanggan masing-masing yang boleh memberi
keuntungan. Kita perlulah juga berfikir sedemikian supaya prestasi jabatan bertambah
baik. Di jabatan kita boleh memikirkan sistem yang perlu diperkenalkan dan
mewujudkan Kumpulan Inovasi dan Kreativiti (KIK).

[3] Mencipta kecemerlangan.

Sekiranya Jabatan Agama ini ingin setanding atau melebihi jabatan-jabatan lain, kita
perlu mencipta kecemerlangan secara berpasukan. Dalam hal ini, jabatan sedang
berusaha untuk mendapatkan pensijilan ISO (ISO 9001:2008 & MS 1900:2005)
yang mematuhi syariah yang belum diperolehi oleh mana-mana jabatan di Pulau
Pinang. Jabatan juga sedang berusaha untuk mengekalkan Indeks Akauntabiliti pada
markah tidak kurang 85% dan berusaha untuk mendapatkan pada tahap 90% ke atas
yakni 4 bintang dan laman web jabatan pada taraf 5 bintang. Di samping itu juga,
beberapa sistem ICT telahpun diwujudkan seperti eMunakahat, eTauliah, eUkhuwwah
dan lain-lain sistem akan diperkenalkan untuk meningkatkan prestasi jabatan. Semua
usaha-usaha ini memerlukan kerjasama semua warga jabatan. Semasa kita mencipta
kecemerlangan janganlah ada warga jabatan yang terlibat dalam kegiatan yang boleh
menjatuhkan imej jabatan seperti terlibat dalam jenayah sivil, syariah atau rasuah.
Sebagai sebuah agensi yang dipercayai dan dihormati, kegiatan yang disebutkan
tersebut tidak boleh diterima oleh pihak luar.

[4] Kepimpinan yang dihormati.

Saya dan Ketua-Ketua Bahagian termasuk PTA dan Ketua Unit merupakan pemimpin
yang mempunyai pengikut yang perlu diselia. Seorang pemimpin itu perlu dihormati
bukan ditakuti. Untuk menjadi seorang pemimpin terbaik, perlu bertindak atas apa
yang diucapkan atau kepimpinan melalui tauladan. Kita perlu mengambil contoh
kepimpinan Nabi Muhammad S.A.W. di mana Baginda selalu memberikan contoh
kepimpinan yang terbaik dengan membuat sendiri atas apa yang Baginda suruh.
Seorang pemimpin juga perlu turun padang iaitu melihat sendiri tugas-tugas
kakitangan bawahan seperti Khalifah Saidina Umar yang membuat pemantauan pada
waktu malam.

[5] Menjadi seorang yang bertakwa.

Takwa merupakan peringatan yang wajib disebut atau rukun dalam khutbah Jumaat
menunjukkan pentingnya kita mempunyai sifat takwa. Mengambil intisari Surah Al-
Imran, ayat 134-135, ciri-ciri orang yang bertakwa adalah seperti berikut :
[i] Membelanjakan hartanya untuk derma kebajikan atau zakat (wajib)
[ii] Menahan marah
[iii] Bersedia memaafkan
[iv] Mencintai kebaikan
[v] Sentiasa bertaubat
Oleh itu, ucapan disimpulkan dengan harapan dan pesanan supaya warga jabatan
mempunyai sifat takwa kerana dengannya boleh melahirkan pekerja yang bernilai
kepada manusia dan Allah s.w.t.
Sekian.

sumber............

Rabu, 21 Mac 2012

Tiada kesepakatan punca umat Islam ditindas musuh


Tiada kesepakatan punca umat Islam ditindas musuh


Oleh Nor Aimi Mohd Tahir

2012/03/20

RASULULLAH sudah buktikan hanya ketakwaan senjata paling berkesan pertahan agama dan tanah air. Perubahan peradaban manusia berlaku amat pantas. Islam yang satu ketika dulu begitu gemilang, kini jatuh tersungkur di tangan Barat yang mendominasi dunia terutama dari segi ekonomi.

Umat Islam dalam sejarah adalah kuat serta pernah menakluki dua pertiga dunia, tetapi pada hari ini mereka ditindas, dihina dan diusir dari tanah air sendiri selain dilabel dengan imej negatif atau pengganas.
Berita keganasan, pembunuhan dan pencerobohan dilakukan kuasa besar Barat terhadap umat Islam bukan perkara baru kerana berlaku sejak lama dulu sehingga hari ini.
Firman Allah SWT yang bermaksud: Dan orang yang kafir, sesetengahnya menjadi penyokong dan pembela bagi sesetengahnya yang lain. Jika kamu (wahai umat Islam) tidak menjalankan (dasar saling membantu yang diperintahkan Allah) itu, nescaya berlaku fitnah (kekacauan) di muka bumi dan kerosakan yang besar. (Surah al-Anfaal, ayat 73)
Keganasan dan penindasan di Palestin, Lubnan, Kosovo, Chechnya, Bosnia dan paling hampir dengan negara kita seperti Thailand berlaku tanpa pembelaan sewajarnya. Sehingga kini entah berapa banyak nyawa terkorban, harta musnah dan air mata tumpah membasahi bumi. Peristiwa ini sungguh mengguris jiwa umat Islam.

Hari ini, ramai pemimpin negara Islam lantang menyeru umat Islam bersatu bagi menyelamatkan negara daripada penjajahan. Namun, usaha merealisasikannya bukan saja kabur, malah tidak bersungguh-sungguh serta tidak jelas dari segi matlamat dan kaedah yang mesti dilaksanakan.

Bagaimanakah negara Islam boleh bersatu jika segala ideologi yang menyesatkan seperti sekularis, komunis, sosialis dan kapitalis masih digunakan pemimpin Islam sendiri.

Ideologi bertentangan Islam patut ditolak oleh umat Islam. Jika kita lihat ketika ini kesatuan Islam masih lemah dan keadaan menjadi lebih buruk apabila umat Islam mengalami masalah dalaman sesama sendiri di samping masalah luaran dengan negara Islam lain.
Negara Islam hari ini, secara umum lemah dari pelbagai segi merangkumi politik, ekonomi dan kesatuan fikrah. Sehingga kini kesatuan dan kekuatan umat Islam secara keseluruhan masih belum pulih. Kelemahan ini juga menjadikan Barat semakin berani menekan dan melakukan pelbagai penindasan serta kekejaman terhadap umat Islam.

Pemimpin negara Islam masih gagal mencapai kata sepakat menangani masalah ini, sedangkan nyawa dan nasib umat Islam seperti di Palestin semakin terancam. Mereka juga tidak memahami perkara awlawiyyat (keutamaan) sehingga menyebabkan kepentingan umat dan agama Islam terabai. Kegagalan ini juga mengakibatkan negara Islam terpaksa tunduk pada kehendak Barat.

Kebanyakan kita mengaku sebagai umat Islam, namun setakat manakah peranan dan tanggungjawab sebagai saudara seagama dalam usaha membantu mereka yang ditindas dan apakah sumbangan kita untuk membantu mereka?

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan orang yang kafir, sesetengahnya menjadi penyokong dan pembela bagi sesetengahnya yang lain. Jika kamu (wahai umat Islam) tidak menjalankan (dasar saling membantu yang diperintahkan Allah) itu, nescaya berlaku fitnah (kekacauan) di muka bumi dan kerosakan yang besar.” (Surah al-Anfaal, ayat 73)

Kini sudah sampai masanya umat Islam insaf dan melakukan muhasabah diri serta mencari punca di manakah silapnya. Masyarakat Islam perlu membina kekuatan dalaman dan luaran seterusnya menjadi umat yang berkuasa dan disegani di seluruh dunia.

Pemimpin negara Islam harus bersatu dan memandang ke depan di samping mengatur strategi efektif ke arah mencari penyelesaiannya. Antara usaha yang mampu dilakukan ialah memperkukuhkan kuasa politik, ekonomi, ketenteraan, kesatuan fikrah, akidah, persaudaraan dan persenjataan supaya segala bentuk penjajahan, penindasan dan menghina umat Islam dapat dihindarkan.

Umat Islam juga perlu berperanan sebagai individu pengguna yang bijak dengan memboikot barang syarikat Barat yang mengaut keuntungan untuk menjatuhkan negara Islam.

Walaupun usaha ini kelihatan remeh, jika seluruh umat Islam bersatu hati natijahnya amat besar ke arah mengurangkan sumber ekonomi Barat yang nyata tujuannya untuk membeli senjata bagi meneruskan serangan terhadap umat Islam. Umat Islam perlu kembali kepada fitrah iaitu menghayati serta mengamalkan al-Quran dan hadis sepenuhnya.

Dalam dunia serba moden hari ini, walaupun ada umat Islam yang kuat imannya, tidak kurang juga yang jauh terpesong daripada landasan Islam. Ada juga hanya Islam pada nama sedangkan segala kewajipan agama tidak pernah ditunaikan, malah cara hidup mereka juga seperti bukan Islam.

Perkara ini perlu diambil perhatian supaya umat Islam dan generasi akan datang menjadi umat yang benar-benar bertakwa kepada Allah SWT serta mantap imannya seperti umat pada zaman Rasulullah SAW dan zaman sahabat Baginda. Firman Allah SWT bermaksud: “Kekuatan itu hanya bagi Allah, bagi Rasul-Nya dan bagi orang beriman.” (Surah al-Munafiqun, ayat 8)

Sumber daripada laman web JAKIM

sumber.......... 

Selasa, 20 Mac 2012

KERONCONG NOSTRADAMUS




Hikmah madah syair seloka
Gurindam selang seli kail
Mengail bebunga daun berduri
Beburung berwarna warni
Oh…mmmmmm

Bagaikan sibatik impian
Sebuah peta kehidupan
Penyuluh zaman keroncong zaman
Penyuluh zaman…..keroncong zaman

Aku di sini bagai si helang
Mabuk kepayang pulang petang
Bersua cenderawasih kayangan
Melayar songsang di awan…
Melayar songsang di awan

Haruskah aku hanyut
Di bawa arus dan pasrah
Menyaksikan semuanya
Berlaku dan berlalu…..

LAGU:M.NASIR
LIRIK:LOLOQ

Isnin, 19 Mac 2012

Fiesta Belon Udara Panas Antarabangsa di Tapak Monumen Alaf Baru

Isnin, 12 Mac 2012

Didenda kerana memakai hijab

Didenda kerana memakai hijab




KEBEBASAN hak asasi umat Islam terus disekat di Perancis. Ekoran itu ia mendorong sSekumpulan wanita mengadakan tunjuk perasaan secara aman berhampiran kedutaan Perancis di Tunisia, baru-baru ini.
Tunjuk perasaan itu diadakan bagi menunjukkan tanda sokongan terhadap seorang wanita Muslim yang dikenakan tindakan oleh kerajaan negara itu kerana didakwa memakai hijab.
Penunjuk perasaan mengadakan demonstrasi dengan memakai pakaian jubah bersama hijab dengan membawa kain rentang bertulis, 'Tiada tuhan selain Allah, Nabi Muhammad SAW pesuruh Allah'.

sumber...........

Ahad, 11 Mac 2012

Hukum pelihara anjing


Hukum pelihara anjing


SEJAK kebelakangan ini terdapat ramai umat Islam di negara ini, terutamanya yang Melayu membela anjing walaupun haiwan itu termasuk dalam kategori najis mughalazzah iaitu jika terkena air liur atau terpegang badan anjing yang basah maka wajib dibasuh dengan air yang bercampur tanah sekali diikuti dengan enam kali air yang bersih.



Antara alasan-alasan yang mereka beri:



1) Tidak terdapat dalam al-Quran yang menyatakan orang Islam tidak boleh membela anjing.



2) Rasullullah SAW tidak pernah mengharamkan orang Islam membela anjing.



3) Anjing juga seperti haiwan-haiwan yang lain adalah makhluk Allah.



4) Terdapat ramai pemimpin-pemimpin Islam di negara luar juga membela anjing malah ada yang membiarkan anjing mereka memasuki rumah dan bilik tidur.



5) Ramai penganut-penganut Islam di negara-negara Arab, Pakistan dan Afghanistan membela anjing.



6) Ada kisah yang menceritakan tentang tiga orang pemuda terkurung di dalam gua bersama seekor anjing selama 300 tahun, kemudian dibebaskan Allah yang mana dikatakan pemuda-pemuda tersebut termasuk anjing mereka dimasukkan Allah ke dalam syurga.



7) Ada kisah di Amerika seorang penganut Islam yang buta kedua-dua matanya mempunyai seekor anjing penunjuk jalan untuk ke masjid.



8) Terdapat sebilangan ustaz-ustaz dan guru-guru agama yang berpendapat tidak salah orang Islam membela anjing.



Seperkara lagi, benarkah Rasullullah ada bersabda: "Tidak akan masuk Malaikat Rahmat ke dalam rumah seseorang Islam itu yang mana di rumah tersebut ada membela anjing."



JAWAPAN



Pada dasarnya, ketetapan najis bagi air liur anjing ini dipandang daripada dimensi yang bersifat ritual, bukan rasional, sehingga tidak harus ada alasan logik. Dimensi akal masih jauh daripada kesempurnaan untuk menganalisis secara teliti tentang najis air liur anjing.



Memang, agama tidaklah diukur dengan akal. Sayidina Ali mengatakan: "Andaikan agama diukur dengan akal, maka mengusap sisi bawah muzah (sepatu) lebih utama daripada mengusap sisi atasnya. Dan Rasulullah SAW telah mengusap di atas dua sepatu." (riwayat Abu Dawud).



Ada yang berpendapat apa salahnya memelihara anjing kerana ia juga makhluk ciptaan Allah SWT. Lagi pula, ia sangat taat pada tuannya. Sebab itu agama Islam tidak boleh dikias sesuka hati mengikut perasaan.



Apa yang digaris oleh Islam dalam syariatnya ialah lebih kepada menjaga kemaslahatan penganutnya. Bukan sekadar menyuruh Muslim membuat itu dan meninggalkan ini, malahan lebih daripada itu.



Sebagai pembuka perbincangan, suka saya nukilkan beberapa dapatan kajian saintifik yang kebanyakan kita tidak mengetahuinya.



Walaupun sesuatu suruhan dan tegahan yang dinyatakan oleh Allah dan rasul-Nya pada awalnya diterima oleh sahabat dan para salaf soleh dengan tanpa bantahan, tanpa bertanya hikmah mahupun falsafah di sebaliknya. Tetapi mutakhir ini, kebanyakan tegahan dan suruhan dapat dibuktikan hikmah dan falsafahnya.



Antaranya, kenapa najis kedua ini diwajibkan membasuhnya tujuh kali dan salah satunya dengan tanah? Sains ada jawapannya.



Sebanyak 79.7 peratus penderita barah payudara ternyata sering berdampingan dengan anjing seperti memeluk, mencium, menggendong, memandikan dan semua aktiviti perawatan anjing. Hanya 4.4 peratus pesakit yang tidak memiliki haiwan peliharaan. Di Norway, 53.3 peratus daripada 14,401 pemilik anjing mengidap barah.



Ternyata barah pada anjing dan manusia disebabkan oleh virus yang sama iaitu mammary tumor virus (MMTV).



Dalam satu kajian oleh para penyelidik Munich Universiti mengenai kuman yang dibawa oleh anjing dan kesannya pada manusia, menunjukkan 80 peratus punca penyakit payudara berpunca daripada kuman yang dibawa oleh anjing.



Dari sudut fiqh, suka saya kemukakan pandangan Imam al-Syafie sebagai pandangan yang terpilih dengan beberapa alasan tanpa memperkecilkan pandangan mazhab lain. Ini kerana rakyat Malaysia berpegang dengan mazhab al-Syafie.



Pendapat Pertama: Anjing adalah najis keseluruhannya, sama ada kecil atau besar adalah najis, berdasarkan adanya perintah mencuci bejana yang dijilatnya sebanyak tujuh kali. Bahkan, menurut pendapat Imam al-Syafie tentang najisnya anjing ini termasuk najis mughallazah (najis berat).



Sebab mencuci bejana yang kena najis tersebut sampai tujuh kali dan satu kali di antaranya harus dicampuri dengan debu tanah. Ini adalah pendapat mazhab al-Syafie dan Hanbali yang amat ketat dalam persoalan anjing. Pendapat ini diikuti umumnya kaum Muslimin di Malaysia dan yang bermazhab al-Syafie.



Terdapat dua dalil yang menjadi hujah bagi pendapat pertama ini. Dalil Pertama berdasarkan kaedah Qiyas.



Menurut mereka anjing dan babi serta yang lahir daripada keduanya adalah najis, termasuk keringatnya. Suruhan Rasulullah SAW untuk membasuh bekas yang diminum oleh anjing adalah dalil bagi menunjukkan najisnya lidah, air liur dan mulut anjing.



Memandangkan lidah dan mulut adalah anggota utama di mana tanpa lidah dan mulut haiwan tersebut akan mati kerana tidak boleh mendapatkan makanan dan minuman. Jika lidah dan mulut dikategorikan sebagai najis, maka sudah tentu lain-lain anggotanya adalah najis juga.



Selain itu, air liur anjing terhasil daripada peluhnya sendiri, maka jika peluh yang keluar daripada mulut (air liur) adalah najis, maka sudah tentu peluh yang keluar daripada seluruh badannya adalah najis juga.



Imam An-Nawawi menyebut di dalam Al-Minhaj: "Yang disebut najis itu adalah setiap cecair yang memabukkan, anjing babi dan apa-apa yang lahir daripada keduanya…" (Mughni Al-Muhtaj, Khatib Syarbini:1/110).



Kata al-Qardhawi, hukum membela anjing sebagai binatang kesayangan (hobi) adalah haram, yakni diharamkan oleh Rasulullah. Dalilnya: Daripada Sufyan bin Abu Zuhair, bahawa Nabi SAW bersabda: Barang siapa memelihara anjing bukan untuk menjaga ladang atau ternak, maka setiap hari pahalanya berkurangan satu qirath. (riwayat Bukhari dan Muslim dan semua ahli hadis yang lain).



Inilah juga pendapat majoriti mazhab Syafie, Hanbali, Maliki dan Zahiri (al-Majmuu', IX/234)



Daripada Abdullah bin Umar dia berkata: "Aku mendengar Nabi SAW bersabda: Sesiapa memelihara anjing selain anjing untuk berburu atau anjing menjaga binatang ternak, maka pahalanya akan berkurang dua qirath setiap harinya." (Riwayat Bukhari no. 5059 dan Muslim, no: 2940).



Juga daripada Ibnu Umar RA berkata: "Rasulullah SAW memerintahkan supaya membunuh anjing kecuali anjing untuk berburu atau anjing untuk menjaga kambing atau menjaga haiwan ternak. (riwayat Muslim no. 1571)"



Antara alasan-alasan fuqaha seperti Ibnu Hajar ialah



1. Ia menakutkan jiran dan orang lalu lalang di luar rumah atau orang yang mengunjunginya.



2. Berkurangnya pahala kepada pemeliharanya.



3. Keengganan Malaikat masuk rumah yang ada anjing.



4. Ada anjing yang menjadi daripada jelmaan anjing (anjing hitam pekat).



5. Tabiat anjing yang suka menjilat dan kenajisan jilatan itu mungkin menyukarkan pemeliharanya. (al-Fath, X/395)



Ada pendapat yang mengatakan ia makruh sahaja kerana tiada larangan yang tegas, demikian kata Ibnu Abdil Barr (at-Tamhid, 14/221).



Imam al-Nawawi berpendapat bahawa selain alasan untuk tiga tujuan membela anjing yang diharuskan melalui sabda baginda, iaitu boleh atau tidak membela anjing selain menjaga ternakan, menjaga tanaman dan memburu. Baginda mengharuskan sekiranya anjing itu dipelihara untuk menjaga keselamatan rumah dan tuan. Ini kerana alasan keharusan yang terdapat dalam hadis menunjukkan keperluan untuk membela anjing dengan adanya keperluan.



Namun, ini tidak bermaksud anjing disimpan dalam rumah kerana Nabi SAW telah menegaskan bahawa Malaikat (rahmat) tidak akan memasuki rumah yang terdapat anjing, sekali gus mengelak sebarang kemudaratan yang mungkin berlaku kerana anjing.



Ini kerana tuan rumah tidak akan dapat memantau setiap gerak geri anjing sepanjang di dalam rumah. Juga dikhuatiri jilatan yang sukar dikesan bila kering. Justeru mengelak itu adalah lebih baik.


sumber.........

Jumaat, 9 Mac 2012

Jangan biar diri ditipu

Jangan biar diri ditipu


 
SUDAH beberapa kali saya memberi penerangan mengenai skim cepat kaya melalui Internet dan ia juga difatwakan haram oleh Majlis Fatwa Kebangsaan. Malah, skim itu juga haram menurut panduan pelaburan Islam digariskan Majlis Ulama Fiqh Sedunia dan Majlis Ulama Indonesia.
Namun masih ada yang bertanya, seolah-olah tidak berpuas hati dan inginkan penjelasan lebih lanjut. Sekali lagi saya akan memperkatakan mengenai skim pelaburan Internet. Sebagai kesimpulan mudah untuk semua tulisan saya sebelum ini, skim pelaburan itu diharamkan kerana sebab berikut:


1. Jahalah (ketidaktahuan)


Ia bermaksud skim itu tidak diketahui dengan jelas identiti pengurus dana atau syarikat, di samping tiada lesen untuk membuktikan kewujudan mereka dan tanggungjawab mereka terhadap dana yang terkumpul. Mereka juga tidak dapat dihubungi, ditemui atau dilawati.

Berjual beli dan melabur tanpa mengetahui individu yang mengurus menyebabkan satu daripada syarat sah akad tidak dipenuhi. Ini menyebabkan akad terbatal.


2. Gharar (ketidaktentuan)

Tidak diketahui tempoh kewujudan laman web pelaburan itu, juga tidak diketahui sama ada benar-benar si ‘pelabur’ boleh mendapat wang dijanjikan atau tidak pada tempoh disebutkan iaitu 100 hari. Ini kerana, jika wang dijanjikan tidak muncul, tiada sesiapa boleh dihubungi. Ini menjadikannya gharar. Kesannya, sekali lagi ia membatalkan akad.


3. Riba

Saya menerangkan secara panjang lebar dalam pelbagai artikel sebelum ini. Justeru, bagi pihak yang berdegil lalu cuba mendakwa ‘fixed deposit’ (deposit tetap) sebagai bukan riba, anda perlu tahu pelaburan ini tetap haram kerana sebab lain yang saya sebutkan di sini.


4. Penipuan

Mendakwa menggunakan wang yang terkumpul untuk pelaburan perniagaan minyak dan gas, hartanah, mata wang, komoditi dan lain-lain, sedangkan ia tidak wujud.

Ini kerana, menurut pakar pelaburan sebenar tiada satu syarikat pun yang jika benar melabur dalam industri itu, mampu menjamin pulangan 240 peratus sebagaimana ditawarkan syarikat pelaburan Internet terbabit.

Malah, bank konvensional terbesar dunia yang juga mengamalkan riba dan menggunakan kepakaran seluruh pekerja mahirnya dicampur pula dengan aset mencecah trilion ringgit, masih tidak berani dan tidak mampu memberi janji pulangan 240 peratus dalam produk riba mereka seperti deposit tetap.

Berikut pula maklumat baik untuk dikongsi daripada seorang pakar pelaburan berkenaan ciri penipuan dalam skim cepat kaya Internet. Ia seperti berikut:


  • Semua ‘skim Ponzi’ akan menggalakkan ‘pelaburnya’ merekrut ‘pelabur’ baru kerana itu cara utama mereka mendapatkan wang baru. (Itu yang kini cuba dilakukan beberapa pihak yang meminta saya melabur di skim ini). Tanpa ‘pelabur’ baru, skim itu akan berkubur dengan cepat.

  • Pulangan yang dijanjikan adalah 20 peratus (atau lebih) sebulan, yang bermakna 240 peratus setahun. Pelabur bertaraf dunia seperti Warren Buffett dan George Soros pun hanya mampu memberi pulangan riba haram 20 hingga 34 peratus setahun.

    Adakah masuk akal orang yang tidak pernah dikenali dapat memberi pulangan sebegitu tinggi? Seandainya benar, tentu semua media di dunia, termasuk CNN, Fortune dan Forbes akan memberi liputan menyeluruh kepada pengurus dana pelaburan Internet.

    Namun, mengapa tidak ada? Tidak mungkin media dunia (yang tahu semua pelaburan lain) begitu buta dan tidak pernah mendengar pulangan sebegitu hebat.

  • Adakah masuk akal, pelaburan yang baru dibuat dalam tempoh sebulan boleh mendapat pulangan 20 peratus untuk bulan berikutnya? Semua pelaburan, termasuk paling menguntungkan sekalipun, memerlukan masa.

    Jika benar ‘pengurus’ dana melaburkan wang dalam ‘forex’, ‘hedge funds’ dan sebagainya, pelaburan itu tidak membayar hasilnya selepas satu atau dua bulan. Justeru, jika ‘pengurus’ tidak dapat hasil pulangan, macam mana dia hendak bayar orang lain? Daripada mana datangnya wang itu?

  • Pengurus dana hanya menyebut ‘forex’, ‘hedge funds’, komoditi dan lain-lain, tetapi tidak menerangkan dengan terperinci pelaburan itu. Sesiapa boleh membuat dakwaan itu kerana ia sekadar ‘cakap mulut’.

  • Hanya disebabkan pelaburan itu ada di ‘offshore’, tidak bermakna pulangannya akan menggunung. Pelaburan di ‘offshore’ sama saja dengan pelaburan di ‘onshore’ — ‘mutual funds’, ‘unit trusts’, ‘fixed deposit’ dan sebagainya.

  • Semua pelabur ‘skim Ponzi’ akan berkata “Cuba dulu. Sikit saja. Belum cuba, belum tahu.” Jawapan saya: Kenapa nak cuba jika anda tahu benda itu berbahaya? Kenapa nak cuba jika anda tahu benda itu membawa penyakit? Malah ia juga diharamkan oleh Islam untuk membiarkan diri ditipu.

  • Alasan lain, anda dikatakan masih mendapat pulangannya kerana wang itu datang daripada pelaburan orang yang baru masuk dalam skim itu. Duit itu dikitar semula. Sebagaimana juga duit anda digunakan untuk membayar peserta sebelum anda.

    Situasi itu mungkin bertahan satu, dua atau tiga tahun, tetapi yang pasti ia akan berkubur apabila tiada ‘pelabur’ baru. Apabila ia berlaku, anda akan kehilangan semua wang anda.

    Skim cepat kaya Internet biasanya menjanjikan 20 peratus pulangan dalam sebulan. Ini bersamaan dengan 240 peratus setahun. Justeru, ia memberi gambaran seolah-olah ‘skim pelaburan’ itu lebih hebat daripada seluruh sejarah pulangan terhebat di dunia.

    Sebagai perbandingan, lihat catatan pulangan pelaburan yang diiktiraf terhebat di dunia dan bandingkan dengan skim cepat kaya yang masih menjadi kegilaan penduduk negara ini.

    Dapat dilihat dengan jelas pengurus kewangan terhebat itu mampu menawarkan pulangan sekitar 14 hingga 34 peratus setahun. Tiba-tiba skim karut, menipu dan haram ini mendakwa memberi pulangan 240 peratus dalam 100 hari dengan perniagaan yang didakwanya. Jelas, ia satu penipuan.


    5. Syubhah dan Money Game (permainan wang)

    Inilah sebenarnya cara mereka mendapatkan wang daripada pelabur, iaitu setiap peserta yang dapat mencari ahli baru akan diberi komisen. Justeru, akad komisen atas kepala dan bukan atas barang yang dijual ini mengandungi syubhah kepada ‘money game’ yang diharamkan oleh Majlis Fatwa Sedunia, termasuk Arab Saudi dan Indonesia.

    Tidak syak lagi pelaburan itu diharamkan Islam. Segera bertaubat dan jauhinya. Ketika ini, web pelaburan haram itu masih wujud.

    Hukum haram tetap haram, seperti kilang arak dan judi yang bersepah di sana
    sini, walaupun ia wujud dan masih dibuka, ia tetap haram tanpa ‘khilaf’.


  •  sumber.........

    Khamis, 8 Mac 2012

    Penjawat awam terima bayaran tunggakan Mac atau April

     

     

    Penjawat awam terima bayaran tunggakan Mac atau April

    08/03/2012 2:30pm

    PUTRAJAYA 8 Mac – Para penjawat awam seluruh negara dijangka menerima bayaran tunggakan gaji pada bulan ini atau bulan depan berikutan pembatalan skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) dan pengembalian kepada Sistem Saraan Malaysia (SSM) yang ditambah baik.
    Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman berkata, bayaran tunggakan berasaskan gaji pokok terkini itu akan dikira mulai 1 Januari 2012.
    “Cara pembayaran tunggakan iaitu sama ada sekali gus atau berperingkat-peringkat, bagaimanapun perlu ditentukan oleh bahagian sumber manusia agensi masing-masing.
    “Ini kerana gaji tersebut perlu dikira semula, tetapi bagus juga kalau ia dibayar sekali gus,'' katanya kepada pemberita selepas menghadiri Perhimpunan Khas Penjawat Awam bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di sini, hari ini.
    Dalam perhimpunan tersebut, Najib mengumumkan pelarasan gaji 13 peratus bagi Kumpulan Pengurusan dan Profesional dan Kumpulan Pelaksana serta pelarasan antara tujuh peratus hingga sembilan peratus untuk kumpulan lain. - UTUSAN

    sumber.....

    Rabu, 7 Mac 2012

    Masa silam yang gemilang, masa depan penuh harapan

    Masa silam yang gemilang, masa depan penuh harapan

    20 September 2011 - Hari ke-6 di China dan hari ke-3 di Chengdu.
    Chengdu adalah sebuah bandar besar dengan lebih 5 juta penduduk, dan jumlah ini dijangka akan bertambah lagi kerana usaha-usaha giat dijalankan untuk memajukan Zon Teknologi Tinggi Chengdu.
    Zon ekonomi yang dibangunkan sejak 1991 itu telah banyak merubah lanskap bandar ini dengan wujudnya dua kawasan yang dikhaskan untuk tujuan itu di bahagian selatan dan barat bandar dengan jumlah keluasan lebih 170 kilometer persegi.
    Antara fokus utama zon tersebut ialah dalam bidang pembuatan litar bersepadu (IC), perisian dan penyumberan luar, paparan optik dan bio-farmaseutikal.
    Mereka kata satu dari dua mikropemproses komputer (CPU) yang digunakan di dunia ini datangnya dari Chengdu.
    Hari ini kami berpeluang melawat ke Tianfu Software Park yang merupakan salah satu taman teknologi yang mengkhusus dalam bidang pembangunan perisian dan penyumberan luar di dalam Zon Teknologi Tinggi Chengdu bahagian selatan.

    Setibanya kami di tempat tersebut, kami terus dibawa menaiki buggy elektrik meninjau ke persekitaran yang kelihatannya seperti tenang dengan semua bangunan-bangunan pejabat teratur dengan baik dan tidak jauh antara satu sama lain.
    Di persekitaran ini juga terdapat kemudahan asas yang lain seperti bank dan restoran-restoran.
    Memang berbeza jika dibandingkan dengan Cyberjaya dan Taman Teknologi Malaysia (TPM) di Bukit Jalil, ataupun dengan Taman Teknologi Antarabangsa Bangalore. Susunan bangunan di sini lebih padat, tetapi tersusun.

    Syarikat-syarikat antarabangsa dan juga tempatan banyak yang telah mengembangkan operasi di sini, termasuklah 11 daripada 20 syarikat perisian utama dunia.
    Zon teknologi tinggi dan taman perisian ini pasti akan meletakkan Chengdu jauh maju ke hadapan.

    Baca laporan berita saya mengenai Zon Teknologi Tinggi Chengdu dan visi masa depan bandar raya ini di Utusan Online (http://www.utusan.com.my/)

    Di sebelah petang, kami dibawa melawat ke tapak arkeologi Jinsha yang merupakan satu penemuan terbaru tentang sejarah masa lampau Chengdu.

    Penemuan itu terjadi secara tidak sengaja apabila pekerja-pekerja yang hendak membuat penyediaan tapak untuk projek pembangunan komersil telah menjumpai artifak-artifak lama di kawasan tersebut.

    Ekskavasi di kawasan itu menemukan pelbagai artifak berbentuk kerja-kerja tembikar, kepingan-kepingan nipis emas, batu jade dan pelbagai alat ritual.
    Ia juga menemui banyak tanda-tanda yang menunjukkan kawasan tersebut merupakan sebuah kota dan ujian pentarikhan karbon menunjukkan ia berusia lebih 3000 tahun.
    Ia dipercayai merupakan sebuah kota bagi kerajaan Shu lama, bagaimanapun setakat ini tiada penemuan yang melibatkan makam raja.

    Ada di antara artifak berkenaan yang menunjukkan kemajuan hasil kerja dan kebijaksanaan orang-orang di zaman itu.
    Antara item menarik dan penuh misteri yang ditemui di sini termasuklah sebuah artifak emas berbentuk cakera daripada emas yang dinamakan "The Sun and Immortal Bird", topeng emas, pelbagai item jade dan sejumlah besar gading gajah.
    Muzium Tapak Jinsha telah didirikan di atas tapak penemuan itu untuk melindungi dan mempamerkan artifak berkenaan manakala kawasan sekitarnya yang seluas 300,000 meter persegi di lindungi dan dijadikan taman. Ini menjadikan ia sebagai salah satu tapak arkeologi terbesar di China.
    Banyak lagi artifak dipercayai berada di kawasan tersebut tetapi sengaja dibiarkan tersimpan di dalam tanah sehingga kaedah yang benar-benar berkesan dapat disediakan untuk memelihara artifak-artifak yang sensitif kepada pengoksidaan.
    Salah satu item yang menarik perhatian saya secara peribadi ialah sebuah patung kecil yang dikatakan seolah-olah sedang memikul gading gajah dengan satu objek terselit di pinggangnya.

    Adakah ia keris? Penunjuk arah muzium yang mengiringi kami memberitahu objek tersebut dipercayai bukan senjata tetapi hanyalah sesuatu yang berkaitan dengan upacara keagamaan.

    Walaupun saya dulunya tidak minat subjek sejarah, tetapi lawatan ini sangat mengujakan saya lebih-lebih lagi kebelakangan ini saya semakin tertarik untuk menyelusuri sejarah tamadun Melayu yang sekian lama tersembunyi.
     
     

    Selasa, 6 Mac 2012

    Fahami doa minta Allah tunjukkan jalan lurus

    Fahami doa minta Allah tunjukkan jalan lurus



    DOA kadang-kadang minta lain tapi buat lain malah ada juga bertentangan dengan apa yang kita minta tapi kita sebut ‘aamiin’.
    Bila imam baca doa kita di belakang main sebut saja, aamiin tapi tak tahu dan tak faham apa yang imam baca.

    Doa sebenarnya permintaan, kalau kita meminta sesuatu kita mesti faham, barulah masuk ke hati dan sedar apa yang kita minta.

    Bila faham semasa berdoa sangat menolong kita mencarinya selepas berdoa dalam kehidupan seharian.


    Kalau main minta atau main angkat tangan saja sedangkan tak faham apa-apa boleh dianggap bermain-main dengan doa.

    Sudah puluhan tahun kita meminta perkara sama tapi tak dapat-dapat. Sebenarnya bukan Allah tak perkenankan tapi kita sendiri yang hanya pandai minta tetapi tak pandai cari.

    Minta tapi tak cari sama seperti berangan-angan. Antara yang kita mesti minta setiap hari sebanyak 17 kali sehari semalam ialah ‘ihdinassiratal mustaqim’ ataupun maksudnya ‘ tunjukilah kami jalan yang lurus.’

    Besarnya doa ini, kita diwajibkan membacanya setiap kali di dalam sembahyang sebanyak 17 kali sehari.

    Doa ini tidak didahulukan melainkan selepas kita memuji Allah dahulu bahawa segala pujian itu meliputi pada-Nya dan Dia adalah Tuhan yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

    Besarnya juga doa ini ia tidak didahulukan melainkan kita berikrar mengaku sebenar-benarnya hanya Allah, Tuhan yang kita sembah dan tempat kita meminta pertolongan.

    Setiap hari minta ‘jalan yang lurus’.

    Tahukah kita apa jalan yang lurus itu? kalau tak tahu kena belajarlah sebab jalan yang lurus itu sangat penting.

    Sesetengah remaja hanya tahu jalan betul, jumpa jalan betul terus merempit.
    Orang Palestin mati di jalan Allah kita mati jalan raya.

    Kalau kita perhatikan sebaik sahaja kita meminta jalan yang lurus, ‘ihdinassiratal mustaqim’ Allah mentafsirkan jalan lurus itu Tuhan terangkan jalan yang Allah sudah berikan nikmat-Nya kepada orang-orang yang terdahulu.

    Siapakah orang-orang ini? Mereka adalah rasul, nabi, sahabat-sahabat dan aulia’. Mereka kekasih Allah, Tuhan yang menganugerahkan nikmat besar kepada mereka.

    Nikmat pula ialah nikmat iman, Islam dan ihsan. Hanya dengan jalan iman, Islam dan ihsan, barulah kita dapat mengikut jalan yang lurus, jalan yang sama dilalui oleh kekasih Allah iaitu rasul, nabi dan wali Allah.

    Mereka melalui jalan itu dan Allah tunjukkan jalannya. Maka yang kita minta itu adalah untuk mengikut jalan seperti mereka supaya kita benar-benar sampai kepada Allah.

    Jalan yang lurus itulah yang akan sampai kepada Allah. Selain itu, ada juga jalan tetapi tidak sampai kepada Allah.

    Allah terangkan lagi dalam surah Al-Fatihah, minta dijauhkan kita daripada dua jalan yang tidak sampai kepada Allah iaitu jalan orang yang Allah murkai dan jalan orang-orang yang sesat.

    Jalan orang yang Allah murkai adalah jalan orang-orang yang tidak percaya Tuhan seperti Namrud dan Firaun.

    Mereka menolak Allah dan mereka adalah orang yang mendapat laknat Allah.

    Jalan orang yang sesat pula ialah seperti Yahudi dan Nasrani (kristian).
    Walaupun mereka percaya Tuhan, tetapi jalan yang mereka lalui bertentangan
    dengan kehendak Tuhan.

    Justeru, mereka tidak akan sampai kepada Tuhan. Orang yang boleh sampai kepada Tuhan adalah orang yang mengikuti jalan lurus.

    Jalan itu ditempuh oleh rasul, nabi, sahabat, tabiin dan wali Allah sebelum ini. Maka, kita mengharapkan belas kasihan supaya Allah tunjukkan kita jalan
    yang sampai kepada-Nya.

    Dinyatakan tadi jalan itu adalah iman, Islam dan ihsan. Ketiga-tiganya adalah nikmat besar Tuhan kepada kita jika kita mendapatkannya.

    Namun, ketiga-tiganya mestilah difahami dan dihayati seterusnya menjadi amalan dan perjuangan hidup kita.

    Barulah kita mendapat jalan yang lurus.

    Kalau sekadar slogan atau cakap-cakap saja, itu dikira belum dapat lagi.
    Cubalah muhasabah diri kita sejauh mana kita bersungguh-sungguh ketika berkomunikasi dengan Allah. Paling kurang ayat al-Fatihah yang kita baca seharian, antara faham, kehendak dan realiti biarlah selari seiring dan sejalan.

    Fahamilah, hayatilah, amalkanlah serta perjuangkanlah!

    sumber............

    Isnin, 5 Mac 2012

    MAJLIS MUZAKARAH GURU-GURU AGAMA DI MASJID / SURAU PERINGKAT NEGERI PULAU PINANG















    Penyampai














    :


    DATUK SERI ABDULLAH BIN HAJI AHMAD BADAWI
    Tajuk: MAJLIS MUZAKARAH GURU-GURU AGAMA DI MASJID / SURAU PERINGKAT NEGERI PULAU PINANG
    Lokasi: PENANG GOLF RESORT, BERTAM
    Tarikh: 04-09-1999
     
    Pertamanya, marilah kita merakamkan setinggi- tinggi kesyukuran ke hadrat Allah s.w.t. yang telah mengizinkan kita dapat berkumpul dalam Majlis Muzakarah guru-guru agama masjid dan surau peringkat negeri Pulau Pinang pada hari ini.



    2. Saya ingin merakamkan ucapan ribuan terima kasih kepada jawatankuasa program yang telah sudi menjemput saya untuk menyampaikan sepatah dua kata seterusnya merasmikan Majlis Muzakarah ini.



    3. Saya juga ingin mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada jawatankuasa penganjur yang telah mengadakan majlis ini bagi menyatukan semua guru- guru agama yang berkhidmat di masjid dan surau seluruh negeri Pulau Pinang.



    Tuan-tuan dan puan-puan 


    4. Kita sedia maklum bahawa masjid mempunyai peranan yang penting dalam usaha membangunkan ummah. Hal ini adalah tidak dapat dinafikan memandangkan Rasulullah s.a.w telah membina masjid Quba', iaitu masjid yang pertama dalam sejarah Islam apabila baginda tiba di kota Madinah Al-Munawarah. Sememangnya, akan timbul persoalan tentang mengapa baginda Rasulullah s.a.w. membina masjid terlebih dahulu dan bukannya kubu pertahanan, mahligai atau gedung-gedung perniagaan.



    5. Pada hakikatnya, tindakan Rasulullah itu adalah unik memandangkan masjid bukan sahaja berperanan sebagai tempat ibadat semata-mata, malah ianya beroperasi dalam pelbagai hal-ehwal manusia antaranya:-



    - Institusi pengajian yang mengeluarkan cerdik pandai Islam dalam setiap bidang penghidupan.



    - Tempat menyemai dan menyuburkan iman yang menjadi benteng pertahanan manusia yang paling ampuh.



    - Menjadi mahkamah yang menyelesaikan segala pertikaian manusia.



    - Menjadi pusat perbendaharaan negara; dan menjadi tempat perbicaraan urusan perang dan damai.



    6. Semua ini memperlihatkan keupayaan masjid berperanan dalam segenap lapangan hidup umat Islam walaupun bentuk binaannya dalam keadaan begitu ringkas pada zaman awal perkembangan Islam. Ini merupakan suatu cabaran kepada kita untuk mencontohi, menggarap dan seterusnya melaksanakan apa yang telah dipraktikkan oleh Rasulullah s.a.w. dan para sahabatnya. Sememangnya kita pada zaman moden ini dilimpahkan oleh Allah s.w.t. dengan segala bentuk kesenangan dan kemewahan. Namun di sebalik segala nikmat ini, nasib umat Islam masih tidak banyak berubah. Umat Islam masih menjadi juara dalam banyak perkara-perkara negatif seperti gejala sosial, dadah, keruntuhan rumahtangga dan sebagainya.



    7. Di peringkat antarabangsa pula, umat Islam masih dihina, dijajah dan menjadi bahan caturan kuasa-kuasa besar dunia yang bukan Islam. Negara-negara Islam dikurniakan oleh Allah s.w.t. dengan kekayaan hasil bumi seperti minyak, gas, kelapa sawit dan sebagainya, namum masih belum berupaya merampas kembali Masjidil Aqsa di Baitul Maqdis yang ditawan oleh Israel sejak tahun 1967.



    8. Sejarah umat Islam pernah membuktikan bahawa daripada masjidlah lahirnya para pejuang Islam yang kental imannya di mana mereka sanggup berkorban harta bahkan nyawa sekalipun untuk menegakkan agama Allah di atas muka bumi ini. Hasilnya, mereka berjaya mengeluarkan manusia daripada kegelapan dan kesesatan, daripada perhambaan sesama manusia kepada pengabdian yang sejati kepada Allah s.w.t..



    9. Berdasarkan hakikat sejarah, jelaslah kepada kita bahawa pembangunan mental dan kerohanian amat penting dan perlu diseimbangkan dengan pembangunan kebendaan. Amatlah memalukan jika kita yang dilimpahkan dengan serba kesenangan tidak mampu melaksanakan apa yang telah dibuat oleh Rasulullah dan para sahabatnya walaupun mereka dalam serba kekurangan.



    Tuan-tuan dan puan-puan,



    10. Guru-guru takmir, guru-guru agama jabatan dan guru- guru agama sukarela merupakan antar golongan yang terlibat secara langsung dalam program pengimarahan masjid. Sejajar dengan perkembangan masa, sudah tentulah tanggungjawab sebagai pengajar dan pendidik masyarakat Islam pada masa kini adalah lebih mencabar lebih-lebih lagi di saat masyarakat kita dilanda keruntuhan nilai-nilai keagamaan dan adat ketimuran.



    11. Arus kemodenan yang tidak seimbang turut mewujudkan jurang perbezaan yang luas antara golongan tua / veteran dengan golongan muda. Secara umumnya, kebanyakan golongan muda lebih cenderung kepada hiburan semata-mata, mudah melatah, tidak berfikiran serius dan mudah terikut-terikut dengan gaya hidup semasa. Sebaliknya, kebanyakan golongan tua / veteran masih berpegang teguh kepada cara hidup tradisi, dan lebih matang dalam membuat keputusan. Perbezaan ini walaupun tidak dinafikan kewujudannya, namun sedikit sebanyak, ianya turut mempengaruhi perjalanan atau corak institusi masjid pada zaman moden ini. Hal yang paling jelas kita lihat ialah sebahagian besar yang menghadiri kuliah agama di masjid atau surau ialah golongan tua / veteran. Kemungkinan terdapat beberapa faktor yang menyebabkan golongan muda kurang berminat terhadap kuliah-kuliah agama di masjid atau surau.



    12. Antaranya ialah kurikulum pengajaran agama yang lebih tertumpu kepada ibadat-ibadat khusus seperti sembahyang, zakat, puasa dan haji semata-mata. Kurikulum yang seida ada sering diulang-ulang tanpa sebarang pembaharuan atau perkembangan baru.



    13. Selain daripada itu, pendekatan yang digunakan oleh kebanyakan pengajar adalah bercorak lama dan kurang sesuai dengan peredaran zaman. Apa yang menjadi masalah ialah banyak di antara kita yang lebih senang dengan pendekatan lama tanpa berusaha untuk mempelajari atau menyesuaikan diri dengan pendekatan-pendekatan baru. Dengan kata lain, kebanyakan daripada kita merasa bahawa pendekatan yang kita gunakan selama ini amat sesuai sepanjang masa.



    14. Justeru itu, golongan pengajar perlu melengkapkan diri dengan ilmu-ilmu yang berkaitan dengan pendekatan terkini selain daripada memperkembangkan serta membuat pembaharuan terhadap kurikulum pengajaran agama. Ini akan membolehkan ajaran agama yang kita amalkan sejak zaman berzaman akan terus mekar dan diwarisi oleh generasi-generasi yang akan datang.



    Tuan-tuan dan puan-puan,



    15. Selain daripada soal pendekatan yang sesuai, penyelarasan pendekatan dalam pengajaran agama juga amat penting dan turut mempengaruhi hasil kefahaman yang sebenarnya. Kerapkali, penyampaian ilmu agama agak kurang berkesan akibat ketiadaan penyelarasan dari segi methodologi penyampaian. Persoalan ini mungkin boleh diterima pada zaman dahulu di mana para pengajar berada dalam kelompok masyarakat yang terpencil dan kurangnya alat perhubungan yang cekap dan pantas. Namun, persoalan ini sebenarnya tidak lagi relevan dalam era teknologi maklumat dan dunia tanpa sempadan. Kita tidak boleh lagi membawa haluan masing-masing walaupun berbekalkan ilmu yang penuh. Para pengajar agama perlu menyedari bahawa mereka juga menjadi cermin panduan kepada masyarakat. Jika sekiranya para pengajar agama tidak seia-sekata dalam aspek penyampaian ilmu agama, akibatnya masyarakat akan terkeliru. Tidak mustahil akan berlaku percakaran dan perbalahan di antara sesama masyarakat Islam yang saling mempertahankan pendapat tok guru masing- masing.



    16. Penyelarasan dari segi methodologi penyampaian bukan bermakna menutup pintu pemikiran yang lebih luas sebaliknya ia cuma bertujuan untuk memastikan ilmu yang disampaikan oleh semua guru agama bersepadu dan saling bantu membantu ke arah mencapai matlamat yang diharapkan.







    17. Sebenarnya, memang menjadi hasrat kerajaan melalui Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Majlis / Jabatan Agama Islam negeri-negeri untuk mewujudkan penyelarasan di semua peringkat sama ada dalam hal ehwal undang-undang, pendidikan, dakwah dan sebagainya. Negara kita telah dijajah sejak 500 tahun yang lalu, di mana penjajah telah berjaya memecahbelahkan kita dan menjadikan kita semua saling taksub kepada kelompok- kelompok tertentu. Sesungguhnya segala bentuk perpecahan masyarakat Islam tidak boleh dibiarkan lagi di saat kita sedang berada di ambang alaf baru.



    Tuan-tuan dan puan-puan, 18. Akhir kata, saya ingin mengucapkan selamat bermuzakarah kepada semua guru yang hadir dalam majlis yang diadakan pada hari ini. Semoga Majlis Muzakarah ini akan mencapai matlamat yang telah diharapkan.



    Terima kasih.

    Ahad, 4 Mac 2012

    Rahsia langit dikawal ketat



    Rahsia langit dikawal ketat




    DR. ZULKIFLI MOHAMAD ALBAKRI



    FIRMAN Allah SWT: Dan sesungguhnya kami telah mencuba mengetahui (rahsia) langit, maka kami mendapatinya penuh dengan penjagaan yang kuat dan panah-panah api, dan sesungguhnya kami dahulu dapat menduduki beberapa tempat di langit itu untuk mendengar-dengarkan (berita-beritanya). Tetapi sekarang barang siapa yang (mencuba) mendengar-dengarkan (seperti itu) tentu akan menjumpai panah api yang mengintai (untuk membakarnya). (al-Jin: 8-9)



    Kumpulan jin meneruskan cerita mereka tentang pengalaman dan pengetahuan mereka mengenai kedudukan dan kerasulan di alam ini, seluruh pelosok langit dan bumi.



    Ia bagi membersihkan diri mereka dan segala yang tidak sesuai dengan kehendak Allah SWT yang menurunkan risalah dan menolak segala dakwaan yang mengaku mengetahui segala urusan ghaib.



    Berkenaan dengan mukadimah ayat ini yang bermaksud kami telah mencuba mengetahui rahsia langit dengan maksud:



    n Menuntut dan mendapatkannya seperti ibarat orang Arab.



    n Kami menghampiri langit.



    Ibn Kathir berkata: Allah SWT mengkhabarkan tentang jin ketika Dia mengutus Rasul-Nya, Muhammad SAW dan menurunkan al-Quran kepadanya.



    Antara bentuk pemeliharaan Allah terhadap al-Quran adalah di langit dipenuhi penjaga yang bengis yang akan mengusir semua syaitan sebelum mereka dapat mengintip dan disampaikan melalui dukun sehingga terjadi campur aduk yang tidak diketahui kebenarannya.



    Hal tersebut adalah salah satu kelembutan Allah terhadap makhluk-Nya, rahmat bagi hamba-Nya serta penjagaan terhadap kitab-Nya yang mulia.



    Al-Maraghi berkata: "Maknanya adalah al-Quran al-Karim yang mengandungi dalil-dalil aqli dan dalil alamiahnya itu merupakan para penjaga terhadap sesuatu keraguan yang dibisikkan oleh syaitan-syaitan ke dalam hati orang yang ragu."



    Kemudian keraguan itu dihembuskan ke dalam hati orang yang sesat untuk menghalang mereka daripada menerima agama dan petunjuknya. Apabila timbulnya keraguan dan waham dalam jiwa manusia, lalu mereka akan mendapatkan bukti yang akan membasmi keraguan tersebut.



    Firman Allah SWT: Dan Sesungguhnya kami tidak mengetahui (dengan adanya penjagaan itu) apakah keburukan yang dikehendaki bagi orang yang di bumi ataukah Tuhan mereka menghendaki kebaikan bagi mereka. (al-Jin: 10)



    Al-Maraghi berkata: "Langit itu dijaga rapi kerana dua sebab."



    Sebab-sebab tersebut ialah:



    n Azab yang akan diturunkan Allah SWT kepada penghuni bumi dengan segera.



    n Atau disebabkan seorang Nabi yang mursyid (memberi petunjuk) dan muslih (memperbaiki keadaan orang lain).



    Firman Allah SWT: Dan Sesungguhnya di antara kami ada orang-orang yang soleh dan di antara kami ada (pula) yang tidak demikian halnya. Adalah kami menempuh jalan yang berbeza-beza.



    Al-Mawardi berkata: "Orang soleh adalah orang yang beriman dan selain daripada itu adalah orang musyrikin. Boleh jadi dengan maksud mereka ahli kebaikan bagi orang soleh dan sepihak lagi ahli kejahatan."



    Seterusnya tafsiran jalan yang berbeza-beza dengan maksud:



    n Banyaknya puak seperti pendapat as-Suddi.



    n Pelbagai agama seperti pendapat ad-Dahak.



    n Hawa nafsu yang pelbagai.



    Al-Maraghi berkata: "Sesungguhnya Allah SWT berkuasa ke atas kami di mana sahaja kami berada, sehingga kami tidak akan terlepas daripada kekuasaan-Nya itu dengan cara melarikan diri."



    Firman Allah SWT: Dan sesungguhnya kami mengetahui bahawa kami sekali-kali tidak akan dapat melepaskan diri (dari kekuasaan) Allah di muka bumi dan sekali-kali tidak (pula) dapat melepaskan diri (daripada)-Nya dengan lari. Dan sesungguhnya kami tatkala mendengar petunjuk (al-Quran), kami beriman kepadanya. Barang siapa beriman kepada Tuhannya, maka ia tidak takut akan pengurangan pahala dan tidak (takut pula) akan penambahan dosa dan kesalahan. Dan sesungguhnya di antara kami ada orang-orang yang taat dan ada (pula) orang-orang yang menyimpang dari kebenaran. (al-Jin: 11-14)



    Ini adalah perkhabaran daripada jin berkenaan dengan hal mereka ada yang beriman dan ada yang fasiq. Begitu juga yang zalim, menyimpang daripada kebenaran.



    Perkataan qasitin memberi maksud:



    n Golongan yang rugi seperti kata Qatadah.



    n Golongan yang derhaka seperti pendapat Ibn Zaid.



    n Golongan yang amat lemah seperti kata ad-Dahak.



    Firman Allah SWT: Barang siapa yang taat, maka mereka itu benar-benar telah memilih jalan yang lurus. Adapun orang-orang yang menyimpang dari kebenaran, maka mereka menjadi kayu api bagi neraka jahanam. (al-Jin: 15)



    Istiqamah dalam ayat ini ada dua tafsiran:



    n Mereka memilih jalan kufur dan sesat seperti kata Muhammad bin Zaid, Abu Mujliz dan lainnya.



    n Istiqamah atau petunjuk dan ketaatan seperti pendapat Ibn Abbas, as-Suddi, Qatadah dan Mujahid.



    Al-Maraghi berkata: "Kesuburan dan kelapangan rezeki itu akan terwujud, jika wujudnya ketenteraman, keadilan dan tidak berlakunya kezaliman."



    Hamka berkata: "Inilah keinsafan dari jin Islam yang mengakui nubuwwah Rasulullah SAW. Mereka mengakui bahawa setelah mendapat petunjuk yang terdapat dalam surah Fatihah yang dibacakan oleh Nabi SAW ketika solat Subuh."



    Firman Allah SWT: Dan bahawasanya: Jikalau mereka tetap berjalan lurus di atas jalan itu (agama Islam), benar-benar kami akan memberi minum kepada mereka air yang segar (rezeki yang banyak). (al-Jin: 16)



    Al-Mawardi menyebut dua pendapat berkenaan dengan tafsiran ayat kami akan memberi minum kepada mereka air yang segar:



    n Dengan kami kurniakan banyaknya air sehingga membinasakan mereka seperti dibinasakan kaum Nuh dengan lemas dalam air. Inilah pendapat Muhammad bin Ka'ab.



    n Kami kurniakan kepada mereka banyak air yang menyebabkan tanaman mereka subur dan harta mereka banyak.



    Al-Maraghi berkata: "Rahsia perkara ini telah kita kemukakan lebih dari sekali. Sesungguhnya kemajuan dan kesenangan hanya akan wujud jika adanya ketenteraman dan keadilan serta tiada kezaliman."



    Dengan demikian manusia akan menerima keadilan yang sama tanpa sebarang kezaliman pilih bulu atau melakukan rasuah dalam membuat sesuatu keputusan.



    Firman Allah SWT: Untuk kami beri cubaan kepada mereka padanya. Dan barang siapa yang berpaling dari peringatan Tuhannya, nescaya akan dimasukkan-Nya ke dalam azab yang amat berat. (al-Jin: 17)



    Sayid Qutub berkata: " Allah SWT mengesahkan pandangan jin terhadap manusia iaitu andainya manusia beriman nescaya Kami kurniakan kepada mereka bekalan yang mencukupi untuk menguji mereka sama ada bersyukur atau tidak."



    Peralihan daripada menceritakan perkataan jin kepada menyebut isi cerita untuk menambah kekuatan pengertian dan janji kepada Allah SWT.



    Tarikan seperti ini banyak dalam uslub Quran untuk menghidup dan menguatkan pengertian serta pandangan ini mengandungi beberapa hakikat dan unsur penting dalam pembentukan akidah dan kefahaman seseorang mukmin.



    Hakikat yang pertama wujudnya hubungan kelurusan iman umat dan sekelompok manusia mengikuti jalan Allah dengan kemewahan rezeki. Faktor yang pertama adalah kemewahan bekalan air yang cukup. Ia selama-lamanya penting untuk pembangunan dan kelangsungan hidup.



    Hubungan antara keduanya sangat kukuh. Contohnya orang Arab di Padang Sahara. Mereka hidup dengan segala kepayahan dan kesulitan tetapi mereka beriman maka dikurniakan segala kemewahan dan rezeki yang melimpah ruah.



    Kemudian mereka kufur maka segalanya ditarik kembali sehingga kembali pada keadaan asal dan itulah tanda kekuasaan Allah SWT yang menentukan segalanya.



    Al-Maraghi berkata: "Barang siapa yang berpaling dari al-Quran dan menolak nasihatnya, tidak menunaikan segala perintahnya serta tidak meninggalkan larangan-larangannya, maka Kami akan masukkan dia ke dalam seksaan yang berat akan menguasainya sehingga dia tidak sanggup lagi untuk memikulnya."



    Andainya di sana terdapat umat yang tidak berjalan di atas jalan Allah SWT kemudian mereka mendapat kemewahan dan kekayaan, maka mereka akan diseksa dengan pelbagai penyakit dan mala petaka yang merosakkan sifat insaniah mereka atau mengugat keamanan dan kehormatan hidup sebagai manusia.



    Semuanya itu menjadikan kemewahan dan kekayaan mereka tiada ertinya (sebagaimana yang diterangkan dalam surah Nuh).



    Semoga Allah menjadikan kita dari kalangan hamba-Nya yang mentaati perintah-Nya.



    sumber.........
     

    Jumaat, 2 Mac 2012

    Surat Mahathir kepada 3 PM Israel

    Surat Mahathir kepada 3 PM Israel




    KUALA LUMPUR 29 Feb. – Berikut ialah surat yang ditulis oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad kepada tiga Perdana Menteri Israel iaitu Yitzhak Rabin pada tahun 1993; Benjamin Netanyahu pada tahun 1997; dan Ehud Barak pada tahun 1999 seperti yang dikeluarkan oleh Kementerian Luar Malaysia di sini, hari ini. – BERNAMA















    RUJUKAN............


    Khamis, 1 Mac 2012

    Bakar al-Quran konspirasi keji

    Bakar al-Quran konspirasi keji


    SEBAHAGIAN umat Islam di Malaysia yang mengadakan demonstrasi dan menyerahkan memorandom membantah isu bakar al-Quran oleh tentera NATO di Kedutaan Amerika Syarikat, di Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur, baru-baru ini.


    SEJAK kebelakangan ini kaum Muslimin diuji keimanan dan kesabarannya. Betapa tidak, diberitakan tentera Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) membakar al-Quran di Afghanistan minggu lalu.
    Kemudian NATO mengeluarkan kenyataan mereka tidak sengaja melakukannya dan memohon maaf.
    Serentak dengan itu aksi para penunjuk perasaan dan demonstrasi diadakan di seluruh dunia khususnya di Afghanistan, Pakistan dan lain-lainnya.
    Diberitakan dua tentera NATO telah ditembak mati di Afghanistan.
    Sebelum itu, pendeta Terry Jones telah membakar al-Quran di Florida, Amerika Syarikat (AS) yang menuduh Islam dan hukum syariah bertanggungjawab atas tercetusnya keganasan dan runtuhnya gedung World Trade Center (WTC) di New York pada 11 September 2001.
    ...

    sumber utusan.......